Pappas fultreffer :) Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Hun er idag 18 dager gammel og er så veldig plaget med luft. Har hørt at man kan gi sukkervann og fennikelte. Men hvor mye av dette skal de ha da? Og hva har best effekt? Noen som har erfaring?
3b@rnsmor-30* Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 jeg har ikke prøvd fenikkelte.. men snuppa mi fikk sukker vann her om dagen... hun er nå 22 dager gammel. jeg kokte opp 1 dl vann og hadde oppi en drøy ss sukker. hun syntes ikke dette var noe godt... rynket på nesa og lurte fælt da flaska kom i munnen... (og hun er vant med å drikke av flaske... både mme og vanlig kokt vann.) men dette hjalpt i hvertfall!! tror hun drakk ca 10 ml jeg.. og hun roet seg veldig.
erteposen + 4 Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 De kan få 1-2 ts med fennikelte før hvert måltid, helst 1 når babyen er så liten. Husk å bruke økologisk fenikkel te, ellers er det rester av sprøytemiddel osv. Sukkervann lindrer magesmerter, men hjelper ikke mot luft. Det viktigeste du gjør mot luft, om du bare gir mm, er å rape barnet. De svelger mest luft i starten på et måltid, og du kan rape barnet etter et par min. og legge det til igjen. Ellers får en ofte ikke opp den nederste luften. Ellers så blir de flinkere og enklere å rape etterhvert, og det er absolutt et tolmodighetsarbeid å rape et barn. Jeg har to på samme alder hjemme nå, og det tar ofte 20 min å få opp 1-2 raper (der kommer gjerne en siste rap om en er tolmodig).
Pappas fultreffer :) Skrevet 1. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2009 Mener du da at man skal avbryte måltidet etter noen minutter?
erteposen + 4 Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Ja, det mener jeg. Det var rådet vi fikk på barneklinikken siden vi var der en evighet:)
Pysa Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Jeg har hatt suksess med å legge min lille på ryggen,ta tak i bena hennes og presse dem forsiktig opp mot magen. Først høyre, så venstre, så begge. Forsiktig med hoftene. Dere kan også ta tak med høyre hånd rundt begge anklene på en gang, og legge venstre hånd på magen hennes. Pekefinger og langfinger presses inn i magen mellom lysken og navlen. Løft beina og stumpen opp og sving dem i sirkelbevegelser med klokken, 10-15 ganger. Resulterer gjerne i stor promp og stort smil. Dette er råd fra en kiropraktor med lang erfaring med kolikk, er helt ufarlig (selv om du skulle gjøre det litt feil - spurte barnelegen). Fungerte på begge mine kolikkbarn. kgr
erteposen + 4 Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Var dette rådet mot luftsmerter, eller også mot kolikk som ikke innebærer luftsmerter? Vi har hatt to kolikkbarn, som ikke hadde luftproblem, og babymassasje hadde vi god effekt av.
Bergene Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Det som fungere helt supert på vår jente var å amme med henne i oppreist stilling i meitai eller bæresjal. Ingenting annet hjalp, men dette tok vekk luften helt!
mai mammaen til to Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 jeg gav noen dråper som jeg kjøpte på apoteket. husker ikke hva de het igjen... det hjalp iallefall på min lille gutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå