Gå til innhold

lavt symfyse-mål - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har akkurat vært hos jordmor og fikk da vite at jeg har litt lavt symfyse-mål i forhold til tildligere. ligger akkurat på grensen til det grønne feltet.

skal inni til kontroll igjen om en uke nettopp pga. det.

andre med erfaringer rundt dette?

ble litt usikker her...

37+4 i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i forrige svangerskap hadde jeg lavgt hele veien, og havnet under det grønne allerede i uke 30..gikk jevnlig til vekstkontroll på sykehuset, og jenta var veldig liten hele veien.flatet helt ut fra uke 37 ca, og jeg ble satt igang 2 dager før termin, pga liten vekst hos baby og lite fostervann.hun var bare 2.4 og 44 cm, men ei sunn og frisk lita frøken;-)

regner med at du blir sendt til en ul hvis målene fortsetter å synke, mend et er ingenting å bekymre seg over;-) men dersom de mener babyen vokser bedre utenfor magen, vil de evt. sette deg igang;-)

Skrevet

Hei

Kjenner ei som lå under det grønne feltet og det slaket helt ut i uke 27, var på vekst kontroll ofte med UL og diverse,ble forespeilet et barn under 3 kg til termin på den siste kontrollen hun var, hun fødte 2 dager senere som da var 14 dager før termin,men barnet var da 3,4 kg og 49 cm,så der bommet dem ganske mye,ville jo lagt på seg mellom 400-600gram til, frem til termin!!!

Så jeg tror det varierer mye det også jeg da, siden jeg lå helt i det øverste feltet med den forrige og ble forespeilet et stort barn, viste seg å være 48 cm og 3055 g

Skrevet

sist jeg målte hos JM var jeg 37+3 og lå under det grønne feltet på symfyse målinga, men hadde vært på UL 3 dager før og konstantert at alt var bra så JM gjorde ikke mer med det. HUn sa at en av grunnene til at målet var lite kunne være at han lå så langt ned i bekkenet og hodet var festet.

Skrevet

Jeg var hos lege i forrige uke og symfysemålet var på 30 og under det grønne feltet. Jeg var da 35+4. Lege mente dette var fordi han lå langt nede i bekkenet og at hodet er festet, men jeg synes det er litt skummelt at han ikke reagerer mer på det jeg da. Dessuten får jeg ikke flere kontroller for nå har lege gått ut i permisjon. Tipper jeg ringer sykehuset en av de nærmeste dagene og spør hva de mener.

Skrevet

Jeg har hatt lavt sf mål gjennom hele dette svagnerskapet, og nå på slutten har jeg falt utenfor det grønne feltet på skjemaet (36+6 hadde jeg sf-mål på 30). Legen min har derfor villet ha meg inn til kontroll hver uke i en periode. Jeg ble sendt på tilvekstkontroll i uke 34, og fikk da beskjed om at alt var perfekt og at babyen i magen hadde et vekstavvik på -6%. Jenta vi har fra før var 3260g og det tilsvarte et vekstavvik på mellom -9% og -10% fikk jeg beskjed om. Med henne hadde jeg hele veien sf-mål som lå godt over den røde streken på grafen, men innenfor det grønne feltet.

Jeg var på ny kontroll hos legen i forrige uke, og sf-målet mitt var da fremdeles det samme som både uka før og uka før der igjen. Jeg må derfor på enda en tilvekstkontroll for å sjekke at babyen i magen fremdeles vokser. Jeg har kanskje en lege som er litt "overforsiktig" på dette området, men som hun sier selv så vil hun heller få det sjekket en gang for mye enn en gang for lite..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...