Gå til innhold

fremsiden av avisen i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker ikke om det var vg eller dagbladet, men; gravide advares mot å gå ut!?! Det måtte jo komme... Noen som tar dette på alvor? Barnet kan få liten hjerneskade står det... Gjelder dette også på slutten, da hjernen skal vel vere ferdig utviklet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan vel ikke menes seriøst?? man kan jo likegodt bli smittet av mann og barn som er i jobb og barnehage/ skole og kommer hjem?

Skrevet

Det er jordmorforeningen i England som advarer gravide mot å gå ut. Helsemyndighetene i Norge har ikke gått ut med samme advarsel. Det er en fordel å lese hele artikkelen og ikke bare overskriftene i tabloidene....

Det med hjerneskaden var resultater av forskning på annen type influensa, men som selvsagt kan ha relevans også for svineinfluensa. Men som sagt over - les hele artikkelen.

Skrevet

Så at jeg fremsto som veldig krass... Det var ikke meningen. Er bare litt oppgitt over VG og Dagbladet for tiden... Sorry.

Skrevet

Jeg så det også i dag, og må si jeg syns det er latterlig å si noe slikt.. Hele svineinfluensaen er så oppblåst av media at man skulle jo tro det var ny runde med svartedauen på tur.

Skrevet

Hvis dere leser artikkelen, så vil dere sannsynligvis ble beroliget. Dette med nedsatt IQ handler om mulige ettervirkningene etter Hong Kong syken i 68. De har gått igjennom alle gutters IQ tester fra militæret, og kommet til at det kunne se ut som om det var 1-2% med lavere IQ som ble født i denne perioden.... Hong Kong syken var en pandemi på linje med svineinfluensaen. Jeg synes ikke dette høres spesielt voldsomt ut (og det handlet ikke om hjerneskade)

Når det gjelder oppfordringen om å holde seg inne, så var dette i England. Det har vært ETT tilfelle der en høygravid døde i svineinfluensa, så man mener at man er i risikosonen for å bli alvorlig syke. Det er dog temmelig mange som har dødd uten å være gravide...

Dessuten går de ut og sier at gravide i helsevesenet bør skjermes fra å jobbe med influensasyke... og det må jo være selvsagt? Ingen arbeidsgiver ville vel tvinge en gravid til dette?

Personlig er jeg egentlig ikke bekymret, men tenker litt på at barn opp til 6 mnd ikke kan få vaksine.... Føder i september, under det som er beregnet til å være en av de første toppene i Norge. Får vel emigrere til fjells eller noe :-) På den annen side, så vet jeg ikke om jeg ønsker noen vaksine selv, da man ofte blir temmelig dårlig av slike vaksiner.

Skrevet

jeg er i utgangspunkter for vaksiner..men problemet med den som de jobber med nå er jo at den lages så "fort"...man vet liksom ikke om den ikke gir sikkelige ettervirkninger....

føder i oktober og håper bare at ting roer seg...

Skrevet

Enig jeg blir også veldig sinna. De skriver på forsida at gravide bes holde seg inne, og så er dette ett råd fra jordmødre i England om at gravide kvinner helst ikke bør ta t-banen i rushen eller gå på konserter. Det avisene ikke sier noe om er at svineinfluensaen foreløpig har rammet England i mye større grad enn Norge, og at dette gjelder der og ikke her! Om det etterhvert blir slik her, så får vi fort nok beskjed, men jeg stoler kun på rådene fra helsemyndighetene. Dagbladet bryr seg jo bare om å spre frykt, det er jo det som selger! En annen ting som står i en bisetning i artikkelen, er at det er mulig at den lavere iq hos disse guttene muligens kan skylde medisinene som kvinnene fikk på den tida da hong kong syken var, og det har skjedd mye siden da innenfor legevitenskapen. Det sto forresten ikke noe om barnets eq (emosjonell intelligens),- en enda viktigere egenskap spør du meg!

Skrevet

Er det som er så typisk med tabloidene for tida. De skriver på første sida at gravide bør holde seg inne og at influensa kan føre til lavere iq (husker ikke ordrett, men var vel noe i den duren).

Men når man først leser hva som faktisk er riktig er dette setninger tatt helt ut av sammenheng. Er så typisk fryktspreder!! skjønner virkelig ikke at media kan tjene så mye penger på frykt. De må da snart bli gjennomskua?? Bare det å lage en artikkel hvor man sier at det er fare for lavere iq gjennom influensasyke når tall er basert på pandemien i 68 er jo helt bak mål... og hvis det da igjen var 1 til 2% av de guttene igjen er det jo latterlig!

Nei man får bare vende det døve øret til media og fremdeles forholde seg til det folkehelseinstituttet i Norge sier :)

Skrevet

Fant den engelske artiklen på nett, som Dagbladet antageligvis har forsøkt å kopiere. Der stod det at studiet viser at de som hadde fått påvist "lavere" iq var gutter født i 1970 mellom juli og oktober. Dvs at mødrene var fra 1-4 mnd på vei, når influensaen herjet som værst. Konklusjonen av studiet viste at influensa i de 3 første svangerskapsmånedene kan påvirke hjernens utvikling, da det er i denne perioden hjernen utvikler seg mest. Men man vet ikke om det er influensaen, medisinene de tok den gangen eller bare tilfeldigheter som har gitt utsalget.

Så tror man ikke trenger å bli helt skremt av det Dagbladet skriver:) Generelt sett så tror jeg det er bra å forsøke og holde seg så frisk som mulig i svangerskapet. Jeg vil i hvertfall følge rådene som blir gitt av myndighetene, unngå store folkemengder som konserter o.l og be venner og familie som blir syke om å vise hensyn. Tror man må forsøke å finne en balanse der man reduserer smitterisikoen samtidig som man ikke kan mure seg inne i et halvt år:) Er man gravid og er normalt frisk, så vil det jo sannsynligvis gå bra. Men hvis jeg først må bli syk, så ønsker jeg å bli syk så sent som mulig i svangerskapet. Ønsker derfor å redusere smitterisikoen maksimalt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...