Gå til innhold

Hva skulle du gjerne visst om amming på forhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller flasking..

Er det noen av dere som prøvde å lære om amming/flasking mens dere gikk gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på "ammekurs" på helsestasjonen, noen uker før. Der satt vi med tøybamser og ammet:D Jeg skulle gjerne visst at det kunne gjøre vondt som fa.. å amme, og at det kan være vanskelig å få lagt til barnet i starten.

Skrevet

Ja, sist jeg gikk gravid så leste jeg om ALT, deriblandt amming. Trodde jeg kunne det meste og var sikker på at dette skulle bli lett som en plett. Så fikk jeg en liten frøken som ikke klarte å ta tak, og etter uker med prøving, grining, ammepoliklinikk og depresjon ga jeg opp og pumpet i stedet (hun hadde kiss-kidd). Det viste seg også å være dumt, så etter 3 mnd ble det bare mme og depresjonen slapp taket. Flasking kunne jeg jo ingenting om (hvem tror de skal bli flaskemamma) så da måtte jeg lære alt. Nå kan jeg alt om flasking og er gravid igjen. Det kan jo bli spennende ;-)

Så det jeg gjerne skulle visst sist var; slapp av. Ikke slit deg ihjæl. Det er viktigere å være mamma.

Skrevet

Jeg skulle ha lest mer om amming generellt, men kanskje mest om kopping og sugetrøbbel for premature.

Skrevet

Det var jo så sykt mye info på sykehuset, og jeg var dausliten. De sa at ungen skulle suge til han slapp puppen... Da var han fornøyd. Vel... så gjorde jeg... Ungen min slapp ALDRI puppen. hehe.. Så når jeg endelig lærte meg forskjellen på når han koste seg og når han faktisk spiste ble alt mye bedre. (Satt og ammet mer eller mindre sammenhengende i 6 uker, og jeg tenkte at jeg kanskje hadde lite melk og ville jo gjerne amme så... hehe.)

Skulle også visst hvor vanskelig det kan være til å begynne med (var forberedt på at det ikke kom til å gå av seg selv) men det tok tid før melka kom, ungen var slapp og spiste dårlig, det var vanskelig å få han til å ta rett sugetak, finne god ammestiling....

Skulle også visst at tilstoppede melkeganger ikke trenger å bety brystbetennelse neste dag. Fikk PANIKK når jeg oppdaget kulen i brystet som jeg f*** meg ikke fikk vekk.

Skrevet

Jeg leste forresten et hefte jeg fikk hos jordmor på forhånd. Den var ganske bra. Leste litt i Nylanders bok "Mamma for første gang". Er veldig glad jeg visste hva en økedag var. Ellers hadde jeg sikkert begynt med tillegg.

Skrevet

At det man klarer å pumpe ut vha manuell/elektrisk pumpe ikke nødvendigvis er det samme som hva baby får i seg når h*n drikker selv. Den bittelille mengden jeg har klart å pumpe kunne jo vært spire til å tro at man sultefòrer barnet sitt, hehe...

At det ikke nødvendigvis bare er å legge ungen i nærheten av puppen så tar h*n tak helt av seg selv (riktig) - jeg hoppet over alle intimsonene mine og ba pleierne på barsel om å hjelpe meg nesten hver gang jeg skulle legge til så jeg ikke la meg/plutt til noen uvaner.

At ungene mine ikke har samme matvaner - der den ene koste seg og spiste så lenge hun fikk ha pupp i munnen var den andre supersuger og ferdig med maten i løpet av max ti minutter. Og begge deler er normalt :o)

At Mam-smokkene passer på Aventflaskene *fnis*

At det kan være greit å gi seg selv en tidsfrist på hvor lenge man prøver amming. Jeg ble superdeppa etter fødselen og mesteparten av det hang sammen med amming/hvordan jeg følte han spiste. Visste at det kom til å være noe inn i gamperæva vondt å amme til å begynne med, men at det kom til å gi seg. Ikke like klar over hvor deppa jeg skulle bli av at det fungerte så dårlig så lenge. Gav meg selv en 12 ukers frist - var ikke ting "normalt" innen den tid (klare å amme i en noenlunde normal stilling, ikke hyle av vondt mens jeg ammer og se at ungen ikke er stressa mens h*n spiser) skulle flaska tas mer i bruk (ikke nødvendigvis erstatte mm helt, men som tillegg så ikke hele barseltiden ble et herk). Om å gjøre å finne en grense som ikke er for kort, men heller ikke for lang :o) Hos meg stabiliserte alt seg rundt ca 3mnd, så det var på nippet mange ganger... Også greit å vite at det for mange stabiliserer seg rundt den alderen med det meste når det gjelder både mor og barn (ifht feks rutiner).

Skrevet

Skulle gjerne ha visst at noen nyfødte ikke klarer å suge ordentlig, at mine bittesmå pupper ville skape problemer for meg og at det kan være ufattelig smertefullt.

Skrevet

At det kan være helt problemfritt og veldig hyggelig å amme. Hadde ingen problemer med ammingen med noen av barna, men hadde hørt alle skrekkhistoriene og smertefull og problemfylt amming og ventet det verste.

Skrevet

Hmmm egentlig det første jeg tenkte på når jeg leste dette var det med "den siste slurken"

Altså- jeg pleide å legge lillemann til den ene og så den andre puppen istedenfor å la han kose seg ferdig med den ene av gangen. Det endte jo da med at han bare fikk den tynne melken og gulpet mye..

Når jeg begynnte å gi en pupp til hvert måltid ble han jo mye mettere, sluttet å gulpe osv;)

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Off, jeg leste alt jeg kom over under graviditeten, men kunne jo ikke en dritt om å få og å amme babyer i uke 29.

Pumping skulle jeg nok lest masse om ja;-)

Var på tvillingkurs og leste tvillingbøker og leste spesielt mye om amming, men hadde ikke fallt meg inn at det kunne være så stor forskjell på dem i både størrelse og utvikling..det har jo vært storesøster og lillesøster hele tiden. Unødvendig mye lesing.

Skrevet

Det hadde vært fint med mer info om tette melkeganger og tips for å motvirke dette!

Hadde spart meg for noen søvnløse netter (ihvertfall færre av dem)

Ellers: Tips nr 1 er å ta det med ro og så går det seg til!

På SH sa de at vi som var dausjuke - der var ammingen et mye mindre problem enn for de friske - vi hadde nemlig ikke krefter og tid til å bekymre oss! viktig tips det....

Skrevet

Ikke direkte amming, men skulle gjerne vist at det gjorde vondt som fy da melken beynte å komme. Følte at jeg hadde steinharde "hulken" pupper, og ante ikke at det var sånn på forhånd.

Skrevet

At amming ikke funker for alle og at morsmelkerstatning ikke er synonymt med barnemishandling.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Helt sant..melken var ikke førsteprioriteten da jentene kom..jeg prøvde å pumpe ut noe, men det kom ingenting. Etter fire dager fikk vi vite at minstejenta ikke ville overleve natten, da strømmet det plutselig!

Tenkte naturlig nok ikke på melk i det hele tatt:)

Gjest thricane
Skrevet

for oss med mye melk, når babyen bare får formelk, så blir den mer urolig, spiser oftere og får lettere vond i magen. at hvis man pumper litt av trykket og legger babyen til samme bryst hvis det går kort tid fra forrige måltid, så blir babyen langt mer fornøyd og får mindre luftsmerter. bærsjer sjeldnere og ikke fullt så mye styr og kaving når de gjør det.

Skrevet

At det tre dager etter fødselen når melken kom, skulle gjøre så vondt i puppene at jeg begynte å grine, og at de blir ufattelig såre!!!

At det etter en uke med H........ var veldig kos!

At dersom man får en favorittpupp å amme på blir den ene veldig stor og den andre bitteliten - det så en periode rimelig festlig ut :)

Skrevet

At på sugesvake små barn fungerer det å stryke de både inni håndflaten og bak nakken faktisk, for å stimulere gripe og dermed sugerefleksen. Var en oppmerksom banrepleier som lærte meg dette bittelitt for sent. Men ammingen gikk strålende.. Har aldri syns det har gjort direkte vondt, men absolutt slitsomt å amme i en time om gangen de første ukene/mnd!

Skrevet

Jeg var nok av de "heldige" som man sjelden hører om. :-)

Snuppa luktet seg frem til puppen med en gang, og jeg hadde ikke et eneste problem med amminga. Fullammet til hun var 6 mnd.

Noe av det lureste jeg tror jeg gjorde, var å la henne smake på MME på flaske når hun var 5 uker - det var aldri noe problem for henne å ta hverken flaske eller MME i de få tilfellene det var "greit".

Men jeg hadde jo lest om "det meste" i graviditeten. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...