Gå til innhold

Hvilke konsekvenser gir du barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om feks han/hun har vært utrolig ulydig og sta?

I kveld før sengetid nektet lillemor ( hun er 31/2). ALT! Ikke spise, ikke gå på badet , ikke pusse tenner. Hyl og skrik i en evighet.

Tror nok hun var overtrøtt, for det var helt ulikt henne.

Jeg gav henne flere beskjeder om at hun måtte roe ned, men hun hørte ikke etter.

Gav henne 1 advarsel om å slutte ellers ble det ikke eventyrlesing på sengekanten (noe som hun elsker).

Hun gav seg ikke og jeg forklarte henne rolig at det ikke be lesing.

Hun ble lei seg, men sa unnskyld og at i morgen skulle hun være blid og grei.

Fikk jo skikkelig dårlig samvittighet (har dessverre sort belte i det) fordi jeg tenkte at hun sikkert var overtrøtt , men gjennomførte det jeg hadde sagt.

Hun sa at det var fint og vi klemte, koste og sa god natt.

Er dette er grei konsekvens? Eller er det for "sleipt"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvensen er helt grei, Jeg ville nok forklart henne det slik at hvis du bruker mere tid på tøys og tull bruker du opp lesetiden. Her f.eks har vi en regel om når ungene må være i seng hvis vi skal lese. Er de i seng senere er konsekvensen den at det ikke blir lesing.

Skrevet

Jeg har konsekvenser som :

Ikke tull og tøys føre senge tid (hvor han og jeg tuller og tøyser... han elsker det)

Ikke film eller tv titting bortsett fra barnetv.

Ikke ds spilling

Men han får advarsler. Han får beskjed om at nok er nok. Heldigvis så er det ikke ofte vi må ta disse konsekvensene men noen ganger må man bare

Skrevet

Synes det var en helt fin konsekvens!

Vi har den samme, omtrent. Hvis han legger seg før 19.30 leser vi bok.

Skrevet

vi gir bare advarsler. Følger han ikke dem må han sitte i trappa (time out) Deretter går vi å snakker med han, forteller at slik oppførsel godtar vi ikke osv. får han til å si unnskyld. Så er det ute av verden.

Han er 3 år, og det har virket veldig fint hittil hvertfall =)

Skrevet

Det synes jeg var en grei konsekvens.

Vi har også en treåring om kan tulle veldig om kveldene. Det er heldigvis ikke hver kveld.

Hun får stort sette advarsel om at det ikke blir lesing/synging om hun tuller. Stort sett hjelper det.

Vi bruker (altfor???) mye tid på å sette oss ned å prate med henne. Hun er veldig flink til å prate og forstår mye, Vi forteller henne hvilke oppførsel som er uønsket og hvorfor. Vi har også lære henne å si unnskyld og hvorfor man sier det..

Ellers bruker vi timeout om hun gjør noe vi synes er ille, som f.eks å slå. Da må hun gå på rommet sitt i tre minutt. Dette vet hun godt og vi gir henne alltid en advarsel før vi gjennomfører konsekvensen.

Når jeg tenker meg om burde vi kanskje hatt flere konkrete konsekvenser og mindre prat, men stort sett er hun en grei jente. Så det er ikke så ofte vi må "ta tak i ting"..:-)

Skrevet

synes prat er bra jeg =)

Blir litt oppgitt når jeg ser folk som kjefter og sender uklare meldinger når ungene gjør noe "galt" for så å ikke forklare dem det, på deres eget nivå.

Skrevet

syns det er en grei konsekvens.

Jeg signerer Libido, sånn fungerer det hos oss også. minus det med å si unnskyld. Vi prøver å få han til å si unnskyld men han sier Nei,og nekter for at alle må si unnskyld når de har gjort noe som er galt. Ikke engang en "unnskyldkos" vil han gi.. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre iht det? :) Syns han virker så kald og uempatisk på akkurat det området. Hvordan lære han å si unnskyld?

Skrevet

ahh den jobbet vi også lenge med. Nektet å si unnskyld og nektet med klem. men vi fortsatte bare å tygge på det, sa unnskyld for han på en måte. Nå sier han unnskyld for det meste =) Selv når vi slår oss og det ikke er hans feil... hehe

Skrevet

heehe :)

Ja, da får vi vel bare ta tiden til hjelp.. vi terper ivertfall på det hver gang,så han skjønner det vel en vakker dag ;)

Skrevet

jeg syns det er en fin konsekvens :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...