Maisie Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Jobber i barnehage, og er nå gravid i uke 15. Skal tilbake på jobb etter ferie om et par uker. Noen som vet hvordan det er dersom noen barn/voksne i barnehagen får svineinfluensa? Er det trygt for meg å være på jobb da, siden jeg har større risiko som gravid å bli alvolig syk dersom jeg også blir smittet? Eller kan det bli tilrettelagt annet arbeid for meg, evt sykemelding eller noe? Eller må jeg bare gå rundt og håpe at jeg ikke blir smittet? Og hvordan er dette informasjonsskrivet som skal være gått ut til alle barnehager?
jippiii Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 lurer jeg også på! mannen til en kollega har det, så begynner å bli litt smånervøs! vanligvis bryr jeg meg aldri om sånt hysteri,men nå gjør jeg det....etter jeg leste at gravide var i høyrisiko-gruppen...
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Ei venninne av meg jobber i barnehage. En av ungene der var blitt smittet av svineinfluensaen der, og da ble venninna mi 100% sykemeldt. Ho fikk beskjed om at ho ikke hadde noe der å gjøre så lenge ho er gravid.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 Sånn jeg tenker det er det jo enten deg eller babyn i magen det går ut over når de sier høyrisiko for gravide,så jeg hadde ikke tatt sjangsen.Men det hørtes ut som en plan og prøve og drøye frem til da en av barna viser symptomene/har blitt syk...det er jo ikke bare bare og gå og sykmelde seg liksom...
M ♥ ♂-2010 Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Jeg jobber også i barnehage. Jeg tenker at livet ikke må stoppe opp fordi om svineinfluensaen er her. Hvis noen i din barnehage er smittet, så ville jeg heller holdt meg hjemme 100%. Men - jeg synes det blir litt ekstremt å gjøre det før noen er smittet. I mellomtiden: vær ekstra flink til håndvask med både deg og de små, vi er igang med å lære å nyse i albukroken nå:-)
jippiii Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 om ansatte får det da, ville dere holdt dere hjemme da også? er det god nok grunn til at legen skriver ut sykemelding, at et barn i barnehagen du jobber har fått påvist svineinfluensa? trodde en måtte være syk selv for å bli sykemeldt!
Mam again! Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Jeg skal tilbake på jobb i barnehage i morgen. Tok det rolig og har frem til nå tenkt at det nok går bra, men merker at jeg bekymrer meg mer og mer... æsj! Vil jo ikke være hysterisk heller, men det er litt nifst. Når noen i barnehagen er bekreftet smittet er det vel gjerne for sent??
MillaCamilla Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Jeg jobber på sykehus og fra den dagen det kommer inn pasienter med svineinfluensa på min avdeling blir jeg omplassert til å gjøre noe annet. Det gjaldt alle gravide der.
h.hippo Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 Æsj, så kjedelig det er at man skal få sånne ekstra ting å tenke på! Men utifra info som sendes til barnehagene og andre, så smitter svineinfluensaen kun fra de som allerede er syke, og først og fremst ved dråpesmitte! Så det er ikke sånn at de som blir syke har vært smittefarlige lang tid i forveien, som med mye annet! Men økt fokus på håndhygiene, dvs sprit, og hyppig vask, samt å vaske typiske smittebomber oftere: dørhåndtak, kraner o.l, er det som anbefales fra helsemyndighetene! Og vask av leker for oss barnehagefolk, minst 1 gang i uka! Vær mest mulig utendørs sier de også! Men inntil noen faktisk har fått påvist smitte, så skal vi være trygge!! Så jeg krysser fingrene, og bare håper at vi slipper unna alle sammen! Og husk at for de aller fleste, så innebærer svineinfluensaen kun en mild influensasykdom! Mildere enn vanlig influensa visstnok, og har man først fått det, så skal man visst heller aldri kunne få det igjen! Graviditeten kan føre til komplikasjoner, men det er jo ikke nødvendigvis noen "dødsdom" og bli smittet for oss heller!
Maisie Skrevet 3. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. august 2009 Så dersom noen i barnehagen får svineinfluensa, så kan en få sykemelding? Var godt å høre. Hadde jeg ikke vært gravid, så hadde jeg i grunnen ikke bekymret meg. Men jeg er jo det, og da er det godt at man ikke trenger gå rundt og engste seg for at en eventuell smitte skal nå meg. Man er jo på jobb hver dag, hele dagen, i kontakt med masse mennesker, og det er ikke bare-bare med hygiene med disse små.
kommende mor til 4 Skrevet 3. august 2009 #11 Skrevet 3. august 2009 Er gravid og har astma. Gynekologen ga meg streng beskjed i dag at minste jenta skal ikke i barnehagen hvis det oppdages smitte der, for da er hun en fare for meg. Største jenta starter i første klasse no, ho måtte taes ut av skolen ved første tilfelle der. Dette inntil vi var vaksinert. Så da er det nok ikke lurt nei å jobbe ved slike plasser ved utbrudd.
lille-blir-snart-stor Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 Min mor er jordmor på ahus. Der har de fått rettningslinjer på hva de skal si til gravide som er redde for svineinfluensa. Vær nøye med håndhygene og hvis du blir syk så ikke få panik for så lenge du tar paracet drikker masse og holder feberen nede skal alt gå bra. Ikke så farlig som aviser sier. Viktig å holde feberen nede. og får en pustebesvær kontakt lege. Håper dette hjelper noen til å slappe mer av;)
jippiii Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 ja, paracet og hele den pakken der er grei, men bør en holde seg borte fra jobb i barnehage om ansatte eller barn får det?
Maisie Skrevet 4. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. august 2009 Oj, jeg har jo faktisk astma, jeg og. Og sønnen min går i barnehage. Så hvis noen i barnehagen blir smittet, så bør verken jeg eller sønnen min være der, altså. Da er det bare å vente til mandagen når vi skal tilbake dit og høre hvordan det står til. Huff, kan ikke si jeg gleder meg. Sånt styr, altså. Men først skal vi jo reise hjemover, det bekymrer meg i grunnen også litt (mye kollektivtransport og masse mennesker). Får utstyre meg med antibac og kleenex.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå