Gå til innhold

Hva skulle du gjerne visst om amming på forhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller flasking..

Er det noen av dere som prøvde å lære om amming/flasking mens dere gikk gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det hadde gått annerledes om jeg visste noe fra før av. Jeg visste ingenting!

Men det som overrasket meg mest er at jeg har sprutet melk i alle retninger i 5 md før det roet seg.

Skrevet

Leste masse på forhånd. Synes jeg hadde mye igjen for det. Følte meg trygg på amminga selv om vi strevde en del i begynnelsen.

Skulle gjerne jeg hadde visst hvor viktig det med å holde meg varm og tømme/håndmelke brystene etter hver amming var. Hadde jo lest om det men trodde ikke det var så farlig. Det resulterte i 4 brystebtennelser/tette melkeganger de første 2 mnd.

Skrevet

Leste en del på forhånd og hadde mye igjen for det, men ikke alt som står i litteraturen stemmer for akkurat DIN unge.

Min har f.eks. ammet hver andre time i gjennomsnitt hele tiden. Noen ganger har det selvfølgelig gått 3 timer, men det var sjelden før vi begynte med grøt. Dessuten ble bare nettene enda tyngre om ungen ikke spiste oftere på dagen....

Var nok ikke mentalt forberedt på at det var litt startvansker, men er glad for at jeg visste om økedager (og generelt mye om tegn på at man har nok melk) - ellers hadde jeg kommet til å gitt tillegg (siden ungen spiste så ofte, og jeg aldri opplevde å få spreng).

Skrevet

Skulle ønske noen hadde fortalt meg at det kunne ta flere uker med strev før det kom ordentlig i gang. Hos tror jeg nesten det gikk en måned før jeg følte meg trygg nok til å amme utenfor huset.

Og at noen hadde sagt at mange har forskjellig produksjon i hver av brystene. Det hadde jeg, men ble ikke obs på det før gutten hadde vent seg til å suge mest på den ene siden. Ond sirkel med stadig mindre produksjon på den andre siden, noe jeg måtte motarbeide med konsekvent ammin supplert med pumping.

Aller mest unner jeg andre å møte mer imøtekommende jordmødre på barsel. Jeg opplevde vare at de stappet puppen inn i munnen på ungen og gikk ut igjen, uavhengig av om han fikk tak eller ikke. Selv om jeg sa fra at det ikke fungerte så gjorde de bare det igjen.

Når det er sagt er jeg utrolig glad for at alt gikk bra til slutt. Vi koser oss fortsatt med amming morgen og kveld selv om han er stor gutt på 16 mndr.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har lest/spurt/gravd masse om amming før jeg fødte. I min familie slet alle med for lite melk.Var forberedt på at det ikke blir bare dans på roser, men det var uvist for meg at uansett hvor godt man prøver og hvor mye hjelp man får så kan det hende at den lille tar aldri bryst. :( Sjøl om barnet er helt frisk, hjelper det ikke hvis h*n ikke vil. Først på barsel ble det snakk om de tre faktorene: moren, brystet og barnet. Alt må være i orden for å få til amminga og det kan gå galt med hvilken som helst av de. Det virket fra bøkene/informasjonene/filmene at hvis man virkelig vil, kan man få det til. Hvis ikke, så finnes det hjelp. Nei det er ikke slik. Det er ikke snakk om hva som kan gå galt. Det er en komplisert prosess mye må være på plass og det er masse press slik at de som ikke får det til får føle seg dårlig.

Håper at informasjonen de andre snakker om om fullpumping når fram, samt blir det kanskje mindre press :)

Skrevet

Jeg skulle ønske at jeg visste at amming er helt uproblematisk, og at man slettes ikke trenger kursing på området, men heller RO.

Og så skulle jeg ønske at jeg hadde bedt de skitne jordmødrene på Ullevål sykehus holde seg langt unna munnen til ungen og puppene mine. Fire av fem vasket seg ikke før de tok på oss. Det var bare flaks at vi ikke startet med brystbetennelse. Eller trøske. Møkkafolk!

Skrevet

Jeg visste ingenting. Det jeg skulle ønske jeg visste er:

- Ammeinnlegg MÅ man ha.

- Det spruter melk overalt.

- Når babyen suger på det ene brystet, begynner det andre å lekke, og da hjelper det å klype tak en liten stund på tuppen av den brystvorta som ikke dies. (utenfor tøyet/ammeinnlegget for å unngå å få bakterier på brystvorta).

- Om babyen gråter, legg den til brystet selvom det er bare litt siden sist du amma. (Jeg byssa og byssa og skjønte ikke hvorfor babyen gråt så mye på kvelden helt i starten. Først i senere tid har jeg skjønt at det var fordi jeg hadde mindre melkeproduksjon på kvelden og han var fortsatt sulten).

- Det er vanskelig å få rutine på når og hvor ofte de skal ha mat, ofte spiser de seg ikke ferdig eller vil ha en attpåtar, og det er ikke galt om babyen vil ha mat mye oftere enn hva man forventer. (Jeg ble så stressa av alle som sa "Er han sulten nå igjen??" Dumme mennesker.)

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg visste at selvom puppene er skikkelig myke, så er det faktisk melk der. Mine var så harde som stein på starten og defor ble jeg så stressa når de etterhvert var skikkelig myke selvom jeg ikke hadde ammet på en stund.

Og muligens litt overfladisk; Men jeg skulle ønske jeg visste at en pupp vil ofte være mindre enn den andre avhengig av hvilken som ble spist av sist.

Og så skulle jeg ønske jeg visste at det var lurt å ha litt Drikkeklar morsmelkerstatning som man kan kjøpe på apoteket eller på matbutikker som Meny, i tilfelle man måtte ut en liten tur og babyen begynte å skrike. Stakkars min fortvilte samboer...

Skulle ønske jeg visste hvor bundet man blir til babyen ved at man ammer. Var så lite mentalt forbredt på det...

Skrevet

skulle ønske jeg visste at det hender at noen har treg utdrivingsrefleks. Her spruter det absolutt ikke i alle retninger, og småen gikk kjempened i vekt før vi fant ut at jeg kunne pumpe ut og deretter gi småen melken på flaske istedenfor.

Skrevet

Første graviditet så leste jeg alt jeg fikk av jordmor, samt at jeg supplerte med litt Gro Nylander. At jeg ikke skulle få til amming falt meg ikke inn.... Følte meg godt forberedt, og heldige meg, alt gikk finfint!

Andre graviditet så viste jeg at jeg fikk et spaltebarn som med ganske stor sansynlighet ikke kunne die. Følte jo jeg viste alt om amming, så da tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i alt som gjalt pumping og mme denne gangen. Det var ikke like lett...

Det som sjokkerte meg mest var at jordmor hadde absolutt ingenting av informasjon å tillby om dette. Da vi kom til den samtalen der det var på tide for jordmor å snakke om amming så sa jeg bare at der føler jeg meg trygg, fortell meg heller om flaskemating for der er jeg blank. Greit nok at hun også var blank, er vel ikke så vanlig at gravide spør om dette. Men hun tilbød seg å høre med helsestasjonen for meg om de kunne hjelpe til - og det kunne de ikke!

Hva er årsaken til at du spør Yellowgoldfish?

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg visste at babyer ikke er maskiner, slik man får inntrykk av nå man leser om amming i div. bøker. De har så masse fine instinkter og reflekser, at man får intrykk av at alt skal ordne seg på egen hånd. Gutten min gaper for eksempel ikke skikkelig når han blir kilt på overleppa slik som den eksemplariske ungen på ammehjelpens instruksjonsvideo. Han er stort sett sinna og kaver med armene og klorer meg på puppene når han skal spise, og vi bruker ofte lang tid på å roe ned. Det er selv om jeg legger han til før han er supersulten. Men, når han først har fått tak, og roet seg, kan han die i alt fra 5 min til tre kvarter og være fornøyd med begge deler. Noen ganger vil han ligge på senga og amme, andre ganger bare ligge på armen, og andre ganger på en pute.

"Amming skal aldri gjøre vondt" står det i Gro Nylanders "Mamma for første gang". Jo, i starten gjør det helvetes vondt. Og det sier de fleste jeg kjenne, inkl. helsesøstra. Hvordan skulle jeg klart å amme hvis jeg ikke hadde bitt meg gjennom noen dager med vondt? Vi måtte jo lære dette her, og det inkluderer feil sugetak, og frustrert kloring fra hans side.

Det at barnet søker etter brystet og ønsker suge på brystet helt fra starten stemte heller ikke. Han hadde svelga masse fostervann og var kvalm og gulpa gørr det første halvannet døgnet. Egentlig var han vel ikke noe særlig glad i å suge på puppen før etter en uke.

Men, det går seg til etterhvert, to skritt fram og ett tilbake :) jeg må bare bli kvitt denne brystbetennelsen som dukket opp i dag tidlig...

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvor mye vann drikker dere på en dag?

Her drikker jeg i bøtter og spann (kun vann - ingenting annet), og jeg merker for eksempel at jeg må drikke bortimot en halv liter vann før, under eller etter hver amming. I starten var det helt vilt hvor tørst jeg ble med det samme jenten vår koblet seg på. Samboer sprang mye rundt med vannglass og sugerør til meg. :) Nå passer jeg på å få i meg noen gode slurker før eller etter.

Jeg fullammer en stor og god jente på 11 uker, og alt har gått veldig fint hele veien. Prøver å lytte til kroppen og signalene fra jenten vår, men er klar over at vi sikkert er heldige når alt går så greit. Håper det fortsetter slik. Hun har vokst en cm og over 250 gram i uken, tok raskt igjen litt undervekt ifht til lengden ved fødsel, og følger kurven sin (den øverste) flott.

Jeg har vært redd for at stor tørste kan kobles til problemer med blodsukker/diabetes 2, men dette er heldigvis helt fint, så tørsten har nok mest med at det trengs produksjonsmidler til å lage så mye melk. Derfor lurer jeg på om det er et godt råd å gi til dem som strever med å få nok melk - nettopp det å drikke nok vann. Man føler jo også tørste først når man har hatt behov for påfyll en stund.

Mer informasjon om hvor mye sprut og hvor mange ammeinnlegg det går med, skulle jeg ønske jeg visste bedre på forhånd. :)

Skrevet

Jeg hadde godt med melk den første mnd, og var storfornøyd med amminga. Gikk jo så fint. Så begynte lillemor å sove lenge i slengen, og selv om jeg kanskje burde ha skjønt det selv, så skulle jeg gjerne ha blitt fortalt at dette kunne redusere min melkemengde. Lillemor ble sulten, og da var produksjonen min gått drastisk ned. Tar tid å øke.... og nå er hun da irritert på puppen og det gjør alt mye vanskeligere. Men dette skal vi klare.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg visste at overproduksjon kan forekomme, og at dette aldeles ikke er en dans på roser eller "luksusproblem"! Har nesten ikke funnet et eneste ord om dette i litteraturen. Jeg har sånn press i brystene at melken spruter ut i ca. 1 minutt når utdrivningsrefleksen starter. Lillemor greier ikke å ta unna, og tar ihvertfall ikke spruten, og de ti første minuttene av ammestunda er det BARE mas og kav og nesten dienekt før hun roer seg og melken strømmer i normal fart. Vanskelig å sitte og amme offentlig når jeg må sitte med brystet i en kopp et par ganger i måltidet for å samle opp spruten.

At det blir melkegris på lakner, tepper, dyner, møbler, klær...

Skrevet

Jeg signerer denne! Jeg henvendte meg til hesestasjonen for å få hjelp og de sa at jeg måtte pumpe meg. Etter et par dager ble det selvsagt enda mere melkeprodiksjon. Gutten min er 1 mnd om 3 dager og har heldigvis økt godt i vekt, men et par ganger hver dag er det hyling og skriking ved matingen. Han er kjempesulten og når han får brystet så ilskriker han og melken renner ut over hele fjeset hans! Jeg blir helt satt ut av dette! Nå har jeg fått tips om å håndmelke litt før hver mating - så for vi ser om det blir litt bedre etterhvert. Fikk også tips om å ligge å amme siden tyngdepunktet da er litt anerledes og det kan hjelpe til at det ikke kommer med like stort trykk...

Og all melken resulterer i gulping og sprutbrekninger uten like... Men heldigvis ser lillegutt fornøyd ut ellers:-)

Skrevet

Man blir veldig hard og forstoppet i magen, uansett hvor mye man drikker!! Det ante jeg ikke på forhånd og er vanvittig ubehagelig og jeg har ihvertfall ikke klart å kurere det med hverken dulcolac, svisker el noe annet..

Skrevet

Dikigoros: jeg og du opplever NØYAKTIG det samme..!! Håper bare at sprutbrekningene gir seg snart - hun er 3 mnd og de blir stadig sjeldnere, heldigvis :)

Skrevet

Dette var en deilig tråd å lese!!! Trodde jeg var den eneste som lekker i seng, klær, gulv, ja overalt egentlig. Men jeg orker ikke BH med innlegg hele tiden, så det blir bare ute blant folk. Ikke er jeg alene om å gi ungen mer enn han tar unna i begynnelsen av ammestunden heller, og når han da slipper får han gjerne melkespruten i fjeset. Etter å ha ammet ofte, har han begynt med smokk og lenger mellom ammingene etter råd fra helsestasjonen (vekten gikk rett til værs). Og nå føler jeg at han på ettermiddag/kveld ikke er fornøyd etter amming. Så vi må prøve å finjustere litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...