Gå til innhold

Gode ideer taes imot med takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som dere har fått med dere, så er det bryllupsplanlegging for alle pengene om dagen - og det er bordplassering som står på listen over to-do akkurat nå..

Men det er vanskeligere enn vi trodde det gitt... Vi skal ha runde bord, med plass til 8 på hvert bord. - og vårt bord skal bare ha 6 personer. Problemet er bare at min kommende manns foreldre er skilt (snart 30 år siden nå), men er ikke de beste venner. Og om vi bare skal ha 6 personer ved bordet vil vi da eksludere svigerfars kone.. Svigermor er ikke gift/samboer, og skal ikke ha med noen partner i bryllupet.

- Dessuten vil ikke svigerfars kone sitte sammen med hans eks, men om hun ikke får sitte ved siden av ham, så kommer hun overhodet ikke.. (jeg har gitt klar beskjed til dem begge at DET er ikke noe tap for oss, så det tar vi ikke hensyn til..)

Men, min mor må være tolk - jeg har nemlig familie i Tyskland og det er ingen andre i bryllupet som kan være tolk, bortsett fra min mor, eller mer selv (noe som er ganske uaktuelt, bortsett fra min egen tale, som jeg har tenkt å ta på 3 språk).

Derfor lurte jeg på følgende: kan man på hovedbordet ha forlovere og brudeparet, og ha familiebordene rett ved siden av? Med foreldre på hver sin kant av bordet, og toastmaster ved det ene av bordene? Sømmer det seg? - Da vil vi jo kunne tilfredsstille alle sammen, og svigermor kan "skravle" med folk hun kommer overens med, samtidig som at svigermor og svigerfar slipper å sitte ved siden av hverandre hele kvelden..

Eller er det noen som har andre gode ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som om du har funnet løsningen selv jeg. Hvis du finner en løsning hvor alle kan bli fornøyde, så må jo det være viktigere enn hva som "sømmer" seg. I alle fall når en har kompliserte familieforhold og vanskelige svigermødre å forholde seg til. Tror ikke det går an å kombinere 50-tallets skikk og bruk med moderne kompliserte familieforhold.

Skrevet

Jeg er enig med Måken. Det er så mange varianter av bryllup, bordsetting osv, at jeg tror folk er mye mer opptatt at de skal ha det trivelig enn at man skal følge gamle regler for skikk og bruk. Gjør som du føler for selv, så er jeg sikker på at dere får et hyggelig bryllup!

Skrevet

Hei,

Jeg synes også du har funnet en god løsning selv. Bare sørg for at foreldrene deres blir plassert på nærmeste bord i nærheten av dere så går nok det veldig fint. Jeg tror helt sikkert at de heller vil sette pris på det og tenke at det er til det beste. De gamle reglene for skikk og bruk ville jeg bare sett på som en rettesnor med mulighet for forandringer. Vi fulgte heller ikke den slavisk og vi giftet oss jo for seks år siden. Vi tenkte mer på at det er viktig at de som kjenner hverandre litt får sitte sammen. En bryllupsmiddag varer jo mange timer og da er det en hyggelig å sitte ved noen man kjenner.

I flere bryllup vi har vært på så har vi blitt splittet, men samtidig også fått sitte sammen med en blanding av kjente og ukjente. Veldig koselig det for da får man nye impulser samtidig som man har noe trygt i nærheten.

Et tips er å lage bordkart sammen med eventuelt sangene. På den måte kan dere skrive litt under hvert navn og de er i familie eller venn med den eller den.. På den måten får alle vite litt om hvem som er i bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...