Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Vi har vann innpå soverommet som kommer opp fra bakken.(kjellerleilighet) Og gulvet er fuktig hele tiden men når det regner skikkelig så pipler det opp. Så vi sa opp leiligheten f.o.m. 31 juli og har oppsigelsestid på 3 mnd. Men vi vil ikke betale de tre mnd pga huseieren har visst om fuktskaden i 2 år og fortsatt valgte å leie ut til oss når jeg var høygravid og visste vi skulle ha baby. Vi spurte også på visning om det er noen skader eller defekter men det sa hu nei til. Nå viser det seg at hun har løyet til oss og skjult dette da. Men hun sa blankt nei på å ordne en avtale om at vi kan ha leiligheten til vi har funnet oss en ny en og slippe å betale. Vi har sendt mail til forbrukerrådet om dette og lurer på rettighetene våre men vil hun ikke ta hensyn til det så må vi gå videre med advokat. Jeg og dattera mi har blitt sjuk pga fuktskaden (antar at det er råte og sopp under gulvet) og har vært det lenge. Surkler nedi brystkassen og jenta mi hoster hele tiden og hovner opp i ansiktet. Og jeg vet at vi er sjuke pga jeg sleit i flere år pga jeg gikk på en skole som hadde råte og sopp i veggen. Skjønner ikke at vi kan være så uheldige. Dette blir da 4.gangen vi flytter på et år. uff, kjenner jeg er lei av vanskelige huseiere Noen som vet hvilke rettigheter vi har? Har prøvd å lese gjennom husleieloven men det står så vanskelig skrevet.
Gjest Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 Du starter med å lese leieavtalen. Kontakt JussBuss el andre studentorganisasjoner som driver med gratis juridisk rådgivning. Sjekk innboforsikringa di og, kanskje du har rettshjelpsdekning ifm leieforhold.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2009 leieavtalen har jeg sjekket for lenge siden og det står ingenting om noe vann på soverommet. Og så er jeg veldig nøye på å lese gjennom før jeg skriver under. Hadde jeg visst dette så hadde vi aldri i livet leid denne leiligheta Men skal få legetime på mandag og få konstantert at det vi er sjuke pga råte og sopp.
Gjest Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 Du må se på huseiers plikter. Selvsagt står det ingenting så spesifikt som vann under gulv. Sjekk hva som står om mangler. Jeg ville vel si at et fuktig soverom er en vesentlig mangel. Og da er det et sett med verktøy du kan benytte deg av.
FrøkenSprøken Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 I tilfelle du ikke forstod; vann på soverommet er en "mangel" og i husleiekontrakten skal det stå hva som skal skje dersom det er mangler på leiligheten. For eksempel står det som regel at leietaker skal gi huseier beskjed så fort noen slike ting skjer, og at huseier da har plikt til å rette dette opp innen en viss tid. Dersom huseier ikke gjør dette, er det er brudd på kontrakten, og dere kan da ha krav på redusert husleie, eller å flytte før oppsigelsestiden er over. Men ta allikevel kontakt med noen som kan hjelpe deg. (Allikevel vet jeg ikke om jeg synes det er rimelig at dere skal få bo der gratis til dere finner noe annet. Hvis dere velger å bo der, er det deres valg. Slik jeg ser det bør dere betale så lenge dere bor der, men gjerne redusert leie, siden leiligheten ikke er i den stand det ble lovet.)
Trolleliten Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Heisann. Huseiernes landsforbund, www.huseierne.no, er en forening for huseiere. vi meldte oss inn der nå, 430kr året, men ble 230 nå. Der får du en time gratis råd fra jusstelefonen. De kan svare på alt som har med leieforhold å gjøre. Hvis du ikke finner noen annen måte å gjøre det på, ville jeg ha meldt meg inn, for så evt å melde meg ut igjen. Da betaler du 230,- for gode råd. =)
Sylteflesk Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 http://www.lbf.no/ er adressen til leieboerforeningen. Ville heller satset på en forening som står på leietakers side, enn utleiers ...
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2009 Jeg skjønte det med mangel og sånt men dette er faktisk noe hun har visst om i to år og holdt det skjult når vi spurte om det var noen skader eller defekter vi bør vite om. Det er farlig å bo hvor det er sopp og råte. Og det er derfor vi vil bor der gratis til vi finner oss en ny leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå