Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 lurer på hvor normalt det er og når dere lærer barna deres og gjøre det? jeg vokste opp med å aldri takke for maten, kun når vi var borte på besøk. når jeg traff samboeren min takket han for maten, jeg trodde først det han bare var veldig høflig. men etter noen år så takker vi begge for maten hver gang, selv om det er bare oss og bare jeg som lager maten her. synes det er så hyggelig og har tenkt og fortsette med det når vi får barn (snart) også selfølgelig. men når jeg spiser middag hos foreldrene mine (veldig sjeldent) takker jeg for maten og de ser bare rart på meg og småler. er det så "rart" eller er det bare familien min som synes det?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Vi takker alltid for maten, og har lært barna våre å gjøre det også.
Lilli med småtrolla Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Da jeg var liten lærte mine foreldre oss å takke for maten både ute og hjemme. Det var i grunn ikke en ting vi terpet noe særlig på, gikk ganske automatisk. Jeg har alltid verdsett folkeskikk og høfflighet og syns det å takke for maten er en selvfølge når noen har kjøpt den, tilberedet den og stellt i stand for at jeg skal ha et koselig måltid. Jeg og samboer har også tenkt å lære barna våre til samme vane =) Skikkelig sjarmerande med dannede barn
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Her i huset er det stort sett jeg som lager maten, og mine barn takker for maten hver eneste dag. Idet de går fra bordet, sier de "takk for maten, det var godt":) Så sier jeg "værsågod, bra du likte maten:)" Eldste er begynt så vidt å kokkelere litt, og når han står for matlagingen, så takker JEG for maten på samme måte:) Jeg har ikke tenkt at dette er "overhøflig". Det kjennes helt naturlig for oss. Og mine barn gjør det også helt automatisk når de er andre steder. Tror ikke de tenker over at de MÅ gjøre det, det er bare noe vi gjør når vi er ferdig å spise.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Nei, det er veldig hyggelig og etter min mening en del av normal høflighet. Også hjemme selv om det bare er gode gamle trauste mor som har laga et normalt hverdagsmåltid. ¨ Det er hyggelig for den som har lagd maten, og det er en god vane. Det er mye lettere å huske å takke for maten hvis det er en daglig vane enn hvis det er noe man bare gjør borte. Og det koster ingenting.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Vi takker alltid for maten. Vi takker hverandre og Gud i denne lille gest.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Her får ikke William gå fra bordet før han har takket for maten .
minnimoi Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Ja, er du gal. Selvfølgelig takker man for maten ! Her i huset er vi veldig nøye på gode manerer og folkeskikk. Kunne aldri hatt barn uten !
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 Man takker for maten selv om man har laget maten også, med untak av selskap. Da sier man velbekomme. Grunnen til at man takker for maten selv om man selv har laget den er fordi man sammen som familie har gjort måltidet mulig og fordi dette takket for maten henger igjen fra gamel luthersk tradisjon der man takker gud.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 ja til meg også har det blitt helt automatisk også. synes det er en hyggelig vane. og da vet jeg også at samboeren min setter pris på meg og maten jeg lager. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå