♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Har såååå lyst på dansk salami, går snart på veggan ) hehe.... spiste ikje salami med emilie og har ikje gjort det til nå... Spiser du??
veldig fødeklar Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 ja, av og til, ikke hver dag til frokost. Har et avslappa forhold til sånt, trur det går fint så lenge man ikke overdriver. Er mitt tredje svangerskap og jeg har to flotte og friske gutter fra før.
*SmurfeMamma* Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 ja jeg har spist saltpølse flere ganger. gjorde det sist også.. jeg spiser spekemat også jeg da. har jo spist det en million ganger før uten å få toxoplasmose, så viss jeg skulle få det nå de ca 5 mnd til jeg går gravid, så har jeg jo intil de grader uflaks.... legen sa også det at det skjer så si så si alderi at noen blir smittet av toxoplasmose via mat her i norge.... så jeg spiser som jeg pleier jeg:)
Sommerfugl82 Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Jeg drømmer om salami hver eneste dag, og er generelt hungri på kjøtt, og det har jeg vært de to siste månedene ( snart 14 uker ). Jeg har ikke spist salami enda, pga av disse triste advarslene, og innerst inne tror jeg sjangsen for smitte er veldig liten.....- men den skal liksom være der ut i fra flere nettsteder, så det blir med sikling i butikkvinduene.... - tenk så deilig det hadde vært med en skikkelig salt pølsesnabb...nam...nam
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 3. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2009 tenker akuratt likt som deg sommerfugl82. He hatt det sånn i 17 uker nå (( hehe...
respektatauten Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 jeg spiser salami fra norske prudusenter! ser ikke noe vondt i det, de skal jo teste og være sikker på at det ikke er slike bakterier før produktet blir kjørt ut fra fabrikken.. men jeg spiser kunn fra ny-åpnede pakker (som ikke har lagt åpen lenger enn 3dager) prøver å holde meg unna fårepølse, mør og andre pølser med mer avkapp og "restekjøtt". men salami ser jeg ingen betenkeligheter med! spis det du, ferskt sådan:)
CarpeDiem Skrevet 3. august 2009 #7 Skrevet 3. august 2009 Hvis du legger salamien / spekematen i fryseren noen dager før du spiser den, så reduseres faren for komplikasjoner ytterligere Jeg spiser spekemat med god samvittighet
Sommerfugl82 Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 Ha,ha http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Salami_aka.jpg
Gjest Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 hvis du er redd for bakterier å slikt sleng salamien i frysen et par dager å ta den ut å spis den da dreper man de bakteriene. sitter akkurat å gumler i meg en skinke boks. kjøtt er fantastisk denne graviditeten sist var det frukt å litt sunnere ting denne ganga mest mulig grapse matt :-D hehe kan ikke annet enn å le
Sommerfugl82 Skrevet 3. august 2009 #10 Skrevet 3. august 2009 ha,ha, jeg og....... jeg føler meg som en T- rex på tokt i samtlige skap....salt mat, kjøtt, steik o.l. .............mat som smaker skikkelig.... - litt som den reklamen for burgerking der gutta demonstrerer
Kongeørna Skrevet 3. august 2009 #11 Skrevet 3. august 2009 Var veldig etter boka de første tre-fire mnd, og frøs ned salami et døgn før jeg spiste det. Nå spiser jeg omtrent som vanlig. Og iallefall salami.
Mam again! Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 Har lyst på, men spiser ikke spekemat nei. Ikke fordi jeg tror det er så veldig stor rissiko for å pådra meg noe, men mer fordi jeg vil vite at jeg i alle fall gjør det jeg kan for å være tryggest mulig. Kjipt hvis noe mot formodning hadde gått galt og jeg måtte tenke: "...hadde jeg bare kunne klart meg uten den salamien.." he he Nei, ofrer så gjerne salamipølsa mot "sjelefred". ;-)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 Jeg spiser salami ja! Ikke hver dag, men noen ganger. Merker at det er noen ganger jeg ikke har lyst på annet, så er glad jeg kan gjøre det. Altså at jeg har valgt å gjøre det. Sist svangerskap visste jeg ikke noe om at det advares mot det og spekemat, så da spiste jeg det uten å tenke på det. Tror ikke sjansen er stor for at det skal skje noe.. Gidder ikke å være hysterisk på det. Legen min sa at det er bare i utlandet man skal passe seg for sånt, selv om jeg vet jo at det advares mot det her også. Men det er jo for å være på den sikre siden for de som ønsker det. Det er jo så mye som er farlig nå til dags, klarer nesten ikke henge med..
Guttemamma x 3 Skrevet 4. august 2009 #14 Skrevet 4. august 2009 Jeg spiser ikke "rå" salami, men vi lager litt varme spekematretter så jeg får dekket behovet. Pizza med pepperoni eller spekeskinke, risotto med pepperoni, stekt chorizo.... mmmmm....... masse god varmmat.
2 små hjerter Skrevet 4. august 2009 #15 Skrevet 4. august 2009 Jeg spiser som normalt, altså jeg spiser salami og spekemat. Men med måte da, spiser ikke hver dag på alle skivene, men det blir noen ganger i uka. Jeg har også et avslappet forhold til det
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 4. august 2009 #16 Skrevet 4. august 2009 Spiser ikke salami eller spekemat. Er vel ikke hysterisk jeg heller, men tørr ikke ta sjansen i tilfelle det skulle skje noe. Det går vel mest på samvittigheten. Og jeg klarer meg da uten i 9 måneder!!
Kine&nurket;-) Skrevet 4. august 2009 #17 Skrevet 4. august 2009 Nei, spiser det ikke og ikke annen spekemat heller da både fastlegen og jordmor var svært bestemt på at det er noe gravide skal unngå (går sikkert fint og fryse ned, men orker ikke styre sååå mye).
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 4. august 2009 #18 Skrevet 4. august 2009 Til dere som skrev at dere har eller vet om barn som er friske og raske til tross for spekemat spising osv: Dette er ett svar fra en annen spekemat tråd og jeg synes svaret denne personen ga var bra!: "den og den gjorde det og det gikk bra". Det er folk som har ramlet ut vinduer i fjerde etasje og overlevd, men det betyr ikke at det er ufarlig for alle!! Risikoen er reslativt liten, men konsekvensen er stor. Alvorlige misdannelser og SA er de tingene som kan skje med babyen. Hvis du vil ta denne risikoen, greit, men vær forsiktig med å ufarliggjøre det ovenfor andre!
Wera72 Skrevet 5. august 2009 #19 Skrevet 5. august 2009 Jeg har spist salami 1 gang fordi jeg rett og slett ikke klarte la være, men kommer ikke til å gjøre det flere ganger. Bekymrer meg mer for at jeg i ferien spiste hvalkjøtt. Hadde ikke peil på at det kunne være færlig pga mengde kvikksølv i kjøttet. Leste om det på matportalen i går og ble ørlite bekymra. Uansett tenker jeg at det må gå fint. Det var jammen en god del ting gravide ikke burde spise. Ikke helt greit å holde oversikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå