Gå til innhold

Ugl@ eller andre som kjenner til hunderasen Schnauser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i et annet innlegg at du har en Dvergschanuser. Jeg og mannen har for øyeblikket en Dverg- eller Mellom schanuser øverst på listen. Vi tenker å kjøpe hund om 1-2 år.

Kan du fortelle litt om rasen? - vi kjenner ingen som har denne rasen - har bare lest en del om den.

Ingen av oss har hatt hund før, men vi er vant med hund. Bana våre vil være ca 7 og 9 når vi evt. kjøper hund. Vil du anbefale denne rasen for oss?

Litt om oss: Bor i enebolig, rikelig tilgang på friluftsområder, glad i å gå tur (men ikke alltid vi har tid til 2 timer hver dag), hunden vil være alene fra ca. 8.00 til 14.30 alle hverdager.

Håper du har tid til å svare :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasen er stri og sta. Dyrene er, hvis jeg husker rett, plassert i kategorien brukshund. De trenger å brukes.

Dessverre så går mye av avlen på schnausere på riktig utseende. Ikke de viktige kvalitetene for en familiehund.

Jeg har ikke tenkt å anskaffe hund, synes det tar alt for mye av en (pga barn) allerede sterkt begrenset frihet. Jeg vil ikke dras rundt på joggeturene mine, og heller ikke plukke bæsj når jeg endelig har et øyeblikks ro.

Og jeg ville aldri aldri valgt en schnauser. De ser stilige ut. Men det er alt.

Skrevet

Hvis man absolutt må anskaffe seg hund, så tror jeg faktisk at en blandingshund er mye bedre. Da er sjansen mindre for at du får et aggressivt dyr.

Skrevet

Broren min har en dvergscnauzer og deres er utrolig rolig og barnevennlig. Bjeffer når det ringer på døra, men gir seg fort og er en utrolig fin hund. Fordelen er også at den ikke røyter.

Skrevet

kan virkelig anbefale rasen eurasier! en utrulig hærlig rase... knytte sæi vældig tell familien sin,kan vær litt reservert mot fremmede...sjelden nåkka lyd i dem...ingen brukshund,men kan brukes te d meste om man bare vil træne me dem :)

kan sikkert ramse opp mye om dem.. :) men som sagt en helt hærlig rase :)

Skrevet

Alienbud; hvorfor svarer du på denne tråden når det er helt tydelig at du hverken liker eller har peilig på hunder?

HI: Schnausere er kjempefine hunder, men de krever både oppdragelse, mosjon og en del psykiske utfordringer ( slik at de får bruke hodet sitt litt). Og husk at dere skal ha tid til hunden i 10- 12 år fremover. Jeg er sikker på at rasen har en side over oppdrettere på nettet, sjekk litt forrskjellige oppdrettere, og ta den dere føler er mest seriøs. Lykke til, det er veldig morsomt med hund!

Skrevet

Vi hadde mellomschnauzer. Ingen i familien hadde noen gang hatt hund før, og dette var nok ikke rasen for en førstegangsfamilie. Han var stri og sterk, trengte mye mosjon og bjeffet masse. Men med bedre kunnskap om hunder/schnauzere, så hadde det nok gått mye bedre.

Men jeg kunne godt tenkt meg schanuzer igjen. Han var smart og morsom, og en atletisk hund ville passe for oss. Vi lærte ham forskjell på høyre og venstre, sånn at hvis han løp løs foran oss, kunne vi si fra hvilken vei han skulle ta.

Han elsket vann, både stupte og dykket.

Han fikk tre turer hver dag, men sjelden det ble noen 2-timers tur, da. Han var også alene hjemme mens vi var på skole og jobb. Det gikk fint.

Skrevet

Vi hadde en mellomschnauser og jeg var veldig fornøyd med rasen. Nå har jeg vokst opp med en mer en middels hundeinteressert mor da, som har drevet med oppdrett, lydighetstrening, agillity (skrives det sånn tro?) osv, så jeg er veldig vant med hund.

Det er mange fordeler med schnauseren, de røyter ikke noe særlig, de lukter ikke vondt, de er tøffe så de tåler en støyt, de er morsomme, aktive og intelligente.

Men du må være klar over at det er en krevende hunderase, de trenger mye mosjon, de trenger utfordringer og aktivisering. De kan fort finne på å gnage i stykker sofaen om de kjeder seg for mye ;)

De passer veldig på familien sin og kan fort bli bjeffete (vår var ikke det). De er også veldig sta så de krever en tydelig og bestemt eier som er villig til å trene og terpe lydighet hele livet dens, men da får du til gjengjeld en utrolig flott hund.

Vår hund var lydig og glad, aktiv og morsom. Veldig glad i barn, den hadde egentlig plassen sin i et hjørne, men da vi fikk barn flyttet den selv plassen sin, den lå helt konsekvent foran lekegrinden å passet på minstemann :)

Jeg vil gjerne ha schnauser igjen, vi måtte ta vår pga sykdom hos hunden..

Skrevet

Iflg Teknologisk forlags store hundeleksikon er Mellomschnauzeren en god familiehund, men noe krevende lydighet og treningsmessig sett. Den kan egne seg som vakthund også. Den kan (spesielt han-hundene) være problematisk i forhold til andre hunder, men med riktig oppdragelse kan dette lett unngås. Det er en rase som er god til lydighetsdressur. Dvergschnauzeren er noe vanskligere å dressere og har et høyere problem med ukontrollert bjeffing.

Hvis jeg kan få tipse deg om en måte å finne ut av hvilken ras dere kan velge, kan du prøve rasevelgeren på Canis.no.

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Her vil dere få noen (tre/fire) forskjellige rser som passer dere ut i fra svarene dere gir, og deretter ka dere lese opp om de forskjellige rasene for tilsist å foreta det rette valg for nettopp deres familie :)

Hell og lykke med det hele

(Loy'en som har vært hundetrener i yngre dager :) )

Skrevet

Tusen takk for alle gode og grundige svar dere har gitt. Dette med staheten7viljestyrken har jeg hørt før - og det jeg gjerne "frykter" mest...

Vi er egentlig en veldig turglad familie - så vi trenger en hund som tåler lange turer, men enkelte dager så er programmet for fullt til 2 timers turer.

Enda en stund til vi skaffer oss hund - vi må nok gå i tenkeboksen

Skrevet

Slett slett ikke sikkert at rasen skulle være feil til dere.

Når dere nå allikevel har såpass lang tid på dere kan det sikkert være lurt å prøve den rasevelgeren og lese opp om de forskjellige dere får "treff" på i løpet av de neste par mndr. Husk også at dere sjekker ut opdretterne ordentlig innen dere velger hvorfra dere vil kjøpe. De fleste oppdrettere har dessuten "krav" til deres valpekjøpere som skal matche nettopp de spesifikke ting de legger vekt på i deres egen avl. Dette er KUN positivt, da hunden jo skal passe dere og man ofte har kontakt med opdretteren fremover i årene.

Hva enn dere ender opp med: kjøp ALDRI en rasehund uten NKK (eller evnt SKK/DKK i sverige/danmark) godkjent stamtavle. De er kanskje billigere uten, men sannynligheten for innavl er ekstremt stor. Hundene kan ofte være i risikogruppe for alvorlige feil og sykdommer. hjertelidelser, allergier, agressivitet osv.

Dessuten vil du hos en godkjent oppdretter ofte kunne få en "garanti" på hunden.

Nok en gang Hell og Lykke med det hele.

Skrevet

Jeg synes ikke rasevelgeren på canis er bra, jeg kunne ikke tenke meg noen av rasene den velger til meg. Dere trenger ikke gå tur med hunden i flere timer hver dag, da vil den bare vende seg til det, og mase de dagene det ikke skjer. Jeg synes det da er viktigere med litt kortere turer og heller mer hjernetrim.

Skrevet

Tusen takk for enda flere tilbakemeldinger.

Jeg satt i flere timer i går å sjekket ut mange, mange raser. Jeg prøvde også denne "hunde-testen" :-) Vi kommer selvfølgelig til å ta kontakt med og besøke flere oppdrettere, viktig at kontakten med oppdretter er god og at oppdretter er til å stole på.

Schnauser tiltaler meg veldig fremdeles :-)

Flere gode innspill taes i mot med TAKK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...