Vannmann35 Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Vi vurdere å få to tette, men usikker på om det er lurt, sånn egentlig... Hadde bare jobbet 1 år i den nye jobben min da jeg nå gikk ut i permisjon, og det vil vel kanskje være litt slemt mot arbeidsgiver å komme gravid tilbake på jobb? Sånn rent økonomisk har jeg vel rett til svangerskapspenger uansett, så lenge jeg rekker å jobbe i 6 mnd? Hva tenker dere ellers om å få barn såpass tett på hverandre?
Gjest yrild Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 He he :-) du har neppe kolikkbaby eller liknende ;-) Ville bare si at jeg ikke tror du må jobbe 6 mnd imellom permisjonene lenger. Svangerskapspermisjon "teller" som lønnet arbeid. Sjekk det opp for sikkerhets skyld! Selv gleder jeg meg veldig til å bruke mine talenter igjen på jobben, selv om jeg gruer meg til å ikke se lillemann selvfølgelig. Ville ikke fallt meg inn i min villeste fantasi å planlegge et barn til nå... men vi er alle forskjellige og mannen min er bare 14 mnd eldre enn sin bror og de hadde ekstremt mye glede av hverandre i barndommen og er veldig nære fortsatt! Lykke til :-)
Lemonia Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Foreldrepenger teller som inntekt, men husk at det er den prosenten du får i permisjonen som er grunnlaget, ikke den lønnen du har i utgangspunktet. Så har du valgt 80% lønn i denne permisjonen så er det 80% som er grunnlaget for neste permisjon hvis du ikke jobber i mellomtiden. Velger du 80% igjen får du altså 80% av 80%. Greit å være obs på hvis det økonomiske er av betydning for dere. Rekker du å jobbe i allefall én dag før du tar ny permisjon (forutsatt at du jobber på samme sted du jobbet før du gikk ut i permisjon) er det imidlertid den vanlige lønnen din som teller. Ellers tenker jeg at to tette kan bli veldig slitsomt. Alle problemer blir ti ganger verre fordi man ikke lenger bare har ett barn å ta seg av. Om tette søsken får et bedre forhold enn søsken med noen år mellom tviler jeg også sterkt på, det er nok ikke antall år mellom som avgjør om man liker hverandre godt eller ikke. Og psykologer mener også at minst 2 år mellom søsken er mer optimalt utviklingsmessig, men så klart alle kan jo ikke bare bestemme seg for å bli gravide når det passer dem. Uansett, dette er jo helt opp til dere. Hva jeg eller andre måtte mene om tette barn er jo helt uvesentlig all den tid det er dere som tross alt skal gjøre jobben. Lykke til uansett. :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Vet du- jeg vil råde deg til å vente noen måneder og se an babyen din litt, jeg! Da jenta mi var 2-3 mnd kunne nemlig jeg også komme inn på tanken om to tette; hormonene bruste, jeg var i nybakt-mamma-rus og livet med den lille babyen var ganske enkelt og greit. Men nå som jenta mi er snart 10 mnd, og vi har lagt bak oss to rimelig tøffe måneder hva nattesøvn angår- er jeg sjeleglad for at jeg ikke er høygravid og venter ny baby i hus med en gang... Ikke rent sjeldent at man opplever at nettopp dette med søvn/ legging blir verre etterhvert som baby blir større og får mer vilje, nye tenner på gang osv osv. Jeg er også veldig glad for at jeg ikke må løpe etter og passe på flisa dagen lang med en svær gravidmage på slep, eller et nyfødt spedbarn på armen for den saks skyld;) Jeg vil nå nyte noen (forhåpentligvis!!) roligere kvelder med min kjære, og få goood og (forhåpentligvis!!) uavbrutt nattesøvn i en lengre periode før jeg orker tanken på en ny baby i magen. Finne igjen oss selv litt oppi det hele, som kjærester og ikke bare foreldre, og senke skuldrene et par hakk=) For så å brette opp ermene og skaffe søsken til flisa etterhvert- om ikke så aaaltfor lenge, for merker det på meg at verpesjuken er der enda, tross alt;)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Heia :-) Vi ska også ha to tette :-) Men så va mann min borte i 4 mnd med jobben sin, så gutten våres har rukke å blidd 8 mnd nu da :-P Men allikavell, her prøves d som bare d :-) Om du føle at du klare et svangerskap så tidlig og alt d økonomiske e ok, så bare kjør på :-) Samt at dokker begge vil d da :-P Men litt småkjipt om du blir svært kvalm å babyen din bare e 2 mnd da :-/ Men alt går om man bare vil! Lykke til! Kanskje vi snart sees på bim :-)
Vannmann35 Skrevet 3. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. august 2009 Det har kommet nye regler altså? Noen som vet hvor jeg finner disse? Ellers er jeg jo 32 år nå når vi har fått førstemann, og pappaen 34, er redd tiden skal løpe fra meg med tanke på å få fler... Venter vi et par år før vi prøver igjen, så er jeg jo rundt 35 når nr to kommer, og pappaen 37, hvis jeg da er heldig og blir gravid med en gang... Ser for meg at jeg da neppe vil være klar for enda en, selv om jeg kan tenke meg tre... Og man strekker jo småbarnstiden veldig ut da, i praksis vil man da gå rundt og ha baby/ småbarn i minst 6 år, hvis det er to år mellom hver. Kanskje liker greit å få de på rappen? Vel, tenkte kanskje ikke at jeg skulle bli gravid sånn umiddelbart, man vet jo heller ikke hvor lang tid sånt kan ta... Men ser for meg at jeg f.eks. blir gravid igjen når vesla har rukket å bli kanskje 6 mnd, da vil hun jo være ca 1 år og 3 mnd når nestemann kommer, og ha begynt i barnehage. Da vil jeg jo ha hele dagen alene med minstemann, og på ettermiddagen vil pappaen også være hjemme, og vi kan fordele oppgavene oss i mellom, eller hva?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. august 2009 #7 Skrevet 3. august 2009 Sånn jeg har forstått reglene, er det slik at man må ha fått lønn de siste 6 mnd for å ha rett til foreldrepenger, og siden fødselspermen regnes som lønn vil det gå bra å bare jobbe en liten stund før man går ut i ny permisjon. Da vil vel de nye foreldrepengene regnes utifra den vanlige, fulle lønnen man har på jobb TROR jeg, i.o.m at perm.pengene skal beregnes utifra den lønnen man har i det øyeblikket permen starter? Ikke helt sikker her altså, ville sjekka på NAV sine sider hvis jeg var deg=)
Kystrøya Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 Har erfaringer på området. Ble gravid med nr 3 da mellomste var 3,5 mnd gammel. Sinnsykt tungt å være gravid med en aktiv guttebass. Var kvalm hele svangerskapet, bekkenlåsning, lite søvn osv. Minsten ble født 1 år og 5 dager etter mellomste, så de er veldig tette i alder. Kommer aldri til å anbefale noen å få to barn så tett. Men det har og med at jeg har en mann som er mye fraværende. Og det er helt forferdelig til tider hvis f.eks begge er våkne på natta. Skal ikke male fanden på veggen. Men personlig er jeg helt utslitt nå pga at de kom så tett. Ville aldri vært noen av dem foruten, men dersom jeg skulle gjort det igjen ville jeg fått barn med en mer tilstedeværende far. Tungt å være mye alene med dem. Når det gjelder permisjon så hadde jeg 100% lønnsutbetaling med mellomste. Skulle egentlig begynne i jobb igjen da han var 10 mnd, men pga sviktende bekken ble jeg sykemeldt di to mnd før neste permisjon skulle begynne. Har nå 80% dekning, og da er det 80% av det jeg hadde i lønn i den første permisjonsperioden. Håper jeg ikke har skremt deg nå da. Regner med du har en mann som ikke er mye bortreist og hjelper til hjemme. Da er det ikke noe problem å få barn Masse lykke til med svangerskap og ny baby
Gjest Tale30 Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Hvis du ønsker deg to tette så skal du i alle fall ikke tenke på arbeidsgiveren din, de klarer seg. Det er kanskje bedre for dem også hvis du "gjør det unna" nå, slik at den som har vikariat for deg kan fortsette i jobben du har hatt?
NormaJean Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 hehe, det er jo litt forskjell på å bli gravid etter 2mnd og vente noen år da HI;) Jeg syns også du skal vente noen måneder til og se an babyen deres litt før dere begir dere utpå igjen. Min lillegutt var en super grei og enkel baby frem til han var 4mnd, da startet rabalteret med nesten ingen søvn. Holdt på å gå i veggen. Hadde IKKE taklet å være gravid med allt det styret der altså. Nå er han 11mnd og vi har begynt å prøve igjen:) Gi deg selv og kroppen din noen måneder til, det er mitt råd iallefall.
Vannmann35 Skrevet 4. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 4. august 2009 Takk for tips! Vi blir nok å vente litt, høres mest fornuftig ut, men vil ikke vente alt for lenge heller, men tenker det er greit at det er ca 2 år mellom dem... Har selv 3,5 år mellom meg og min søster, og vi fikk aldri den store kontakten gjennom oppveksten, da vi hele tiden var på ulike stadier (hun på barneskolen, jeg på ungdomsskolen, når hun begynte på vgs. flyttet jeg hjemmefra etc), så skulle gjerne ha barn litt tettere, så de har mer glede av hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå