Gå til innhold

Hvorfor tror dere at folk overdriver ang blodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en spotanabort for ca 3 år siden.Jeg begynte plutselig å blø da jeg stelte datteren min på stellebordet.Jeg reagerte med å bli litt lei meg men trøstet meg selv med at det var ikke så mye å gjøre med det osv.Jeg tenkte at jeg kom sikkert til å blø et par dager og at det ville være som å ha mensen men neida!! Jeg begynte å fossblø å skalv som et aspeløv.Måtte faktisk få hjelp inn og ut av dusjen.Glemmer aldri synet at de store klompene som var på størrelse med brannmagneter som datt ut av meg.Hele kroppen ble ut av kontroll.Jeg ble redd å følte at det var helt unaturlig! Jeg dro tilslutt til legevakta å fikk snakke med en lege som snakket til meg som om jeg var en dritt uten følelser.Jeg fikk ligge på et undersøkelsesrom i en sånn hard undersøkelses-seng men et tynt teppe.Husker den natten som om det var i går.Følte meg så redd og alene.Jeg som egentlig er så sterk å modig lå og skalv helt alene i det mørke,kalde rommet.Der måtte jeg ligge pga legen hadde ikke nok grunnlag for å gi meg et rom.Han ville jeg skulle gå hjem og heller komme tilbake på røngen dagen etter men siden jeg i hans øyne var så "dramatisk " fikk jeg heller sove i den harde sengen.Nei jeg skammer meg over helse norge.Ikke at jeg har opplevd det verste men det er gale nok etter min mening!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler ikke på at man kan blø, men jeg nekter å tro at man får beskjed om å vaske vekk blodet selv... Om man blør så det spruter over hele badet, så blir man vel heller plassert i en seng, ikke bedt om å skure badet...

Skrevet

Fordi blod alltid ser mer ut i mengde enn vann. Det er helt normalt å tro at en blør mer enn en egentlig gjør:)

Så jeg tror ikke folk overdriver. De tror faktisk at de blør mye mer enn de gjør. Helt vanlig. Det er en overdrivelse de selv tror på.

Ja, jeg har hatt en spontanabort selv. Men jeg har også medisinsk utdannelse.....

Skrevet

Mitt poeng er egentilig at ingen blør like mye under en spotanabort eller abort.Jeg har faktisk ikke hørt om noen andre før nå som har opplevd det samme som meg selv.De jeg kjenner har opplevd det nesten som å ha mensen.Ikke sinnsykt kraftige blødninger og klomper

Skrevet

Blod ser alltid voldsomt og mye ut. Jeg trodde f. eks at jeg blødde et par tre dl i løpet av en mens (jeg blør mye!), men etter at jeg startet med mooncup har jeg innsett at det dreier seg snarere om rundt en dl.

Og at du blødde klumper som brannmaneter tviler jeg på, ihvertfall ikke slike maneter som finnes her jeg bor, for de er på 15-30 cm i diameter og flere cm tykke. Så bare det at du husker det slik forteller meg at redselen hos deg har fargelagt minnene dine litt. Men du blødde sikkert masse, og det opplevdes antagelig som enda mer fordi du ble redd.

Skrevet

Det ER oftest mer enn mensen, men det er ikke så mye som en tror likevel;) Mensen er gjennomsnittlig ca 40 ml i løpet av alle mensdagene(noen har mer, andre mindre). Er den over 80 ml, blir det regnet for menorragi.

Tenk da på en tåteflaske, mål opp 40 ml. Det er lite. Det er bare det at blod er rødt......

Og klumper kommer av levret blod. Jeg har det ved vanlig mens, også. ikke bare den gangen jeg hadde spontanabort.

Husk også at under en spontanabort er der en del andre følelser i sving, som kan forsterke opplevelsen av blødningen.

Skrevet

Herlighet!! Nei det er ikke snakk om cm og diameter.Poenget er at blødningen er veldig forkjellige.Det var en trumatisk opplevelse for MEG ikke pga at jeg blødde men pga jeg så alt som kom ut+smårier og skjelvingene som fulgte med.Jeg husker at noe stort datt ut av meg når jeg var dusjen.Det var en sinnsykt vemmelig følelse.Det føltes helt likt som å føde ut morkaka som jeg har gjort 2 ganger.Det lignet på en manet pga den dekket hele sluken i dusjen+den var rød og blank.Nei jeg overdriver ikke i det hele tatt.Både min mor og vennine fikk sjokk.Jeg syns at det er dårlig oppfølging av dem som opplever det som jeg gjorde.Jeg føler at dem som opplever det så skemmende burde få en undersøkelse med en mang.I det minste muligheten til et rom til dagen etter.Det er ikke mange som forstår hvor ille det oppleves for mange.Jeg var helt fjern i 2 dager etter jeg sluttet å blø.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...