Gå til innhold

å oppdra et barn i kristent.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva menes med det? er litt usikker.

fikk høre noe sånn som at da lærer man barnet rett og galt, hedre sine foreldre og eldre. hjelpe andre.

og ikke lyve, stjele og resten som står i de ti bud.

men det er jo normen og oppdra et barn slikt.

alle gjør da som regel det, vil det si å oppdra et kristen barn da?

er kanskje litt merkelig spørsmål, men det har en baktanke.

vet om en person som vil døpe barnet sitt for å oppdra det kristent,

hvis man ikke døper det, men oppdrar på samme måte, er det da ikke riktig måte og oppdra et kristen barn?.

dette ble kanskje forvirrende for mange (for meg også) hehe, men håper på at noen kan forklare det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en liten skrivefeil. det skulle stå "å oppdra et barn kristent"

kom en bokstav for mye så jeg :P

hi

Skrevet

Tror å oppdra et barn i kristen tro har også litt med å lære barn å ha et forhold til Gud. Aftenbønn, gå på gudstjenester o.l

De kristne hjemmene vi har vært borti er typisk kjennetegn: Veldig Gudfryktige mennesker, lite overflatisk forbruk som sminke,klær, sko, vesker, inetriør, tv o.l, har et strengt syn på grenser og rusmidler. Banning er det verste en kan finne på.

Men dette er bare de vi kjenner, sier ikke at dette er stereotypen på alle kristne hjem,.

Skrevet

Jeg oppdrar mitt barn "kristent".

Vi tror på Jesus. Ber sammen, snakker sammen om himmelen, går i kirka og forteller barna om de gode gamle, kjente og kjære historiene fra Bibelen.

Hva barna ønsker selv å tro når de blir voksne, det er opp til dem. Selv vokste jeg opp med ateistiske foreldre. Vi eide ingen Bibel, men likevel ønsket jeg å tro på Gud selv helt fra jeg var ganske lita.

Viste seg jeg var bønnebarn. Bestemor hadde bedt for meg, og det har senere vært vekkelse i familien min, og flere og flere har begynt å tro.

Men mine foreldre er fremdeles ikketroende.

Skrevet

Vi er kristne, og for oss handler det om å la sønnen vår få bli kjent med Jesus, samtidig som det er viktig for oss å vise han at det er Gud som er Herre over hjemmet vårt og livene våre.

Vi tar han med på gudstjenester (vi går i en veldig barnevennlig frimenighet), synger til Jesus før vi legger han for kvelden, etc. Foreløpig er han bare halvannet år, så det blir vel mer fremtredende etter hvert.

Skrevet

jeg lurer på om det er mulig å oppdra et kristen barn med kun det gode?

ser at noen skremmer barnet med hvis man gjør sånn og sånn kommer man i helvette. eller rett og slett fortelle om satan.

kan man tro på gud og lære barnet kun om han og det gode og unngå det skummle?

det hadde jeg syntes hadde vært helt ok, men å skremme barnet er noe annet. det er kanskje jeg som missforstår da. noen som kan kommentere det?

Skrevet

Man bør jo ikke bruke det onde som skremsel i oppdragelsen!

Nå er som sagt min gutt fremdeles ikke gamle karen, men vi kommer ikke til å holde tilbake informasjon om godt og ondt for han. Det er jo faktisk slik at de kontrastene definerer hverandre, på samme måte som lys og mørke.

Men som alt annet må disse tingene formidles til barn med visdom og tilpasset barnets alder.

Skrevet

Haha må bare le litt av anonym litt lenger opp her som sier at de oppfatter kristne som lite overfladiske som bruker lite penger på sminke klær osv. Jeg er prestedatter og oppvokst i et kristent hjem. Moren min er en kjempe dolle og elsker vesker og sminke, jeg er likedan. Selvfølgelig har vi alltid hatt tv og den har vært flittig i bruk. Jeg er ikke vokst opp i et strengt hjem. Jeg tror faktisk aldri jeg har blitt fortalt at man ikke skal banne, men det har ikke fallt naturlig for meg heller! Tror faktisk foreldrene mine hadde blitt ganske overrasket viss jeg hadde kommet hjem en dag som 13 åring med sneipen og ølflaska i hånden og hadde bannet! Det var liksom aldri et tema hos oss. det ble liksom tatt som en selvfølge og jeg hadde heller aldri behov for å prøve disse tingene! Det har kanskje noe med å gjøre at foreldrene mine ikke er avholds og nyter et glass vin i helgene. Jeg har gjennom hele oppveksten fått et veldig naturlig forhold til alkohol og har derfor heller aldri hatt behov for å prøve dette før jeg var klar for det selv. Jeg ble stolt på i tenårene. De trengte aldri si at jeg ikke måtte finne på noe tull, gå på fest osv. Det ble tatt som en selvfølge og det tror jeg betydde mye for meg. Jeg ble også samboer som 17 åring. Jubelen sto selvfølgelig ikke i taket, men jeg fikk beskjed om at så lenge jeg hadde det bra og var lykkelig så kom de til å støtte meg 100%. De pleide alltid å si at de aldri kunne bli skuffet av sin egen datter uansett hva jeg gjorde.

Så synet mange har på kristne stemmer ikke alltid. Det er ikke svart eller hvit! Jeg gikk i kirka med foreldrene mine og vi synger for maten hverdag og ber aftensbønn (eller sang). Kristendommen for meg og vår familie er ikke himmel og helvete som så altfor mange snakker om. De som skremmer folk til å tro med å tale om satan og helvete har missforstått kraftig! Kristendommen er en trygghet. En plass du kan søke tilflukt når du trenger hjelp og en plass du kan takke for alt det gode i livet ditt! Det er en plass for tårer og tilgivelse, og en vei til himmelen! Hvorfor skal vi snakke om satan hele veien? det er virkelig ikke han det dreier seg om!

Skrevet

takk for svar dere. det var jeg som lurte på om det var nødvendig med det "skummle" hehe..

det var mere et nyskjerrighets spørsmål.

Skrevet

Nei det skumle trenger du ikke snakke om. Har du noen gang hørt en presk preke om satan??? Nei, men du kan risikere det viss du går i andre "menigheter" å hører på selvlærte predikanter med 2 måneders nettstudium å vise til...

Skrevet

ja, det var noe av grunnen til at jeg spurte også.

var i en dåp forleden og i gudstjenesten så presten noe om at man får smake helvettes ild.. noe i den duren..

men det var jo kun det han sa som var negativt da.

har ikke opplevd det før. og spurte min mormor om det, hun sa det kom fra gammelt. at de brukte ofte og skremme før.

presten i den kirka jeg var i prøvde ikke å skremme da. han gjenntok bare noen ord som var skrevet.

Skrevet

Det eneste de fleste kristne er enige om at utgjør kristendom er vel trosbekjennelsen, altså at man tror på en allmektig gud som også er en treenighet og den himmelsprutne sønnen hans.

Kristendom har mildest talt ikke monopol på å definere rett og galt og at det er litt næsty å lyve, stjele og slå i hjel.

Skrevet

nei faktisk så brukes trosbekjennelsen og treenighetens definisjonen bare av den norske kirke.

Du ville bli overrasket over hvor mange greiner det er blitt av kristendommen. Holder meg til kirka jeg. der har de jaffal utdannelsen!

Skrevet

Jaha. Du mener at de trossamfunnene som ikke er den norske kirke stort sett er uenige i at troen deres har med en allmektig, treenig gud å gjøre?

Skrevet

DET GÅR RETT OG SLETT UT PÅ Å LÆRE BARNE Å VÆRE OVERTROISK OG SKREMME DET TIL Å VÆRE ET GODT MENNESKE

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...