*1+1=2 små* Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Hei:) Er det noen som vet hvordan dette fungerer med gradert uttak? Mannen skal ta hele permisjonen men han skal jobbe 2 dager i uka tenkte vi....jeg vet at han må fylle ut skjema og ha en avtale med jobben men jeg stusset litt over at det stod: "Du kan forlenge perioden ved å kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger. Graderte foreldre penger utgjør differansen mellom deltidsstillingen og en 100 prosent stilling. Utbetalingen av foreldre penger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket fordeles utover et lengre tidsrom. Du får litt mindre penger over ett litt lenger tidsrom. Beløpet du får utbetalt er det samme som om du velger fullt uttak av foreldrepenger. " Betyr det at han vil få utbetalt mindre penger i mnd.? Synes det er litt rart....det er med 99% sikkerhet arbeidsgiver som utbetaler lønn i perioden, vil de da ikke bare fortsette å utbetale vanlig lønn? Håper noen av dere kloke damer/jenter kan hjelpe meg...det vil jo være ganske dumt om vi får mindre penger å rutte med bare fordi far jobber 1-2 dager i uka...(jeg er student og får engangsstønad)
FrøkenSprøken Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Dersom han jobber 20% og har permisjon 80% vil han få 80% foreldrepenger og 20% lønn. Så tilsammen vil han jo ha utbetalt 100%. See? (Dersom dere velger 37 uker med 100% lønn og ikke 47 uker med 80% lønn, så) Så dere vil få det samme utbetalt i mnd, men det kommer fra to ulike "potter" hvis du forstår?
*1+1=2 små* Skrevet 3. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2009 dæven, ikke rart man blir forvirra! Det var det jeg trodde jeg også, helt til jeg leste og ble forvirra:P Men det vil altså si at mesteparten vil bli utbetalt fra NAV om man velger dette? Vi håpet at han ville få penger fra jobben pga feriepenger, altså at jobben får 80% dekket av nav! Tusen takk for svar:)
Gjest Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Ved foreldreperm vil offentlig ansatte får lønn som vanlig fra arb.giver (foreldrepengene blir så refundert fra NAV til arb.giver). Han vil slik ikke miste rettigheter mtp feriepenger (dersom han er off. ansatt).
*1+1=2 små* Skrevet 3. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2009 nei er en privat bedrift...men vi får satse på det alikevel. Han får 2 uker betalt fødselspermisjon(rett etter fødsel)....og det er jo faktisk ikke såå vanlig i private bedrifter:) Takk for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå