Gå til innhold

Er det bare meg eller

Anbefalte innlegg

Skrevet

har det vært lite nytt om denna svineinfluensaen?? Jeg klager ikke..jubler heller. For den har skremt livskiten ut av meg,..eller det vil si-nyhetene om den har gjort det.

Jeg har uansett ikke lest eller hørt så mye om den de siste dagene. OG er det noen her inne som har hørt om gravide i Norge som har blitt smittet?? Syns bare de sa i medier at gravide kan rett og slett dø av denna dritten! Sorry ordbruken,men det er jo no drit! :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et litt avslappet forhold til dette, men syns det har vært vanskelig å finne god informasjon om graviditet og svineinfluensa. Fikk svar på litt på folkehelseinstituttet sine sider. Men jeg lurer fortsatt på om gravide bør ta noen andre forholdsregler enn andre. Hva skjer for eksempel dersom mange på jobb får dette? Tenkte jeg skulle ta en telefon til fastlegen min i morgen for å spørre.

Skrevet

Har tenkt det samme-hva om mange rundt meg blir syke?? Jeg begynner egentlig på jobb i morra (jobber i en bhg). Gleder meg masse,men er jo selvfølgelig litt nervøs også..ang smitte og slikt. Nei-jeg har uansett tenkt til å se det an. Har sv.kontroll hos gyn på tirsdag,så skal spørre han om alt og ingenting da. Har ikke vært i no god form de siste ukene heller,så om han mener jeg bør holde meg hjemme blir jeg egentlig litt glad..tror jeg. Vi får se. Når begynner/begynte du på jobb??

Skrevet

Jeg har også tenkt litt på dette med smitte og folk rundt meg, ikke bare ift svineinfluensa egentlig. Jobber på et sykehus, så det er nok av smittsomme sykdommer der.

Skrevet

Vi får trøste oss med at vi som gravide står først i køen for vaksine. Den kommer i slutten av september.

Forøvrig tror jeg at dette skal gå bra. Det er en influensa, men forskjellen er at mange vil bli syke fordi svært få har antistoffer.

Første gangen jeg var gravid, i -94, var Beijing-influensaen den store skrekken. Jeg fikk den mens jeg var gravid. Det gikk veldig fint, selv om jeg var temmelig syk i en uke.

Husk at media har hatt lite å skrive om i sommer. Da blir denne type pandemier skrevet med fete typer!

Skrevet

Jeg begynner ikke på jobb før den 13. august, elevene kommer den 17. Regner med at det går greit, men satser på å være flink med håndhygene.

Problemet med vaksinen er at den ikke er prøvd ut på gravide og man vet ikke om den er skadelig for fosteret. I følge folkehelseinstituttet sine sider så anbefaler de ikke å gi vaksinen til gravide!

Forskjellen på dette viruset og andre er ikke at man nødvendigvis blir noe sykere enn med en vanlig influnsa, men at flere kommer til å bli syke. Årsaken til det er at viruset er helt nytt dermed er det ingen som er imun mot det slik mange kan være ved en vanlig influensa.

Gravide har noe nedsatt imunforsvar og kan dermed bli hardere rammet.

Skrevet

Sett Dagbladet i dag? Jeg har bare sett forsiden - kommer ikke til å kjøpe den!

Som om vi gravide ikke har nok å engste oss over...

Skrevet

Hei hei..enig med deg. Media gjør oss jo livredde. Og jeg tenker ofte at folk klarte seg da før.

Jeg har vært litt i kontakt med ei som ble smittet av svineinfluensaen da hun var i ca uke 17, og hun klarte seg helt fint. For henne var det en vanlig influensa sa hun. Og hun fikk ingen medisin siden hun var gravid.

Sykdommen varte i ca 5 dgr før den ble borte.

Det jeg ble skremt av, var symptomene. For en leser at en blir akutt syk...høy feber og hodepine.

Hun begynte med snufs og tett nese. Etterhvert fikk hun pustebesvær.

Så ikke alt av info stemmer.

Men en blir jo lei av alt styret rundt oss gravide. For det skremmer oss jo unødvendig opp. Og en føler seg jo dårlig selv om en egentlig ikke er det...hmmm

Skrevet

Siste oppdatering på svineinfluensa fra smittevernslegen i min kommune (30.07.09)

"InfluensaA-viruset synes å gi mildere symptomer enn andre influensaer vi er vant med. Det "nye" med dette viruset er at det inneholder materiale som den yngre del av befolkningen ikke tidligere har vært utsatt for, og derfor ikke er immun mot. Dette kan medføre at mange lettere blir smittet,men som åpenbart ikke medfører mer alvor sykdom av den grunn. Spekulasjoner rundt at viruset kan endre seg og bli mer farlig er basert på teoretiske muligheter og burde ikke skremme oss pr i dag. Mange synes å bli friske etter meget kort tids sykdom. Dødeligheten synes være så lav at den egentlig er uinteressant, selv om det på verdensbasis uunngåelig vil bli noen dødsfall. Kun 2/3 av de smittede synes å utvikle symptomer.

.......

Har du mistanke om virus vil en undersøkelse være unødvendig. Både sykmelding og evt reseptforeskriving kan ordnes telefonisk........

.........

Hvorfor strenge sikkerhetstiltak og "hysteri"? - I hvert fall ikke fordi viruset er spesielt farlig! Men man ønsker å unngå at viruset sprer seg raskt slik at mange blir syke samtidig. Med forebyggende tiltak kan

man forsinke smittespredning vil en forholdsvis mindre del av befolkningen være syk til enhver tid,slik at de samfunnsmessige konsekvensene pga jobbfravær blir mindre............

...........

Man regner med at opptil 30% av befolkningen vil bli smittet i løpet av en 3 mnds periode nå i høst. Man forventer at 1% av disse vil få lungebetennelse eller bli innlagt på sykehus. Jeg registrerer at statlige myndigheter begynner å innse at dette ikke synes så farlig som man først forespeilet seg."

Innholdet er noe forkortet, men jeg har gjenngitt ham ordrett. Så jeg synes ikke vi skal gå rundt å være engstelige. Ha ei fin uke.

KLem,

Skrevet

Tusen takk for svaret ditt,CarpeDiem. Liker å høre at journalister har hauset opp denna influensaen i avisene sine! Og at den ikke er så ille som det påstås av de. :)

Var på jobb i dag,og må ærlig innrømme at det ikke var no tegn til hysteri eller bekymring blant foreldrene. I hvertfall ikke på min avdeling. Og godt er det.

Nei,vi får håpe vi ikke blir så syke som de har sagt i avisene. Og ja-teite nyheter på forsiden til Dagbladet i dag!

Skrevet

Takk for svaret Carpe Diem. Blir jo automatisk litt mer engstelig som gravid, og synes ikke at media har vært så veldig konkrete i infoen.

Jobber i barnehage så man er jo tett på mange mennesker som har vært forskjellige steder i ferien. Begynte på jobb i dag men ingen foreldre eller ansatte snakket noe om den

Skrevet

Tror dette kommer til å gå helt fint:) Jeg var på festival i Tyskland i helga..et av landene som har størst smitte i Europa ifølge folkehelseinstituttet.Jeg trodde det skulle være 40.000 solgte billetter, men det var 70.000! I tillegg kommer alle som jobber der og alle bandene og alle VIPene osv osv....med andre ord...MYE folk på lite område. Har vært på festivaldo og håndhilst på fremmede ekle fulle folk...til og med fått en og annen ufrivillig klem.

Og gjett hva!! Jeg er fortsatt frisk. Var tilfeldigvis på første UL idag også:) og den bittelille koser seg fælt og har det kjempefint:)

Så vi tåler nok mer enn vi tror.

Skrevet

Men i herrenavn da mamma til gutt07 +jente09, har ikke jeg vært nok over deg med pekefingeren og fortalt deg at du ikke skal bekymre deg?? Jøss for en dårlig jobb jeg må ha gjort! Må høre på meg ;)

Til dere andre, jeg kjenner damen bak nicket ekstremt godt, så jeg er ikke bare en fremmed ufin, gruuusom dame som hetser mammatil gutt07+jente09 :))

Men poenget mitt: (som jeg har prøvd å forklare før) Om sommeren har ikke avisene så himla mye spennende å skrive om, så derfor er det jo et salgstriks å hause opp svineinfluensaen slik at hysteriske folk løper mann av huset for å kjøpe! Skjønner? ;) Nå er ferien slutt for de fleste og dermed skjer det andre ting vg gjerne vil skrive om for å selge aviser. :)

En annen ting jeg vil legge til er at jeg ser en over her skriver om vaksinen. Det er absolutt ikke anbefalt å ta en "levende vaksine" når man er gravid. Det fraråder legene som oftest, for utfallet kan være dramatisk. Nei, om vi skulle få dette svineriet så får vi knaske paracett for feber og tamiflu for å dempe symptomer. Går så bra så ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...