Gå til innhold

Jordmor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har min første time hos jordmor på onsdag 5/8. Har ikke fått noe info av legen om at man må ordne jordmor selv, og at man helst skal ha jordmor allerede i uke 16. Jeg er nå i uke 19, og har klart å fiksa meg ei jordmor jeg skal til. Jeg lurer litt på hva man gjør hos jordmora, og om det er den personen man kommer til å gå til resten av svangerskapet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde min første time hos jordmor i uke 14. Så tidlig i svangerskapet undersøker jordmor oftest kun urin og blodtrykk. Nå er du kommet til uke 19 så da er det mulig jordmor også vil lytte etter hjertelyd og ev. kjenne på magen og notere SF-mål.

 

I tillegg er det mye prat om hvordan du har det og tanker omkring svangerskapet. Det er sikkert veldig individuelt hva det snakkes om, men siden jeg er 3. gangs gravid nå så snakket vi en del om opplevelsene rundt forrige fødsel spesielt. Jeg var så heldig at jordmor jeg går hos (og gikk hos forrige gang) også arbeidet på sykehuset jeg fødte på sist og hun var med under store deler av fødselen.

Jordmor gir også en del informasjon omkring svangerskapsomsorgen og du kan snakke med henne om mat og kosthold, trening, seksualitet, ja - egentlig hva som helst. Håper du finner kjemien med din jordmor, for det er viktig.

 

Jeg gikk hos samme jordmor under hele forrige svangerskap og håper å få gjøre det nå også. Ei fantastisk dame :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos legen første gang (når jeg var i uke 10...da jeg fant ut at jeg var gravid), så fikk jeg høre på hjertelyden. Da veide og målte de meg, også tok de blodprøve. Gleder meg til å få ei som er mer erfaren enn legen om dette. Er nok lettere å prate med jordmora om forskjellige ting også. Håper jeg får ho under hele svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...