Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med erfaring, lurer på noen ting;

Når kan man tidligst få bekkenløsning?

Hvor og hvordan kjennes smertene?

Går det over etter fødsel?

HHar den siste uka kjent smerter i korsryggende - vekselvis på hver side og verst når jeg går. Lurer bare på om dette kan være begynnelse på bekkenløsning, noe jeg virkelig ikke håper...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligst kan man få det i det hormonene etter at egget har festet seg er i omløp. Bekkenløsninger jo i utgangspunktet noe man får pga hormonene. Med første kjente jeg smerter rundt uke 18, og med andre en uke etter eggløsning, dvs før jeg visste jeg var gravid. Så vil tro det er noe av det tidligste man kan kjenne til det... Men det er ikke normalt tror jeg!

Smertene kjennes og føles veldig ulikt fra person til person. Bekkenet er i tre deler, og det er delt forran og to steder bak. Smertene kan være lokalisert på disse stedene, men også gi smerter nedover bena, i lysk og i krosrygg. Og sikkert enda flere plasser.

For noen går det over i det ungen er ute, noen sliter noen få uker etterpå, mens enda ferre sliter med det resten av livet.

For å unngå sistnevnte er det lurt å komme seg til fysioterapaut, manuell terapaut eller noe sånnt rimelig kjapt, få en diganose, og den hjelpen man trenger. Å presse seg er det dummeste man kan gjøre!

Om det er bekkenløsning du har er umulig for noen her å si, det kan være det, men det kan også være vanlige ryggsmerter. Mange muskler og leddbånd blir slappere når man er gravid, og magen gjør at tyngdepunktet endrer seg, og det gjør også kroppsholdningen, En endring i holdningen er nok til å gi korsryggsmerter. Håp på at det er det du har!!

Men en tur til noen som kan ta enkle tester på deg kan lett fortelle deg om det er bekkenløsning eller ei! Så sjekk opp om det er noen rundt der du bor som har erfaring med bekkenløsning og bestill time!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!! Er bare litt over 13 uker enda, jeg. Bør jeg gå til lege eller fysioterapeut for å få stilt "diagnosen" eller aller helst avkreftet den?

Skrevet

Man kan få bekkenløsning med det samme man blir gravid, faktisk! - Fordi det kommer av hormoner.

Smertene kjennes forskjellig. Jeg har for det meste vondt på ene siden av korsryggen, men av og til på framsiden også.

Man kan ha vondt rundt hele bekkenet. Rundt hoftene og frampå skambenet.

For de fleste går det over etter fødselen. Noen blir plaget en stund etter fødselen også, men nå kan man få så god behandling, så de aller fleste blir vel helt bra igjen.

Det kan godt være bekkenløsning du har fått (alle gravide får det, men ikke alle får smerter). Gå med korte skritt. Ikke sitt med beina i kryss. Når du står rett opp og ned, ikke len deg på én fot - ha lik vekt på begge beina.

Dette kan være med på å forebygge mange vondter :)

Skrevet

En lege vil kunne henvise deg til en fysiterapaut, en manuellterapaut kan du gå til uten henvisning. Men anbefaler deg veldig å sjekke opp hvem som har erfaring eller rykte på seg til å være flinke med bekkenløsning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...