Gå til innhold

Hvor mye grøt kjører dere på med? (8 mnd +)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det fortsatt grøt morgen og kveld, og de siste ukene har vi gitt på 180 dl. væske. Dette spiser han som regel opp. Ga på 150 ml en god stund før det, og han rensket alltid bollen. Nå virker det som om han blir ganske akkurat mett. Men det er jo i følge pakken nesten dobbel porsjon. Kan ikke skjønne annet enn at man bare må gi etter behov, men er bare nyskjerrig på hvor mye dere gir. Opplys gjerne om barnet er storspist/småspist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det som regel 150 ml vann fortsatt, og som du vet var flisa småspist før, mens nå er hun kanskje mer "normalspist"? Hvis du ser på mengdeanvisningen på 8 mnd-grøten, ser du at en porsjon regnes som 150 ml. Og jeg mener (som tidligere nevnt) å ha lest i "Mat for spedbarn"-boka at porsjoner opp mot 2 dl er helt normalt for babyer på 8-9 mnd (hvis du har boka selv, kan du jo bare dobbeltsjekke der, min er borte i flyttekaoset;)

Skrevet

Snart 9 mnd her og jeg lager av 180-190 ml væske. Men som regel er det alltid litt igjen, særlig etter frokost. Så da hadde det sikkert holdt med 150 ml. Men på kvelden spiser han alt.

Han er storspist. Spiser stor posjon grøt til frokost og kveld. Ei skive brød til lunsj+150-180 ml mme og middagsglass+fruktmos til middag. Stoooooooooor gutt:)

Skrevet

Heya :-)

Han får som oftest 3 grøtmåltid om dagen på 2 dl vann ;-) Av og til får han brødskiva istede for grøt til frokost ;-)

Spise i tillegg 1 middagsglass og fruktmos til både grøten og dessert :-) + frukt i bita som mellommåltid.

Får 4 dl rein mme og 3 dl velling fra flaska i tillegg i døgnet, så trenge egentlig ikke spise 3 måltid med grøt, men han e så gla i d ;-)

Skrevet

min er 9 mnd og spiser grøt bare en( nen ganger 2 ) ganger om dagen.

han blir fort lei men spiser som oftest en porsjon på 150 ml inkl et halvt glass nestleyoghut og sviskemos til kvelds.

spiser brød til frokost og middag/ grøt ( da på ca 120-140ml) til lunch

bruker nestle fullkornsgrøter da de inneholder mest fullkorn av alle. tilogmed godnattgrøten som tilsynelatende "ser" sunn ut! fullkorn med eple har høyest innhold av fullkorn.

Skrevet

Snuppa mi er sånn nesten akkurat 8 mnd, og hun får grøt av 150 ml vann (regner med du også mente det, ikke dl;) hehe) til kvelds. Stort sett spiser hun opp alt, så vurderer å øke mengden litt... men de siste skjeene går trått, så tror hun blir mett.

Resten av dagen rynker hun på nesa av grøt...

Tror min også er ganske normalspist.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er storspist eller småspist hos barn, men gutten vår på 8 mnd får en vanlig grøtporsjon etter anvisning på pakken (1 dl grøtpulver og 1¼ dl vann). Han får bare ett grøtmåltid om dagen, til kveldsmat, for jeg synes han skal ha litt variasjon i matveien. Her er det han spiser ellers om dagen så kan du jo selv bedømme om han spiser mye, lite eller normalt. ;-)

"Nattmat" kl 7/8 om morgenen (sover videre til 11 etterpå): 260 ml mme

Frokost kl 12: En hel brødskive med pålegg, ca 50 ml mme, ½ eple, banan eller annen frukt,

Lunsj/middag kl 15: En porsjon (ca 2 dl) hjemmelaget middag + ca 1 dl fruktmos.

Mellommåltid kl 17/18: 150-220 ml mme, alt ettersom.

Kveldsmat kl 19.30: En porsjon grøt + noen skjeer sviskemos.

Skrevet

Vi har til nå brukt oppskriften på pakken- som varierer alt ettersom hvilken grøt det er: Nå 125 ml vann. Kanskje jeg skal vurdere å gi litt mer ettersom Vesla spiser opp alt (skjønt hun virker fornøyd). Hun har alltid likt alt hun har fått, og har god matlyst. Men spiser ikke mer enn det dere andre oppgir- kanskje litt mindre. (Er god og rund likevel- det er det folk sier når de treffer henne for første gang!) Hun er 9 mnd- og får to grøtmåltider for dagen- morgen og kveld. Ellers ett glass middag, og fruktmos til lunsj. Bør nok begynne med skiver også, men til nå har jeg vært LIVREDD for at hun skal sette noe i halsen. Har helt ANGST for det, altså!! Men vi bør vel....(Ja, jeg ender jo alltid opp med å avslutte litt utenfor tema- he-he!!)

Skrevet

Har tidligere spurt her inne om noen vet hvilken grøt som er sunnest? Jo mer fullkorn, jo sunnere? Er det slik? Eller er det naturelle grøtene som er sunnest?

Skrevet

Jeg synes også det var kjempeskummelt. Men det gikk helt fint. Smurte en skive, lot ham bit av en bit selv og han tygger og moser med gommene sine (har to tenner i underkjeven, men bruker dem bare til å bite av med). Han har aldri satt brød, eller annen mat, i vranghalsen. Forøvrig elsker han brødskive. :-)

Skrevet

Jeg foretrekker naturelle grøter fremfor de som er tilsatt frukt. Da kan jeg heller tilsette frukt selv. Og siden han er vant med den naturelle smaken, så er det det han foretrekker. Jeg tror ikke at en fullkorn som har fem prosent mer fullkorn automatisk er sunnere. Man må jo ta hensyn til resten av innholdet. Her får tjukken nok frukt i løpet av en dag, så unngår det i grøten.

Lemonia: Jeg skulle gjerne gitt skiver, prøver som regel litt hver dag, men det faller ikke i smak.....enda.

Skrevet

Sønnen min får porsjoner slik det er angitt på pakken(e). Frokost og kvelds. Han er storspist (tror jeg, da...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...