Gå til innhold

Noen som har barn som er trege med språket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sene kan de være før det er grunn til bekymring? Har alltid tatt det med knusende ro at minsten er treg med språket. Men de siste dagene har jeg tenkt litt på om han er veldig unormalt treg? Han er 17 mnd og sier vel egentlig bare ett ord bevisst. "Anan" som er banan. Mamma sier han til mye inkl. meg. Ellers er det bare en masse lyder som for oss ikke betyr noen ting.

Samtidig er det tydelig at han forstår en del. Hørselen er også testet ekstra god på hs, og den skal være grei.

Han begynner i barnehage på mandag, og jeg synes det er litt dumt/trist at han ikke klarer å si mere. Han kan jo gjøre seg delvis forstått med å peke osv, men språk har han altså ikke.

Flere med språkmessig trege unger? Når løsnet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg synes ikke han er så treg hvis han bare er 17 mnd gammel. Noen er veldig tidlig ute med å prate, men det er normalt å ikke ha så mange ord ennå når man er 1 1/2 år.

Det som er det viktigste er om han viser språkforståelse og om han babler/forsøker å prate.

Med språkforståelse mener jeg om det virker som han forstår ting dere sier, som f.eks "nå skal vi spise", "kan du hente ballen din?" osv.

Ofte "løsner" det mer i tiden fram mot 2 års alderen er min erfaring. Eksempelvis kan jeg nevne at mitt dagbarn som fyller 2 til høsten ikke sa særlig mange ord før sommerferien, men nå de siste ukene prater h*n mer og mer.

Det beste dere kan gjøre er å snakke mye med han, peke på ting og si hva de heter, sttille spørsmål og lese bøker med han. lykke til med språkutviklingen!

Skrevet

Ja, er ikke mange ord her i gården. Gutten vår er snart 17 måneder og sier pappa, mamma, bø. Ellers babler han i vei på sitt eget språk - som vi ikke forstår noe av. Men han peker og gjør seg forstått og ikke minst forstår han når vi prater med han. Hvis vi f.eks. sitter og ser i bøker og spør han om hvor er blomstene? - så peker han på dem. Så regner med at det kommer til å løsne etter hvert, nå begynner han også i barnehagen så da lærer de vel gjerne litt raskere:)

Skrevet

Lillebror er snart 2 år, og han kan heller ikke snakke. Han sier noen få ord, og jeg hører at han øver seg litt på lyder. Som f.eks "s" lyden.

Storesøster kunne mange ord i tillegg til å ta ord som vi sa først. Hun kunne gjenta noen lette ord når hun var godt 18 mnd.

Lillebror begynte i bhg når han var 9 mnd, og jeg har aldri sett på det som et problem at han ikke kan snakke eller forstår alt.

De legger det til rette for alle barna =)

Skrevet

Dette varierer mye fra barn til barn..

Eldste snakket ikke så mye før hun fylte 2 år.. Har et videoklipp der hun er 27 mndr og snakker ganske dårlig enda. Yngste sier allerede over 50 ord som han kjenner betydningen til i en alder av 18 mndr og setter av og til sammen 2-3 ord.

Eldste snakket godt ved 3-års alder

Skrevet

Lille på 21 mnd er litt treig med det meste (motorikk, språk). Ved ca 17 mnd sa ho vel ikkje stort meir enn mamma (til både meg og pappaen), der, bade, ha det og pus. "Psss" var eit slags universalord som blei brukt til alt ho ikkje hadde ord for, som var det aller meste.

Helsesøster sa st det viktige på den alderen var at dei forstod ein del av dei vi sa til dei, og at dei hadde ein form for språk, sjølv om ikkje vi forstod det. Babling er bra!

No er lille som sagt 21 mnd, og dei siste vekene har det kome ein heil del fleire ord. No er det tydeleg at ho hermer etter oss og prøver å få til forskjellige ord. Det tar nok enno ei god stund før ho "snakkar reint", men eg ser at det har vore stor framgang i det siste.

Eg trur ikkje du har noko å bekymre deg for enno, men det skadar heller ikkje å få ein time hos helsesøster, så får du beroliga deg litt frå den kanten.

Skrevet

Hei :)

Min er 18 mnd, sier vel bare mamma, pappa, hei, ha det, der, au, oi..

Ikke den store lingvisten med andre ord! MEN det bekymrer jeg meg ikke for, hører stadig historier om barn som ikke sa et kvekk før de var to, og som likevel vokste opp til å bli helt gjennomsnittlige. Dessuten babler småen min som en liten galning.

Det er som kjent store variasjoner innenfor normalen!

Skrevet

Minste snuppa er 20 mnd . Hun har ikke sagt så mange ord , men den siste måneden har det løsnet . Hun har gått fra 3-5 ord , til nå sikkert over 20 ord . Det er så morro ...

Jeg har ikke vært beskymret , selv om en språkundersøkelse viser hun er treg . Jeg har hele tiden tenkt at det løsner når hun er klar .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...