Gå til innhold

har hatt en litt heftig diskusjon med min svigermor:/ ang. legging av barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten vår er nå 10 mnd og er enkel å legge og sover godt hele natta til kl 0500. da er natta over for han. min svigermor mener vi da bare skal la han ligge å gråte til værtfall 6-7. da skjønner han til slutt at natta ikke er ferdig før det, men jeg klarer bare ikke! men trenger gjerne noen gode råd! kanskje dette er det rette og jeg bare må prøve det? det jeg har tenkt å prøve er å la han ligge, men gå inn på rommet ennenhvert minutt slik at han skjønner at vi er her, men at det er natta, så han får ikke opp. hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de våkner så tidlig tar vi de opp i sengen vår og koser med de frem til 6.30. Nå vokner yngste mellom 6.00 og 7.00.

Ville aldri latt ungene skrike for seg selv eller brukt ferber.

Skrevet

Hør nå hvertfall IKKE på svigermor. Min sønn var også slik i perioder da han var baby (dvs. under året), men vi "straffet" da han ikke ved å la han ligge å gråte.

Vi tok han over i vår seng og koste, vi...så sovnet han etter en liten stund.

Blir litt sånn smådårlig av å høre på sånne uttalelser som din svigermor. Følg hjertet ditt....

Skrevet

Når legger du han på kvelden da?

Jeg ville først prøvd å legge han litt seinere, evnt la han sove litt mindre på dagen!

Jeg ville aldri klart å la han gråte i to timer bare fordi han våkna tidlig, hvis du ikke kan kutte ned på mer søvn i andre enden av døgnet ville jeg tatt han inn i deres seng på morgenen.

Skrevet

Det blir jo lyst inne på rommet nå om sommeren, så ikke lett for en liten tass å justere seg..

1) Ikke la den lille gullungen din ligge og skrike! Senga skal være et deilig sted å være.

2) Juster enten leggetida eller antall dupper på dagtid, for å få lengre natt.

3) Stå opp med en lykkelig og blid liten gutt, til høsten ordner dette seg av seg selv.. Får heller sove selv når han dupper.

Svigermødre bør lære seg å holde munn til de blir spurt. Metodene i gamle dager var ikke som dagens og det bør de lære seg. I gamle dager skulle ungene skrike for ellers kunne lungene deres bli underutviklet... Herregud, stakkars små!

Skrevet

vi har tatt han opp i vår seng i 5 tida, men da bruker vi ofte en halv time før han sovner igjen, og nå som jeg skal ut i jobb igjen vil vi gjerne slippe det. har prøvd å legge han senere enn 19, men det bekker andre veien; han våkner enda tidligere. søvn avler søvn her i gården! mindre søvn på dagen=mindre søvn på natta. et bittelite skrekkeksempel da var en morgen han lå å gråt, så gikk jeg inn til han for å ta han opp i senga vår. da hadde han satt fast kneet mellom sprinklene i senga! så jeg kommer nok fremdeles aldri til å la han ligge å gråte:)

HI

Skrevet

Svigermødre altså... Ting har forandret seg! Alle eksperter sier jo at man aldri skal la et barn ligge å gråte.

Du trenger jo ikke ta barnet opp og starte dagen. Men kose med det og kanskje ta det over i din seng? Vertfall ikke la han ligge og grine =)

Det var slik de gjorde i gammedager, får du si til svigermor :P

Skrevet

Hvis det ikke er dét at du egentlig er glad for å ha voksenkveld fra kl 19, synes jeg absolutt at du bør legge ham en time senere.

Selv om søvn avler søvn, så gjelder dette også søvn som starter etter legging kl 20.

I det minste bør du begynne å legge ham kl 20 fra siste søndag i oktober. Dette med å legge kl 19 er bare norsk kultur, ikke noe som "må være slik".

Skrevet

De færreste opplever at det hjelper å legge dem senere enn 19. Det har ofte motsatt effekt.

Ikke hør på svigermor.

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke la han ligge der og gråte:) Ta han opp i senga deres og kos litt i stedet - da sovner han kanskje igjen! Det fungerte veldig bra for oss - en måned senere så lagde han seg nye rutiner - så da sov han til klokken åtte:) Minst mulig stress for både barn og foreldre:)

Skrevet

Jeg henter mini om morgenen/natta (mellom 05 og 08)inn til oss og vi sover videre der alle sammen. Kunne ikke falt meg inn å la henne ligge og skrike. Utrolig gammeldags det der at babyer/barn skal ligge og skrike for seg selv.

Skrevet

Ettåringen min våkner forresten ikke senere av at hun legges senere, vil heller si at det kan ha motsatt virkning. Men det er forskjellig fra barn til barn, så dere må nesten prøve dere frem.

Skrevet

Å legge senere fører til senere våkning på lang sikt. Men dessverre til det motsatte på kort sikt. Ingen hensikt "å prøve seg fram" hvis man ikke vil holde på sener legging f.eks. en ukes tid før man avgjør hva som er langtids-effekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...