Gå til innhold

Inspirert av salvedebatttråden - mine tips til dere som er 1. gangs!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på ett år, og slik har vi gjort det!

Innkjøpsliste til stell:

-Mesoft

-Inotyol

-Jordnøttolje (holder seg mye lengre enn eks babyline sin som fort stinker fiskeolje...)

Mere trengs normalt ikke, og alt får du på apoteket.

Ved bleieskift når det kun tisses bytter vi bleie uten å vaske noe som helst. Er det fuktig tørkes stumpen i luft først!

Ved bleieskift når det er bæsj tar vi vann på mesoften og vasker vekk. Null problem om man tar bæsjen med en gang. Sitter bæsjen litt godt vi litt olje på mesoften, da forsvinner den med en gang.

Ved sår stump, dette opplever vi ikke ofte, så smører vi på med Inotyol etter stumpen er ren og tørr. For oss veldig effektivt! Salva som vi kjøpte for over ett år siden er ikke halvtom en gang!

Ikke smør forebyggende, det er bare tull! Uansett type salve. Man venner da huden til å måtte tilføres fukt. Barnehud trenger ikke tilføres fukt. Man bader dem med olje, (de fleste gjør det tror jeg) og da skal det mye til for at huden tørker ut!

Har man likevell problemer med utslett, prøv å bytt bleiemerke eller bytt oftere! Lufttørk eller la ungen ligge med rumpa bar ofte i stede for å smøre på i mengder!

Ta med Mesoft på tur, pytt de i en lufttett boks med litt vann, så har du "våtservietter" uten all salgs stoffer man ikke helt har kontroll på!

Sikkert andre som har andre erfaringer og tips, men dette var i allefall mine tips - og dette har fungert for oss! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips :-) Har faktisk fått råd fra flere om å kjøpe inotyol istedet for sinksalve, at den skal være mye bedre. Så det skal jeg kjøpe!

Skrevet

Takk for tipset, som førstegangs så er jeg helt blank

så jeg suger til meg alle gode råd=)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Slenger inn et litt gammeldags kjerringråd her: Potetmel er gull verdt hvis stumpen er sår, funker som bare det! Har ikke god erfaring med sinksalve, men potetmel gjør susen. Bare klapp på litt på ren og tørr stump, så forsvinner sårheten fort. Dessuten; det er billig og er en vare de fleste har i hus:-)

Ellers signerer jeg tips om Mesoft, brukte også det. Vi brukte litt Lactacyd i vaskevannet, ellers ingenting. Ved bading brukte vi Neutral olje, den er kjempefin. Og så til slutt en stor thumbs up for plenty lufting av stumpen; det er så deilig for de små å få noen gode pauser fra bleien:-)

Skrevet

supert å få noen tips =) er oxo helt blank på dette området =) så takker og bukker ;)

Skrevet

Det hørtes veldig bra ut:)

Men hva er Mesoft? Hva bruker du jordnøttoljen til?

Uff mye man ikke vet gitt når man er førstegangs:D

Skrevet

Bruker olje i stede for såpe. Til badevannet og bæsjevask.

Mesoft er kompresser på 10x10 cm. Bløter du de i vann får du en vaskeklut. Greit å slippe å pytte vaskekluter fulle i bæsj i vaskemaskina. Koster 25 kroner for ei pakke med 100 "kluter".

Umulig å vite alt som førstegangs! Gleder meg mye til nr to kommer nå, mye jeg slipper å tenke på og bekymre meg for nå ja:)

Skrevet

Kjempe flott tips for de som er førstegangs her ja. Jeg har også brukt mesoft kompress til mine barn, og til hun første trodde jeg natusan var så bra. Helt til jeg selv begynte å bruke litt av oljen og fikk utslett. Så det beste er helt rene oljer. Og ikke bade for ofte, holder med en gang i uken faktisk.

Lactasyd har for høy ph verdi, så er faktisk ikke så bra for de små.

Skrevet

Hvor får du kjøpt disse kompressene?:) D hørtes veldig bra ut! Jeg skal kjøpe det. Greit istedet for våtservietter med mye skummelt i for å ta bort bæsjen. Da vet jeg at jeg kan bruke jordnøttolje i badevannet og på våt klut under stell:)

Takk for svar:)

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Til å ta bort bæsjen - kan man ikke bruke mykt dopapir for å fjerne det verste, og etterpå bruke vanlige vaskekluter for å få det helt rent? Det har vært min plan, men jeg ser "over alt" at dere anbefaler kun Mesoft, og er usikker på om det er fordi det er mer lettvint, eller fordi min plan ikke lar seg gjennomføre?

Forvirret førstegangs!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...