Mogop fikk augustgutt Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Hos oss skal jeg være hjemme i 6 mnd. etter fødselen, deretter deler vi ved at han jobber 60% og jeg 40% frem til de ti ukene med pappapermisjon. Jeg synes ikke at vi mødre skal ha enerett på å gå hjemme i fellesdelen av permisjonen. Jeg er overbevist om at far kommer mer på banen når han får gå hjemme ALENE med barnet. Eneste problem (tror jeg) er å bli enige om hva dagene skal inneholde av plikter. Som de fleste menn (tror jeg, da) så er barnet førsteprioritet -ikke husarbeid.. Mulig vi mammer kunne lære litt av det også? Ikke stresse så fryktelig med at alt skal være så perfekt hele tiden?
snuffe Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 Vi deler ikke, jeg tar alt. Men jeg er i prinsippet helt enig med deg. =)
lille frø, mor til to Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Far tar 15 uker+5 uker ferie. Jeg tar resten av fellespotten. Når man går tidlig tilbake i jobb så har man krav på en time ammefri pr dag, noe jeg skal benytte meg av.
mamman til to gutter Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 Her kommer jeg til å ta hele fellesdelen og når far tar pappapermsjonen, så kommer vi til å jobbe ca 50% hver sånn at han tar ut sine 10uker over ca20 uker. Grunnen til at vi gjør det sånn, er at jeg trives med å gå hjemme og det gjør ikke han i lengden. Jeg er faktisk uenig med deg i at far kommer på banen ved å være alene med barnet, jeg tror det viktigste er hvordan man gjør ting den tiden begge er hjemme ettersom det er sånn det kommer til å bli på sikt. Jeg vet om de som har hatt omtrent 50% av permisjonen hver, men likevel er det mor som gjør alt med barna når hun er hjemme, både fordi hun har problemer med å slippe til far og at han syns det er veldig behagelig å la mor gjøre alt. Andre fedre jeg kjenner har omtrent ikke tatt ut hele pappapermisjonen engang, men gjør like mye som mor med barna og i huset likevel.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Jeg er veldig enig at far skal innvolveres i barna. For vår del har det betydd at vi har familierom på sykehuset etter fødsel, pappan har vært der nesten hele tiden, og har tatt seg mye mer av babyen enn det jeg har,mens jeg har ammet og hvilt. Etter de dagene er det vår baby i steden for min baby, hvis du skjønner. Jeg tror det er vikitg å få pappan på banen med én gang. Dessuten må ikke damene dytte mennene vekk. Jeg blir utrolig irritert av å se en pappa som trøster sitt gråtende barn, og så kommer en mamma "Å koooom til MAMMA!", og løfter barnet ut av armene på far. DET ødelegger det! Vet ikke helt hvordan det blir med permisjon. Vi er selvstendig næringsdrivende begge to med hvert vårt firma, så det blir ikke helt a4 her. Pappan pleier å ta fri nesten to uker sammen med med etter fødsel, og så har han kortere dager på arbeid, eller er gjerne hjemme en dag i uka mens jeg ordner litt arbeid. Dette passer jo ikke inn i nav´s system, så på papiret har han tatt ut sine uker i ferien, mens jeg tar ut ferie.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Hos oss tar jeg alle ukene, inkl. fars 10 uker da min mann ikke bor i landet. Så vi reiser hjem til mannen min og koser oss sammen alle tre. Mannen min kommer hit til fødselen og blir her i 3 mnd. Så når permisjonstiden er ferdig flytter vi alle tre tilbake til Norge.
lille_Harepus Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 jeg håper på april baby, da skal jeg ha permisjon 3 uker før fødsel til august da jeg begynner å studere. så skal min man ta resten av permisjonen ca 6 mnder.
FrøkenSprøken Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Da skal jeg være den første som sier at; "far skal ha hele permisjonen!" Han er ferdigutdannet, og har rett på fødselspenger, mens jeg fortsatt er student. Jeg fikk hele permisjonen med førstemann, så nå er det hans tur:) Men jeg er en fleksibel student, da. Hadde nok ikke klart en vanlig 8-16 jobb sammen med helt ny baby...
*1+1=2 små* Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 samme som studentmammaen:) Her er det mannen som tar HELE potten på 37 uker men han skal ha gradert uttak(jobbe 2 dager i uka) fordi han har en jobb som krever at han følger litt med og ikke er borte i 8mnd. i strekk! Jeg som student kan jo være hjemme og jobbe om det trengs...men for å kunne klare eksamen må mannen ta permisjonen og det tror jeg blir bra:) (med første var det jeg som hadde hele permisjonen, da var vi studenter beggeto men jeg trivdes ikke i studiet og kunne da likegodt ta et "friår").
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Her er planen å gjøre som med førstemann: Jeg tar 3 mnd først, så jobber vi annenhver uke etter det fram til permisjonsslutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå