Gå til innhold

Konisert 2.gangsfødende, oppfølging og kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er konisert og som har fått barn tidligere?

Jeg fikk et barn for 2 år siden. I det svangerskapet gikk jeg regelmessig til kontroll på sykehuset for å måle lengden på livmorhalsen pga konisering. Det forrige svangerskapet gikk fint, fikk et velskapt barn 2 uker før termin.

I dette svangerskapet (4 måneder på vei) har jeg ikke hørt noe fra sykehuset, Betyr det at man ikke trenger ekstra oppfølging når man tidligere har gått gravid og det har gått bra? Eller har legne min glemt å sende henvisning til sykehuset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry kan ikke hjelpe deg men ble litt nyskerrig pa hva konisert er...

Skrevet

Konsisering er når man fjerner en del av livmorhalsen med laser pga celleforandringer.

Skrevet

Jeg er også konisert, med 2. baby i magen nå. Fikk ikke oppfølging i 1. svangerskap - og det endte med prematur fødsel... vet ikke om det hadde direkte sammenheng med koniseringen.

Nå da jeg ble gravid igjen tok jeg kontakt med fastlegen tidlig for å få en oversikt over hva slags oppfølging jeg skulle ha, og fikk til svar at det ikke trengtes! Hmmf! Ble ganske sint faktisk, men fikk tilslutt henvisning til spesialist - som sa at jeg burde hatt oppfølging hele tiden. Skal gå jevnlig til han nå. Du skal vel ha ekstra oppfølging du og, ta kontakt med legen din, du.

Som svar på hva konisering er, er det inngrep som fjerner litt av livmorhalsen, da det er oppdaget celleforandringer som forstadiet til kreft

( i allefall grunnen for meg)

Skrevet

Ja, jeg får ta kontakt med legen min og spørre. Eventuelt spørre på sykehuset når jeg skal til ordinær UL om tre uker. Rart hvis jeg ikke får noe oppfølging, når jeg hadde jevnlig oppfølging i forrige svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...