litamora Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 skal på en undersøkelse, og må derfor tømme systemet. Skal drikke 4 liter saltvannsoppløsning (laxabon) på 4 timer, men har ikke sjans!! Jeg bare brekker meg. Har klart å trykke i meg litt under halvparten i løpet av 3 timer - og sitter og lurer på om jeg bare skal blåse i hele greia... erfaringer?
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 uff,misunner deg ikke.har gjort det altfor mange ganger selv, ogdet er helt jævlig.finns en annen type hvor du skal drikke mindre(er det phosforal eller noe?), men den er enda jævligere.ugh! jeg har stort sett jukset, og tvunget i meg 3 liter, og satset på at det har blitt godt nok tømt. prøv å helle over på drikkeflaske med tut, og spyl rett ned uten å smake..uff, jeg brekker meg faktisk bare jeg hører om det, og føler virkelig med deg.sambo mobber meg og skjønner ikke at det går an å ikke få det i seg, men han har jo aldri prøvd det selv!!! regner med at det er en viktig undersøkelse, og da er det jo kjipt å ikke få tømt seg;-( uansett, lykke til! det positive er at det er ufattelig godt å rense hele tarmen etterpå;-)
litamora Skrevet 3. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2009 fader å altså, ja jeg burde tvinge meg, har tvunget i meg 2 liter, uten effekt i det hele tatt. Bare brekker meg og har ikke sjans til å trykke i meg 2 liter til (forøvrig er det vel drygent sent også, begynte klokka 4). Helvettes møkka greie altså... Burde selvfølgelig dra på undersøkelsen, men det er jo ingen vits hvis jeg ikke får tømt meg. Blir mobbet her også. Har tilbudt min bedre halvdel å smake (han syns jeg syter) men han har avslått. Akkurat nå har jeg mest lyst til å gå å smøre meg ei brødskive å bare blåse i hele greia. Sinnsykt vond er undersøkelsen også. Fysj Sorry sytinga, men det er ikke så mange som skjønner denne dritten. Takk for forslag og for at du tok deg tid :-)
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 hvordan har det gått med tømminga? jeg spurte sist om det var noen annen måte å gjøre det på, og det er en mulighet.da må man faste i 3 dager, og få avføringspiller og klyster...selv om det er fælt å faste, så gjør jeg heller det enn å drikke denne faenskapen igjen. er det coloskopi du skal ta(eller lignende?).jeg får alltid beroligende og smertestillende, så jeg ligger i en sløv rus gjennom undersøkelsen(har endel trange partier i tarmen, så det er grusomt vondt uten dop;-/
litamora Skrevet 4. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2009 I går kveld tenkte jeg at jeg må bare droppe hele greia, og gikk og la meg. Så sto jeg opp i dag tidlig og tenkte...f heller, jeg skal gi det en sjanse til, jeg har tross alt brekt meg så mange ganger og grudd meg så mye at det er greit å bli ferdig med hele greia. Og det gjorde jeg. Undersøkelsen gjennomført (kolonskopi) - hurra! og jeg er bare utrolig fornøyd med meg selv. Jeg tenkte det i morres at neste gang skal jeg heller faste lengre, bare jeg slipper 4 liter av den sinnsykt kvalme saltvannsdrikken...ugh! Og det beste av alt, det så rimelig bra ut. Dobbelthurra! Lett betent bare, og bedre enn det blir det antagelig ikke. Har en relativt rolig periode. Og, jeg fikk "klarsignal" på babyprøving. Men skal ta det piano nå, ta det som det kommer. Vi har prøvd tidligere også, og mista 2 ganger på rad. Da mista jeg motet litt, og har ærlig talt lurt på om denne uc`en har hatt skyld for det. Men det får jeg vel aldri vite. Hurra, er så glad :-) Og litt missunnelig på deg som er høygravid masse lykke til :-)
Milla_74 Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Hei Jeg ville ha foretrukket phosforal - har prøvd begge deler. Eneste måten jeg klarte å få i meg 4 liter på, var å blande det ut med sur appelsinjuice, med det resultat at jeg i praksis måtte drikke 8 liter på 4 timer... Phosforal er absolutt å foretrekke - vond smak på den også - men da er det bare 2 små flasker blandet med litt vann (2 glass) som skal ned.
Milla_74 Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Ser forresten at undersøkelsen gikk bra!!!! Lykke til med babyprøving. Ps. Jeg er 31 uker gravid etter 6 prøverørsforsøk (pga endometriose, nedsatt sædkvalitet), men har også uc. Uc'en har vært relativt rolig i flere år - men har gått på prednisolon før og under forsøkene for å holde immunforsvaret i sjakk - tror det hjalp oss å bli gravide. Tvi-tvi!!!!
ღLiamGulletღmars-10 Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Hei=) Har også vært gjennom det der flere ganger, grusomt! Men di 2 siste gangene fikk jeg legen til å føre inn en slange i nesen, å da var d bare å tømme på, litt etter litt...Må jeg koloskopi flere ganger så blir d på samme måte. Enkelt å smertefritt!=)
litamora Skrevet 5. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2009 Tusen takk for engasjement :-)))) Dere er snille altså! Det er på en måte ikke et tema som jeg føler for å snakke om i pausen på jobben, og han jeg bor sammen med, vil helst ikke høre (kan ikke forstå hvorfor;) Milla, jeg lurer på dette med prøverørsforsøk...jeg har mange cyster på eggstokkene, og gynekologen sa at dette kunne vanskeliggjøre at jeg ble gravid (men har jo bevist at jeg kan det egentlig). Men det jeg lurer på er om immunforsvaret mitt er litt vel ivrig, og går "til angrep" på spiren? Jeg står på pentasa 1 gram x 2 nå, og skal gjøre det forebyggende. Ifølge legen som jeg var til i går, skal jeg gjøre det hele svangerskapet. Men det jeg lurer på er jo om det er nok for å holde på spiren. Har ikke så lyst til å miste en gang til, for å si det sånn. Hvordan er vurderingene gjort ift deg når det gjelder dette?
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 marsbaby: det var et supert tips, det skal jeg helt klart gjøre neste gang!!! litamora: lykke til med prøving.selv har jeg crohns, og har en datter på 4, mistet en gang i mellom før jeg ble gravid igjen nå.gått på 6 tbl mesasal+2x50 mg imurel begge svangerskapene. kjenner at kroppen er klar for kraftigere medisin(remicade), og skal rett på dette etter fødsel(ble dårligere etter forrige..) masse lykke til, håper spiren sitter snart, og at du får et langt og friskt svangerskap;-))
Milla_74 Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 Hei, Hei :-) Ifm prøverørsforsøk så er det en del prøving og feiling hva hormondoser og øvrig medisinering angår. Siden jeg har uc i tillegg til revmatisk, samt endometriose som også gir betennelsestilstand i magen, så er det en del fertilitetsleger som sverger til prednisolon (5-10 mg). Jeg gikk på 10 mg noen måneder, og trappet ned da jeg ble gravid. Trappet ned til 0 mg over ca. 2 mnd, og da spesielt for å holde leddplagene i sjakk. Uansett, hvis tarmen din er rolig og du får medisiner forebyggende for den, så er sikkert det til veldig god hjelp!! Tror det viktigste er at kroppen er så frisk som mulig. Jeg hadde tilfeldigvis uoppdaget vitamin b12 mangel i tillegg - som jeg nå får injisert i skinka (!!), og det tror jeg også var med på at vi endelig lyktes. Sannsynligvis "kastet vi vekk" de 4 første prøverørsforsøkene pga noe så enkelt som b12 mangel. Du kan jo evt. høre med gastro-legen evt. fastlegen hvilke blodprøver som er tatt nylig, evt. om det er noen verdier som kan være verdt å få sjekket. Ønsker deg masse lykke til med prøvingen!! Ps. Det kan være mange årsaker til at man mister - håper du slipper å oppleve det igjen - men vet at man ofte blir utredet hvis man har mistet 3 ganger. Tror det er snakk om diverse blodprøver, kjenner ikke alle detaljer, men kanskje noen andre her inne vet litt mer om akkurat det? Masse, masse lykke til!!!
litamora Skrevet 5. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 5. august 2009 Tusen takk for gode tips, Diamanda Galas, Milla og marsbaby :-) det skal jeg ta med meg videre. Tror også at det er best hvis kroppen er friskest mulig, og jeg bruker mye tid og krefter føler jeg på å holde meg i vater. Iflg gyn så tror hun at jeg blir gravid av meg selv, men jeg kan bare be om utredning, så får jeg det. Jeg fikk tilbud om henvisning til utredning sist, men avsto. Jeg orker ikke å bli pirket på mer enn nødvendig, og har bestemt meg for at enten så ordner dette seg av seg selv, eller så får jeg være takknemlig for de to barna jeg har fått. Alternativet er prøverør som vi må betale selv pga at vi har barn fra før, og det vil jeg ikke gjennomgå. Tusen takk for støtte folkens! :-) Ønsker dere lykke til med bebisene, kos dere med resten av svangerskapene deres. Krysser fingre for oss alle :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå