Gå til innhold

Ang sykemelding for oss gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å BE om en sykemeld av legen? Jeg føler meg skikkelig uggen om dagen..sliten av ingenting og plages en del av å være svimmel/ urolig i kroppen. Det verste er at jeg ikke har jobbet lenge heller. Begynte på jobb forrige uke. Og syns bare til nå at det har vært tungt. Jeg er vikar i bhg,så det kreves jo at jeg er tilstedeværende hele tiden og at jeg ikke kan sette meg ned hver gang kroppen verker. Er dette gode nok grunner til p bli sykemeldt? Og evt-hvor lenge blir jeg sykemeldt? Hva om det ikke blir noe bedre utover i svangerskapet? Jeg er i uk 27 nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet sammenhengende i barnehagen da?

Skrevet

Alt i alt..så begynte jeg i fjor i november. Hvordan det? Har det noe å si evt?

Skrevet

Dersom folk skulle sykemeldes fordi de var "uggen" ville samfunnet raskt gått i stå. Det ER tyngre å være gravid enn å ikke være det, sånn er det bare. Men terskelen for å sykemelde må være høyere enn som så. Folk går da på jobb selv om de har vondt i ryggen, hodet, knærne eller andre mindre plager. Det er ikke sånn at man må være 100% tipp topp form for å jobbe!

Dessuten, jeg råder deg til å stå i jobb så lenge du klarer. Det er fremdeles 3-4 måneder igjen av svangerskapet, du kommer til å gå på veggene om du allerede nå skal begynne å sykemelde deg! (Var sykemeldt mange måneder av sist svangerskap pga alvorlig sykdom, så jeg vet litt om det.)

Skrevet

Jeg tror faktisk du må ha jobbet sammenhengende iver en viss tid for å få sykemelding som vikar.

Ring arbeidsgiveren din i morgen og sjekk forholdene.

MEN....

jeg tror nok at styreren vil vær mere fornøyd med å ha deg der enn å skull lære opp en ny vikar - hold ut!

Skrevet

Man skal da ikke slite seg ut i svangerskapet heller.... Det er kanskje bedre om du får en delvis sykemelding? Eventuelt aktiv? Man bør i alle fall ikke tenke på arbeidsgiver når det kommer til dette. Sin egen helse må komme foran arbeidsplassen uansett!

Du begynte på jobb i forrige uke? Hva gjorde du frem til da? Ferie eller? Kanskje du bare må komme deg inn i en rytme. Kan godt hende det blir bedre om en ukes tid. Hvis ikke ville jeg vurdert å a en tur til legen. Er du mye svimmel o.l. kan det jo hende du har jernmangel eller noe.

Men synes alle gravide bør ta ekstra vare på helsen og kroppen sin. Man skal ikke slite unødig gjennom svangerskapet for så å være helt utkjørt etter fødsel...

Skrevet

Har du fått sjekka blodet ditt? Er vanlig å bli jernfattig/blodfattig når man er gravid, og da blir man oft svimmel.

Og leger trenger jo ikke sykemelde 100%, du har det kanskje greit ellers hvis du får 40% sykemelding eller aktiv sykemelding?

Skrevet

Du må ha jobbet minst 4 uker før du kan bli sykemeldt så om du ikke kom rett fra en annen jobb kan du nok ikke få sykemelding .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...