EnJente_m_2Jenter Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Har en venninne som tipset meg om følgende: Hun ba meg kjøpe en sånn badehanske som er stri, og gnikke og gnukke på brystvortene fom. ca en mnd før fødsel, hver gang jeg dusjer. Slik at brystvortene blir litt robuste før ammingen skal starte. Hun sier at alle hun kjenner som har gjort dette ikke har slitt en dag med såre brystvorter Så kan jo være verdt å forsøke !
Gjest Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Bra tips, jeg har også blitt anbefalt at man skal "herje" med niplene en stund før fødsel slik at man slipper sårheten Skal prøve den hansken du nevnte
snuffe Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Man har vel egentlig gått bort fra rådene om å herde brystvorter før fødsel, fordi stimuleringen i verste fall kan fremkalle premature rier.
*mimi* Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Hei Ble anbefalt av jordmor å herde brystvortene med en klut eller lignende i dusjen. Hadde vel ca 4 uker igjen da hun sa dette. Så de har visst ikke gått helt bort fra det. Flere enn meg som blir forvirret av motstridende råd, forresten..?
gutt06&09 Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Husk på at det er et liv etter dette her også, jenter!! Naturen har en fantastisk måte å fikse opp på selv. Brystene tåler amming, selv om det er driiiitvondt i starten... Det vil det nok være uansett, bruk heller en god brystkrem enn å lage "håndverker-brysvorter". Ugh. Har de samme tankene om jordnøttolje og tøying av underlivet etc:-/ Man vil jo gjerne ikke være særlig tøyelig etter at bebisen har kommet seg ut eller hur? Stol på kroppen din, den vet best. Som det ble sagt her stemmer det at stimulering av brystvortene kan fremkalle rier, et rivjern av ei jordmor kastet seg over puppene mine (til min store forskrekkelse!) for å frembringe etterrier for å få ut morkaken..
EnJente_m_2Jenter Skrevet 2. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2009 Joda, men det er jo ikke snakk om å stimulere brystvortene, men å "rubbe" de litt, overflaten, med en klut. For oss som har barn fra før av og har opplevd såre brystvorter er kanskje dette et bra alternativ Dere som er førstegangsmødre må jo bare prøve dere frem. Og som jeg sa så har flere bekjente av meg gjort dette med nr 2 og faktisk opplevd en kjempepositiv ting ved det : nemlig usåre vorter. Alt med måte, ikke overdrive.
Tøssa Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Fastlegen gav meg samme tipset...JM som hadde omvisningen på sykehuset sa vi ikke burde gjøre det...jadda...
Idun<3tosmå<3 Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Dette er nok av de gamle rådene som henger igjen ja.. Ikke lett når noen sier ditt og andre datt.. Men om ungen får riktig sugeteknikk med en gang blir man ikke sår! Smør vorten med morsmelk og lufttørk etter amming i starten før man pakker den inn igjen gjør susen! Jeg var aldri sår, og rubbet ikke en bit! Og får man ikke til sugeteknikken med en gang fra starten av tror jeg ikke hele verden med rubbing på forhånd kan gjøre at man unngår å bli sår!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 Riktig sugeteknikk mellom mor og barn er løsningen, ikke å sitte og rubbe brystvorter og fremkalle rier... Viktige knep for å ikke bli sår; 1) Hold babyen tett inntil deg! 2) Babyen må gape høyt 3) Øret på babyen beveger seg lett når den suger rett. 4) Løsne vakuumet mellom babyens munn og brystet, stikk inn en lillefinger. Ikke riv! 5) Varier sugestilling, sitte, ligge. 6) La ikke babyen bruke deg som smokk, før du har blitt herdet skikkelig + mer som jeg ikke kommer på i farta. De kan alle knepene på sykehuset.. Har ikke tenkt å rubbe brystvorter jeg ihvertfall (aua!) men hver sin lyst..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå