Gå til innhold

Mat og rutiner til 1åring i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor skal snart begynne i barnehagen, like før hun fyller 1 år. Hvordan er deres rutiner ift soving og mat og sånn? Hun følger jo ikke standarden de har i barnehagen enda. Vil de kreve at hun må tilpasse seg den? Hun er jo så liten enda... Har vært vanskelig å få henne til å spise annen mat enn morsmelk, og hun har ikke lagt på seg all verden siste halve året. Hva med mellommåltider, hva kan hun få f.eks før hun sovner? Føler det blir litt lite med de to måltidene de har i barnehagen kl 1030 og 14. Og hva med melk? Har dere med vanlig melk eller mme? De serverer kun vann i barnehagen, synes ikke det er nok til småspist unge på 12 mnd. Varmmat kun 1 gang i uka, 2 brødmåltider (matpakke) ellers. Litt varierende hvor mye brød hun spiser hjemme, og jeg må gi henne bit for bit ellers bare roter hun. Hun liker ikke barnemat på glass. Bør jeg sende med middagsrester eller noe? Sikkert bare å spørre i barnehagen men lurer litt på hva som er vanlig. Uff litt for spennende dette synes jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min var like gammel da han begynte. Ingenting passet i fht barnehagens rutiner, men de snakket overhode ikke om det, bare tilpasset seg så godt de kunne. Ganske raskt, i løpet av bare noen uker, var han plutselig inne i barnehage-tidene, det var helt utrolig. Så akkurat det tror jeg ikke du skal tenke på.

Du kan ta med mme som hun kan få i bhg, eller vanlig melk hvis du heller vil det. Gutten min fikk det som et slags mellommåltid, og det fungerte veldig bra. Mange som sender med middagsrester, det er veldig populært, og de ansatte synes det er helt ok. Jeg hadde en grøtpakke stående i bhg som de skulle gi han hvis han spiste lite til måltidene, bare i tilfelle. Ungene har også med yoghurt, og de minste blir da matet av personalet.

Skrevet

Mine skal å begynne i bgh nå, og vi fikk beskjed om at de i starten følger ungens rytme på mat og søvn, og så går det seg til etterhvert. Når det gjelder melk så får de det der de skal starte.. Å de må ha med seg frokost og lunsj selv, men de får et mellommåltid der som er frukt. Varmmat tror jeg er en gang i uken.

Det beste er vel om du spør i bhg ang middagsrester osv. Er nok varierende fra bhg til bhg hvordan de gjør det.... :)

Skrevet

Da lillegutt begynte i bhg akkurat 1 år gammel, sov han to ganger på dagen, spiste nesten ikke brød.

Hadde med en pakke grøt, som de lagde måltider av. Han spiste yoghurt som mellommåltid, og ganske snart spiste han brødskiver som de andre til lunsj.

De la han 2 ganger på dagen, og ga han litt mat når han våknet, siden han ofte sov gjennom måltidene.

Etter ca 1,5 mnd var han inne i bhgs rutiner.

Men det kommer sikkert litt an på de ansatte, det er jo selvfølgelig litt ekstra bry.

Skrevet

Jenta mi spiste brødskive og drakk melk da hun begynte i bhg da hun var 1 år. De tilpasser og gir de grøt og andre ting de evt er vant med også. De kan også gi henne mme på flaske om hun er vant med det. Men serverer de ikke melk i bhg til måltidene? Det var rart i såfall! Bare snakk med de i bhg hennes, det ordner seg nok. Etter en tilvenning og hun er blitt noen mnd gamlere er hun nok inn i rutinenen deres.

Men de får vel frokost før de måltidene kl.10:30 og 14:00 vel? Det er vanlig med disse måltidene, her er de slik; frokost 08:30, lunsj 11:00, frukt 14:30. Det er jo ikke uvanlig at de skal spise med 3-4 timers mellomrom. Så er det litt leking og soving i mellom også vet du!:)

Skrevet

Dette tilpasser de til hvert enkelt barn vil jeg tro. Jeg husker at jeg bekymret meg for mye av det samme, men det var uten grunn faktisk. Vesla vår fikk bare mme hjemme på den tiden, og varmmat/frukt/melk i bhg (pluss brødmat som vi sendte med). Hun vente seg fort til den nye matrutinen, og de var veldig flinke og tålmodige med å venne henne til nye ting. Jeg vennet henne av med tåteflaske og til flaske med sugerør eller tutekopp før hun begynte. Det var noen av de små som fikk mme i barnehagen, og det blandet de der. Du kan sende med hva du vil, bare det er noe hun vil spise så er jo det bra. Siden de bare får brød ville jeg nok sendt med litt mer; melk, frukt, yoghurt etc. Gjerne middagsrester. Alt som kan puttes i en matboks er bra :-) I begynnelsen måtte jeg dele opp brødskiva til vesla i terninger, og det tror jeg var vanlig.

Når det gjelder soving så tilpasser de seg til rytmen etterhvert, det tok bare noen uker før vesla var vent av med sine 2 dagsovinger til 1, men de lot henne få den tiden hun trengte, ettåringer trenger jo mer søvn enn toåringer, og de vet de som jobber der. De har tilvenning hver eneste høst, og ingenting er nytt :-)

Lykke til, det kommer til å gå kjempebra! :-)

Skrevet

Heia :-)

Gutten min e 8,5 mnd å bynnte i b.hagen for 3 uker sia :-)

Når d gjelde søvn så legge dm jo han når han e trøtt ;-) Å frokost og lunsj tidan har jo en god del slingringsmål, å sku nu ungen din f.eks sove akkurat når dm spise, så får han mat når han våkne ;-)

Guttungen min sin barnehage hverdag e nu sånn hær :

07.30 - Leveres

08.30 - Frokost lammi alle de andre

09.00 - Første lur (dm prøve legge alle de minste i dn tida)

11.30 - 12 Lunsj sammen med alle de andre

12-13 Liten powernap

d kommer til å gå over all forventning ska du se ;-))

Skrevet

Trøkka litt fort hær æ nu :-P

Dm gir han mme fra flaska å egentlig alt æ tar med til han ;-) Æ har kjøpt inn grøtpakke til dm, så han får grøt og brød + fruktmos/yoghurt som æ tar med hver dag til han ;-) dm har jo fellesfrukt som han også spise av ;-)

Dm bruke ofte være svært fleksibel å særlig når d gjelde de minste ;-)

Skrevet

det vil jeg tro går veldig bra. snuppa var 15 mnd når hun startet. hun spiste omtrent ingenting heller. men heldigvis så spiste hun grøt. så dem gav henne grøt til frokost og lunsj. så fikk hun melk og da. og en yoghurt.

det med sovingen går seg til. de er veldig tilpassningsdyktige barna..og lærer fort av de andre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...