Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har fått PCOS og nå er jeg skikkelig lei meg og bekymret. Jeg har en 10 mnd gammel sønn. Han ble til etter 5 prøveperioder, helt normalt altså. Fikk mensen igjen relativt raskt etter fødselen, den var helt regelmessig med en gang. Rakk å ha mensen fem ganger og så ble den borte. Har ikke hatt mensen på over to måneder nå. Ingen mens betyr jo ingen eggløsning. Bestilte EL-tester på nett for å bli litt bedre kjent med syklusen min. Har hatt knallpositive EL-tester nå fem dager på rad og leste nettopp at det er et tegn på PCOS. Nå er jeg skikkelig nedbrutt. Må vi ha hjelp til å få barn? Skal ikke sønnen min få søsken? Jeg er helt knust. Skal bestille time hos legen, men vil gjerne høre litt erfaringer herfra først. Dette bekymrer meg så veldig. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal mer til enn El tester, er du sikker påa t du ikke er gravid?

EL tester kan gi positivt utslag ved graviditet da hcg og LH (eggløsnings hormon) "likner" på hverandre.

Du burde gjerne gå til legen for å finne ut hvorfor du har mistet mensen, men hvis du ikke har andre symptomer (uregelmessig mens før du ble gravid, amsse hårvekst, cyster på eggstokkene osv) tror jeg sjansen er liten for at du når har pcos

Skrevet

Jeg er ikke gravid nei. Har tatt flere tester i løpet av denne tiden da mensen har vært borte, for å være sikker.

Jeg har ingen andre symptomer på PCOS. Jeg er riktignok overvektig, men det har jeg vært i mange år og har som sagt alltid hatt helt regelmessig syklus. Tok EL-tester da vi prøvde på å få barn og de var negative når de skulle være og positive når jeg hadde EL. Har jo også som jeg nevner blitt gravid på helt normal tid. For de som har PCOS må det jo dukke opp en eller annen gang, de fleste har det jo ikke fra de er små. Så selv om jeg var normal da vi laget sønnen vår kan jeg jo ha fått det i mellomtiden. Jeg kan jo ikke tenke meg en eneste annen grunn til 1) positive EL-tester flere dager på rad OG 2) manglende mens.

Skrevet

Jeg kan tenke meg at du f.eks har en cyste på eggstokken, eller en annen hormonubalanse i kroppen.

Min mens var aldri reglemessig, kun nå de siste årene har den vært det takket være anti diabetika og osteopati.

Alltid overvektig, bortsett fra i barndommen, hår under haken som kom i 20 årene osv.

Kom deg til leg,e få sjekket hormoner, ta UL osv.

Og kulle det være pcos er da ikke løpet kjørt, man trenger da ofte kun litt hjelp...

Skrevet

Hei, hei!

Jeg er ingen lege og vet ikke hva du har, men det er hvertfall veldig vanlig å ha perioder der menstruasjonen er uregelmessig, også for de som ikke har PCOS. Dersom du har PCOS kan jeg trøste deg med at det er veldig mange som blir gravide med bittelitt hjelp. Mange med PCOS responderer godt på Pergotime, som er et eggløsningsframkallende preparat.

Jeg har PCOS, mensen var borte i nesten et år! Pergotime ga ikke så god effekt hos meg, men jeg tok en lapraskopi-operasjon (veldig udramatisk inngrep) der legene "drillet hull" i eggstokkene, og ble gravid bare noen dager etter operasjonen! Dette er også en veldig effektiv behandlingsform for mange. Det du også skal trøste deg med er at siden du allerede har født, betyr det at du har god sjans for å bli gravid igjen. Ta det rolig og prøv å ikke bekymre deg, for forstyrrelser i syklusen kan forbausende ofte ha med det psykiske å gjøre også.

Lykke til og klem fra en med pcos.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Tror jeg har fått roet meg ned litt nå. Har ringt og bestilt time hos legen, så tar vi det derfra. Kom gjerne med flere erfaringer dere som har. :-)

Skrevet

Mine EL tester var faktisk også alle blenda hvit....

Skrevet

Men mine er ikke hvite, det er jo nettopp problemet. De er knall positive hver dag. Det er jo ikke normalt.

Og hvordan skal jeg vite når jeg har EL da?

Skrevet

Vel det jeg mente var at jeg har pco og ikke poitive EL så det er ingen gitt sannhet at positive EL tester er pcos.

Du kan jo begynne å måle tempraturen hver morgen før du står opp, det er en sikrere metode enn EL tester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...