Gå til innhold

Når lærer barn bokstavene og å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting er å lære seg bokstavene og lydene som hører til, men når lærer de å lese? Er det sammenheng mellom de to? Altså at f.eks. 6 mnd etter at man har lært bokstavene så greier man vanligvis å lese noen ord? Eller kommer det helt an på stimuleringen barna får?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer utrolig mye. Eldstemann hadde kontroll på de fleste bokstavene før han fylte fire, men mistet så interessen. Lærte seg å lese etter en ukes tid i førsteklasse.

Skrevet

min søster kunne alle bokstaver da hun var 2 1/2... kunne lese ca halvt år senere og skrive sånn halvveis (ble litt sms-språk. erlend=rln) hehe.. spørs om de har interessen for det og hvor ofte du gidder å sitte og være lærer..

Skrevet

He he, her får du bare svar fra de som har barn som er tidlig ute, som bla meg;-) Jenta mi kunne ca 20 bokstaver når hun var to år og 4 mnd (husker jeg, for da var hun på toårskontroll) Og aller fargene, samt telle til ca 20. Når hun var 3 år og 3 mnd kunne hun lese korte ord. (hus, mus,pus,katt,hatt,sol osv..) og nå er hun snart fire og hun kan skrive ganske mange ord helt på egenhånd og å lese. Hun klarer med litt hjelp å lese setninger, men å lese bok på egenhånd gjør hun ikke enda..

Veldig fin jente jeg har,altså:-)

Skrevet

min er 2 år og 8 måneder og vi jobber med bokstavene men det går liksom ikke inn. han husker sin egen bokstav da og innimellom min, tantes og bestefars.

vi har dataspill, bøker, lekedata, vanlig spill og tegnebøker med bokstaver som tema...

Skrevet

gutter er treige..det tar noen år lengere med de...

Skrevet

jeg merker at jeg er en smule hysterisk når det kommer til lesing. både jeg og barnefar har dysleksi...

Skrevet

Jeg lærte å lese i 1.klasse på skolen, da var jeg 7år. Etter det jeg kan huske, så var det ikke mange som kunne lese når de begynte i 1.klasse den gangen, mulig foreldrene er ivrigere nå...

Søsteren min prøvde å lære meg å lese når jeg var ca 4-5år, da skjønte jeg ikke reglene med at man først lager lyden til første bokstav, så den neste og hvis de kommer i motsatt rekkefølge, så er det et annet ord. Feks skjønte jeg ikke forskjellen på si og is. Når jeg først lærte meg systemet med å lese og det gikk raskt når jeg hadde begynt på skolen, så trengte jeg bare at noen forklarte meg lyden til de forskjellige bokstavene, så kunne jeg lese det meste med en gang.

Jeg skjønner forresten ikke hvorfor det er et mål at barna kan mest mulig før de begynner på skolen. Hvis de kan det meste av det de skal lære i 1.klasse før de begynner, er det lett at skolen blir kjedelig og det er også vanskelig for dem å lære seg hvordan man lærer seg nye ting ved å gjøre lekser ol og da kan de få problemer senere når de plutselig må begynne å jobbe for å få med seg det de skal lære.

Skrevet

jeg har aldri lest noe sted at det er negativt at barn kan lese og regne når de begyner på skolen.

for min del er det utrolig viktig at småen kan en god del, slik at han ikke kommer til og føle seg dummere en alle de andre barna. det er sikkert viktig for meg, fordi jeg alltid hang etter på skolen.

Skrevet

Pst... Jeg er hjemme med sønnen min, og dette med lesing, regning og andre "skoleferdigheter" ble ikke så viktig for meg før "alle andre" begynte å poengtere at sønnen min kom til å bli skoletaper sammenlignet med barn i barnehage "fordi ped.lederen vår er SÅÅÅÅÅ flink til å lære barna tall og bokstaver!!!". Så vi lærer litt hver dag, sålenge det er interessant.

Skrevet

Det kommer vel an på, det da. Min var litt over tre da han kunne si og skrive alle bokstavene. han lærte seg imidlertid ikke å lese ordentlig før han var fem.

Skrevet

20.03: få flink jente du har :D

Gutten min er 4, blir 5 til høsten. Og kan bare skrive noen få bokstaver. Han kan ikke skrive navnet sitt ennå, men drive å lære. Tror han har veldig lyst til å begynne å lese, for han drive å "lese" på plakater og sånn.

Prøve å stimulere han, men han er ikke så veldig tålmodig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...