Gjest Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Mannen min sa til meg i ferien, at etter ferien synes jeg vi skal begynne å leve sunt. Spise sunt og bevege oss mere.... Egentlig trodde jeg at jeg var ganske sunn jeg, spiser frokost, lunch, middag og kveldsmat. + frukt. og sykler til jobb 8-9 km hver vei ca 3-4 dager i uka. Men så begynnte jeg å tenke at det går ant å bli sunnere, og jeg har litt gamle kostholdsregler innabords. Har aldri slanket meg. Men innser jo at jeg er overvektig.... Så noe bør gjøres. Men jeg vet ikke hvordan. Er ikke ute etter å direkte slanke meg. Men ønsker å leve litt sunnere og dermed kanskje også gå ned litt i vekt. (er ca 75 kg - 80 kg og 160 høy) Så håper noen kan komme med noen kostholdråd / prinsipper og trim/trenings greier til meg
erteposen + 4 Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Jeg har vel igrunnen heller aldri slanket meg, men gikk ned mye i vekt etter jeg fikk orden på stoffskiftet mitt. - magert, grønt, grovt og lite raske karbohydrater - minst fem om dagen, og bare ikke drikke juice istedet for - sunt fett - små porsjoner, og tre større og tre mellomåltid - fisk istedet for rødt kjøtt - kok og damp istedet for stek - porsjonskontroll (35-40 g havregryn er en porsjon)
Gjest Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Ønsker gjerne en utdypning, men forstod ikke alt dette.... Hva er karbohydrater? Hvilken type fett er sunt? Hva kan man spise til frokost/mellommåltider istedenfor brød / pålegg?
Gjest Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Glemte å skrive at dette burde gjelde for mini også At hele familien skal kunne spise det samme....
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Karbohydrater er det masse av i hvitt brød, pasta, poteter og ris. Bytt heller til grov brød, grov frokostblanding, knekkebrød, havregrøt, grov pasta og brun ris. Bytt ut vanlig sjokolade med den på 70 %, men ikke spis mer enn en rute hver dag. Det er sunt faktisk! Spis mer grønnsaker enn potet/ris/pasta Fisk er sunnere enn rødt kjøtt Til mellom måltider, kan du spise masse grønnsaker (gulrot er jeg veldig glad i) Tørket frukt Lett youghurt Husk magre pålegg grovt brød/knekkebrød Frukt Smoothie På en dag spiser jeg f.eks: frokost. Havre fras med rosiner og ekstra lett melk Lunsj: 2 rugsprø knekkbrød med magert pålegg+frukt(lett yoghurt) og ett lite glass juice middag: Litt mindre posjon enn vanlig, men spiser alt kvelds: 1 smoothie eller 2 knekkebrød/ lett yoghurt. mellom alt dette, drikker jeg mye vann og ett mel.måltid er en gulrot som regel. Lykke til Og du trener jo , så det er bra:) kanskje legg inn et par styrke øvelser 2 ganger i uka. Muskler forbrenner 50 ganger mer!
meg & to små vampyrer Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 Sunt fett er jo det man finner i ulike planter, nøtter og fet fisk. F.eks. er det mye sunt fett i avokado og oliven. I fete melkeprodukter og rødt kjøtt er det mer av det usunne fettet igjen. Det sunne fettet er jo mye bedre for hjertet og slikt, men det betyr ikke at det ikke er energirikt allikevel. F.eks har jeg med stor suksess brukt mye nøtter og oliven i perioder jeg har hatt behov for å legge på meg:)
Gjest Skrevet 3. august 2009 #7 Skrevet 3. august 2009 Aaah da forstår jeg. Har masse fisk i fryseren. Torskefileer og Sei bl.a så da MÅ vi skjerpe oss og begynne å spise av det. Samme med kyllingfileer.... Kanskje prøve noe frokostblanding greier? Er det noen typer som er sunnere enn andre? Er det sunt med sånn Musliblanding i yoghurt? For det synes jeg er sååå godt. Er ikke så glad i styrketrening jeg, men vi har rom på jobben, så kan jo prøve litt der. Tusen takk for tips
Libido- Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 vær obs på at mange frokostblandinger (og yoghurter) er rene sukkerbomber. Som kveldskos kan du lage smoothies, knall godt!
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 3. august 2009 #10 Skrevet 3. august 2009 Hos Ica bla., har de grønne, nøkkel merkede varer. Det betyr at de er sunne. Musli er jo bra, havre fras, rugfras, fitness osv. Bare let i butikkhyllene:) For at middagen skal bli sunnere, kan du bruke kylling/karbonadedeig istedet for kjøttdeig. Grov pasta istedet for fin, grov spaghetti i stedet for fin. (spiste det i stad, og det smaker det samme som den fine mht gutten din. Har en goood posjon grønnsaker/salat på asjetten, metter det også Lag hjemmelaget fiskegrateng og lur små biter av grønnsaker inni. Pølse/makaronigryte, lur inn litt grønnsaksbiter der også Og ta salat ved siden av+ magre pøler istedet. Lykke til:)
Gjest Skrevet 3. august 2009 #11 Skrevet 3. august 2009 WorkingMom - m/jente og gutt:) Hehe Fant en bra oppskrift på fiskegrateng og har fullkornsmakaroni i skapet, så da blir det det til middag i morgen Stikker å handler nå, så får vi se om vi føler oss sunnere utover uka... Tusen takk for tips !
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 Så bra! bare hyggelig å hjelpe og lykke til!
Gjest Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 Hos Ica bla., har de grønne, nøkkel merkede varer. Det betyr at de er sunne. Vil berre spesifisere deg til at varene er sunnare enn tilsvarande varer, men det betyr ikkje at dei er kjempesunne likavel. (finns f.eks loff med nøkkelmerke, då betyr det at den er sunn til å vere loff, men det gjer den ikkje sunnare enn grovare brød uten nøkkelmerke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå