Gå til innhold

Noen som vil bytte svigerforeldre? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en uke har ungene, mannen min og hans foreldre vært på campingferie. Svigers i bo bil og mannen min i telt. Meningen var at minste jenta, på 2 år, skulle sove i bobilen og eldste på 4 skulle sove med mannen i teltet. Etter en natt fant svigers ut at det var for slitsomt å ha vessla i bobilen om natta, så hun måtte også ut i teltet der de for eksempel bare hadde to soveposeunderlag. Med regn hver dag var ikke det bare enkelt. I løpet av en uke tok de ingen bleieskift, ingen tannpuss, hårgreinger eller andre typer stell av jentene.

På fredag ettermidag kom de hjem. Da ble de dypt fornermet for at ungene kastet seg om halsen på meg. De var rett og slett sjalu fordi ungene gav meg en varmere vellkomst enn de hadde fått.

Om kvelden, da svigers hadde satt seg alene inne på den innerste stua vår, kom en venninne av meg innom noen minutter for å hente noe. Hun kom ikke inn en gang, bare hentet det hun skulle i garasjen. Jeg pratet vel med henne i 5 minutter. Dette var helt galt. De var rett og slett dødlig fornermet fordi hun ikke kom inn og hilste pent.

Dette førte til at de ville dra med ungene og mannen min til hytta vår i helgen. Jeg må være hjemme å jobbe. Ok mannen min pakket litt klær og bleier for helgen og dro med vår bil for å kjåpe noen ting til hytta. Svigers skulle ha med ungene i sin bil og møte ham når de kom frem. Rett før de skulle dra kommer svigermor og sier hun må ha med seg de beste kjelene våre for å bruke i bobilen. Deres egne var vist lit for små. OK jeg finner dem frem, men synes det er gansk sært. Vi har kjeler nok på hytta.

Ungene blir plasert i bilen og de skal til å dra da min mor kommer. Hun hilser og sier det var synd hun fikk sett så lite til dem, men at de fikk ta det igjen når de kom tilbake. Da svarer svigerfar at nei, de kommer ikke tilbake. De skal være på hytte an drøy uke og så dra direkte hjem. Det er ikke noen vits for dem å være her. Her bryr ungene seg for mye om meg. Kansje de ville sees igjen neste år.

Mannen min viste ingenting om at de ville være på hytta mer enn en helg. Ungene har med seg et klesskift og 10 bleier. Desuten skal han på jobb på mandag, men da mener svigers at han bare kan kjøre frem og tilbake hver dag (1 1/2t hver vei). At jeg er avhengi av bilen på ukedagene er mit problem, like så at jeg synes det er hyggelig å se mine egne barn av og til.

Mannen min har forsøkt å forklare dem at dette ikke er en veldig god idee, men når rett og slett ikke frem. Jeg tror ikke han kommer til å orke å ta den kjempekonflikten det vil bli om han bare tar med seg ungene hjem på mandag. De er greie med ungene så de kommer ikke til å lide noen nød på grun av dette. Det er ikke noe problem, og jeg forstår ham. Uka som kommer kommer i hvertfal ikke til å bli grei for ham. Jeg får heller forsøke å nyte noen uventede alenedager.

En ting til foresten. Da jeg kom inn lørdag kveld for å lage meg middag fant jeg ut at de hadde så godt som tømt kjøleskapet. Pålegg, juice, smør, frukt osv var borte. Det var vel enklere enn å handle for turen. Greit nok om de hadde tatt med middagsmaten vi hadde kjøpt inn beregnet på helgen, men de hadde da ikke trengt å ta med alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, jeg er sjeleglad for svigerforeldrene mine.

Bytter ikke.

Skrevet

gud bedre!!!!! stakkars dere!

Skrevet

høres vel kanskje litt ut som din mann ikke synes det er så ille som du?? sånne mennesker må jo bare stoppes når man er uenige...!

Skrevet

Hva med å sette ned foten?????

Skrevet

Tjah, du lar det skure og gå, det er din egen feil at du lar deg overkjøre. Godt du beviser at det er tak i deg...not.

Skrevet

Min svigermor er også sånn. Som en følge av det har jeg lite kontakt med henne, og mannen min har også minimert kontakten.

Du burde nok få mannen din til å ta en alvorsprat med ham. Han er kanskje vant til å bli bølla med, så det er vel på tide å sette foten ned. Så kan dere jo vurdere å ha litt mindre å gjøre med dem, og i minste fall sørge for at dere setter strengere rammer rundt tiden dere tilbringer med dem. Vi har sluttet å la henne foreslå ting på min svigermor premisser, for det ender alltid opp med å gå utover meg.

Og overse de tullete svarene om at dette skal være din feil fordi du lar der overkjøre. Bare det at de bruker "..not" burde fortelle deg at de ikke har så mye i topplokket. Hi hi.

Lykke til videre!

Skrevet

Fatter ikke at dere kan la dere overkjøre slik? Det er faktisk DERES unger, om du hadde glemt det.

Jaja, så blir det litt sure miner til å begynne med. Men da lærer de hvertfall hvor deres grenser går. Nå ser det ut som om deres grener = 0

Skrevet

Kan være lurt å velge sine kamper. De reiser uansett om en uke. Er det verdt å ødellegge forholdet til besteforeldrene for ungene?

Jeg har faktisk ikke tro på alltid "å sette ned foten". Jeg avreagerer her. Det kan jeg leve med ;-)

Skrevet

Enig med de over. Dere bør sette foten ned. Det er deres unger (og mat og kjeler etc), svigerforelrene kan ikke bare få styre på.

Skrevet

Ja, deres grenser, men ungene får i hvertfal tid med sine besteforeldre. Alternativet er jeg redd, blir at de mister den kontakten. Det ville vært synd. De er glade i ungene og ungene i dem.

Skrevet

De bor uansett det meste av året i utlandet. Derfor er ikke dette noe problem i det daglige. Hadde vi sett hverandre ukentlig eller månedlig for den del, hadde vi måttet ta det opp. Slik det er nå har vi et halvt eller et helt år mellom hver gang vi sees. Det skal jeg greie å offre for at ungene skal få et forhold til besteforeldrene sine.

Avreagere, det må jeg likevel :-)

Skrevet

De er glad i ungene men gidder ikke gjøre noe med de når de er sammen med de og sender vesla ut i teltet der det var 2 soveposer og for lite liggeunderlag? jaja sier jeg bare. om du ikke greier å si fra så går det jo faktisk utover ungene da. vet de at de skal være der en uke eller har de fått beskjed om 1 natt de også?

værste jeg har hørt..

Skrevet

Nå vet de at de skal være en uke, og faren er der.

Det var soveposer til alle, men ikke underlag. Det gikk ut over nattesøvnen til mannen min. Ungene synes bare det er koselig å ligge tett.

Det er riktig at de ikke "gjør" mye sammen med ungene, men de er der og ungene kan leke fint uten tilrettelegging fra voksne. Den det er slitsomt for er mannen min. Ungene har det kjempefint.

(Bleieskift ol gjør de hvis ikke noen av oss er til stede. Det er bare hvis vi er der de trekker seg helt unna.)

Skrevet

For noen tullinger av svigerforeldre du har! Jeg hadde blitt forbanna og aldri latt ungene dra på noen tur med de igjen! Finnes grenser for hvor mye egoisme man skal tåle av voksne folk.

Skrevet

hahaha, man må jo nesten sette pris på at folk oppfører seg så til de grader dustete! Du slipper jo ihvertfall å lure på om det er deg det er noe i veien med ;) Og du slipper å lure på om du skal prøve å gjøre forholdet noe bedre, for det er jo helt dødfødt.

Jeg syns ikke du skal "sette ned foten". Hvis du klarer å leve med at de er så teite uten at det klikker for deg eller at det blir surt mellom deg og mannen din så er det jo helt greit. Det er noen ganger nødvendig å sette grenser for hvilken oppførsel man kan tolerere av andre, men de grensene må man finne sjøl, og ikke adoptere dib-damene sine.

Du ga ihvertfall meg en god latter :) takk for det!

Og det er irriterende og dum oppførsel, men det er langt fra det verste noen har hørt. Det er ikke SKADELIG for noen det her, bare veldig tåpelig.

Skrevet

Tusen takk for det innlegget. Godt at noen ser det latterlige i dette. Jeg gjør jo det jeg også, innimellom irritasjonen ;-).Jeg og mannen min får ikke problemer på grunn av dette. Vi er helt på linje.

Jeg har kommet til at jeg egentlig ikke har noe å tjene på "å sette ned foten" her annet enn at jeg på en måte ville "vinne", men det trenger jeg ikke. Hvis jeg hadde vært 10 år yngre og litt usikker i morsrollen hadde det kansje vært nødvendig, men ikke i dag. Ungene tjener på at jeg fortsetter å velge kameler og selv om jeg kan rive meg i håret av frustrasjon har jeg god nok hårvekst til å erstatte tapet :-).

Igjen,- Tusen takk. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...