Gjest Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 sykle uten hjelm. Er ikke enkelte glad i ungene sine tenker jeg da. Jeg er helt nazi når det kommer til 2 ting: 1 = sykkelhjelm og 2 = redningsvest i båt. Eldste her er 11 år og de 2 tingene er ikke gjenstand for diskusjon en gang. Dette gjelder selvfølgelig både barn og voksne.
Marianne og Kristoffer:) Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Helt enig. Så i stad en mor som sykla med barnet i setet bakpå sykkelen. og barnet hadde ikke hjelm.... er det mulig???
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 jepp. det som overasket meg mest var at i tivoli i danmark så kan barna kjøre båt alene uten redningsvest på jeg har jo jobbet på Tusenfryd i mange år og sikkreheten på TF kontra parker i danmark og sverige ser stor (oki, kanskje jeg mistet temaet litt... hehe)
du og jeg og vi to Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Jeg har sett mange mødre rundt i Oslo sentrum med barn bakpå setet - uten hjelm. Tro hvordan ett år gamle hoder klarer seg i f.eks en kollisjon med bil - uten hjelm? Grøss!
Gjest Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Kun få dager siden en voksen mann døde av hodeskader i oslo.... etter velt på sykkel.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Enten er barna ulydige og ikke hører på foreldrene, eller så er foreldrene ikke helt tilstedeværende om du skjønner hva jeg mener! Kommer ikke til å få lov å sykle uten her hjemme nei!
Marianne og Kristoffer:) Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 Det var jo en mann som død av fall på sykkelen sin nå i moss. Det beviser jo bare hvor farlig det er !!! Hvordan går det da med en liten barnekropp...
Himmel og hav Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Enig med deg! Regelen her i huset er " ingen sykkelhjelm = ingen sykkel"! Vi voksne bruker selvfølgelig også alltid sykkelhjelm, og ungene som nå er tenåringer har aldri mukka på det.Jeg tror det handler mye om holdninger og modellæring. Seinest for et par uker siden hørte jeg minstemann si til en kamerat som syklet uten hjelm og syntes at sønnen min var teit som brukte hjelm : Hvis hodet ditt og hodet mitt treffer asfalten samtidig, hvem av oss tror du klarer seg best, og hvem av oss tror du er teit da? Ungene til søstra mi "får slippe" hjelm fordi "ingen andre" bruker det til og fra skolen, og jeg synes det er helt forkastelig, men i følge søstra mi så er det verre å kanksje bli erta for å bruke hjelm enn å muligens skade hodet hvis man velter...
Tøysetipp Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 Vesla bruker hjelm. Verre er det med moren:-l
Blind Gudinne Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 Her kan det tøyes på mange regler, men akkurat hjelm-bruk tøyes det aldri på! Her er hjelmen på enten det gjelder bruk av sykkel eller sparkesykkel ( 3hjuls sparkesykkel, men fallet kan være like fatalt fordet!)
Sjefsmegga Skrevet 2. august 2009 #12 Skrevet 2. august 2009 Jeg er selv streng på sikkerhet og forebygging av ulykker, men det hjelper fint lite når poden hiver fra seg hjelmen bak gjerdet, ute av syne. Men jeg tok ham på fersken, så da skrudde jeg av bakdekket og satt på det en måneds tid, så han fikk kjenne hvor kjipt det var å være avhengig av føttene når han skulle rundt å besøke venner. Så nå er han flittig bruker av hjelm. Han har på forhånd blitt fortalt hvor farlig det var, og har faktisk had en hjernerystelse som følger av fall fra sykkel, da med hjelm, hvordan det hadde gått uten tørr jeg ikke tenke på.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. august 2009 #13 Skrevet 2. august 2009 Jeg har t.o.m klart å omvende foreldrene mine til å aldri sette seg på sykkelen uten hjelm. Da jeg var liten var hjelmer kun for nerder, nå er det bare idioter (voksne som barn) som sykler uten.
Gjest Skrevet 2. august 2009 #14 Skrevet 2. august 2009 Greia er jo det at hvis alle hadde brukt hjelm som ville det ikke vært en diskusjon. Helt naturlig for alle og ingen skilte seg ut. En venninne av meg tryna på sykkel tidlig i sommer og fikk en skikkelig hjernerystelse. Det har ødelaght hele sommeren hennes. Første uken kunne hun bare ligge på et rom uten lys. For meg blir det som å kjøre bil uten belte. Kun idioter som gjør dette også
blåbæret Skrevet 2. august 2009 #15 Skrevet 2. august 2009 Helt enig! Og det er jo viktig at voksne fremstår som gode rollemodeller, her har hele familien hjelm eller vest ettersom hva/hvor vi er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå