Lola2016 Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 At det går an å lage sånne overskrifter! Ha ha ha.. Ja, det er jo agurktid. Det er jo en mann som står for den teksten(kunne ikke vært noen andre) mye man kan bli dum av faktisk! Kanskje ikke alle journalister som er like oppegående heller:) legene ler av dette, kommer sikkert et motspill! "fraråder gravide å gå ut" høres ut som en kommentar fra en sjalu ektemann. Det er farligere å kjøre til butikken eller gå på tur med hunden.. Lenge leve VG og Dagbladet!
Kongeørna Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Amen. Akkurat da man skulle tro de hadde nådd bunnen og var ferdige, trakk de bare pusten. Hva blir det neste??? (Hva er værre enn dødelig, liksom...)
Gjest Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Vet du hva, jeg var på farta i dag tidlig og var innom butikken en snartur, men måtte virkelig stoppe opp ved dagbladet. Øynene holdt på å poppe ut av hodet mitt av rent sinne!!! Jeg er så lei av disse journalistene med manglende dybde som tyr til skitne slagstriks ved å spille på folks følelser. "gravide frarådes å gå ut". Jemini!! Enn skirve noe slikt på forsida? Det er ikke alle som klarer å fnyse av slikt, og da med vilje og viten skrive noe slikt! Av hvilken grunn, for at avisen skal bli kjøpt? Journalistikk på sitt verste. Jeg er så lei. Enn da de smalt opp på forsiden at en stor del av befolkningen kunne komme til å dø av svineinfluensaen. Media har alt for mye makt og for stort spillerom. Nøytralt og reelt er ord som beskriver det motstatte av mye av det vi leser i dag.
lille frø, mor til to Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Forskerne har sikkert ikke peiling. Tallene er bare bambus;)) Ingenting i denne verden kan skade et fosters hjerne. Eller skal vi prøve unngå og bli syke?
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Nå vardet snakk om at det er gjort en stor forskningsundersøkelse på over 200 000 guttebarn som ble til under Hongkongsyken i 1969/70 og de hadde ca 1.5% lavere iq enn de andre som var med i testen, 20 åretter dette. Fraråder gravide å gå ut var tips gitt fra jordmødre i storbrit. Kanskje lese artikkelen før du uttaler deg?
Gjest Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 Når folkehelseinstituttet ikke har gått ut med samme frarådning synes jeg det blir feil å sette dette på forsiden da det gir feilaktig inntrykk. Og ja, det er dårlig journalistikk og smelle dette opp på forsida, fordi det skaper FRYKT. Vi gravide prøver å fungere på vanlig måte i arbeidsliv og familieliv og klarer ta alle forhåndsregler ved å forsøke å unngå smitte uten at slike forsider må gå i trykk. Og selvfølgelig vil man vel alle unngå å bli syk. Har ingenting med saken å gjøre.
blomst79 Skrevet 3. august 2009 #7 Skrevet 3. august 2009 Jeg kjøpte avisa for å lese det og avsløre skremselspropagandaen...men dat var også noe fra Folkehelseinstituttet der selv om mye var litt ubalansert. Idag har jeg nemlig ringt fastlegen min og snakket med andre helsepersonell jeg kjenner for å finne ut om jeg bør dra på leir eller ikke til uka. Men jeg tror faktisk jeg blir hjemme. I artikkelen står det at FHI anbefaler gravide god håndhygiene, og at man unngår steder der man lett kan bli smitta som konserter og leirer(!). Det stod også at gravide helsearbeidere skal skjermes fra å behandle smittede pasienter. Så det er noe i det, men å holde seg helt hjemme hele tiden blir for dumt, det var noen jordmødre i England som sa det. Har prøvd å finne ut mer på FHIs nettsider, men stod ikke noe mer der... Kjipe greier. Men jeg skal ta noen dager og bare ruge og lese bok...
ma_des08_3pp Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Var på kontroll på St.Olavs i dag, spurt samtidig om dette med svineinfluensa. Overlegen jeg snakket med mente at vi gravid ikke var mer utsatt for å få influensa enn andre. Og mente at vi måtte leve som normalt. Så når en overlege sier slik er det vel bedre enn hva dagbladet og vg sier om slikt. Han mente også at folkehelseinsituttet også problematiserte situasjonen mer enn nødvendig.
avi Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Jeg blir også litt forferdet over sånne oppslag. Men har da også hørt fra flere i helsevesenet at det er studier som viser at gravide blir hardere rammet. Jeg er lærer og skal snart begynne nytt skoleår - "alle" sier at det da er fare for stor smitte - skal jobbe en drøy måned før jeg skal ut i permisjon - er det grunn til bekymring ?
Kath:) Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Hei! Jeg jobber i sfo og er 23 uker på vei. Jeg må si jeg blir engstelig av denne svineinfluensaen. Nå er det et par ansatte på jobb som ligger hjemme med sykdommen. Og broren min som er lege sier at det er farlig for gravide og at intelligensen til barnet kan svekkes. Er usikker om jeg bør fortsette i jobb mye lengre. Har også vondt i rykken og bekkenløsning er på vei... På tide å snart komme seg til legen kanskje.. Ikke bra for barnet at man er engstelig heller.. Uff, hvorfor måtte den hersens influensaen komme akkurat nå!!! Åååååå....
ellesant Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Jeg har lest det jeg kom over om influensa, og jeg kommer frem til at det går som det går. Sannsynligheten for at man blir smittet er stor, i og med at vi som er under 70 ikke har immunitet fra MAO-syken eller Asia-syken eller hva i all verden... Jeg reiser på ferie, det er like stor sjanse for å bli smittet der som her. Jeg har ikke lest at barnet kan bli mindre intelligent, men har fått beskjed om at gravide kan få flere og alvorligere komplikasjoner enn ikke gravide, friske folk. Da kan det, i ekstreme tilfeller, resultere i abort, fordi kroppen må bruke kreftene sine på å overleve. Men jeg har ikke lest noe sted om at noen gravide har blitt spesielt syke... Hadde ikke det blitt et kjempeoppslag i alle tabloid-aviser over alt?? Jeg har ikke lest eller hørt et pip om dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå