Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg? Ang valget 2009

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er valg til høsten. Sist det var valg var jeg så ung og lite politisk engasjert at jeg ikke følte meg ikke kompetent til å stemme.

Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle sette meg litt inn i politikken, og stemme til høsten.

Kan noen hjelpe meg? Kan noen forklare enkelt hva de ulike partiene står for? Hva er er en rød-grønn regjering? Hva mener de blå?

Hva er en sosialist? Hva er en kapitalist?

Jeg er heeelt ny på dette, men vil gjerne bli litt mer kunnskaprik innen området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta Partivalgtesten på VG sine sider?

Skrevet

dytter opp denne, lurer på det samme :)

Skrevet

Første runde: Les partienes partiprogrammer. Der finner du uttrykt hva hvert enkelt parti står for. Ofte finner du disse ved å søke på partiets hjemmeside (www.venstre.no, www.krf.no, www.frp.no, for å ta tre tilfeldig valgte). Skulle noe parti ikke ha lagt ut sitt partiprogram her, kontakt partiet (du finner adresser/tlf nr på hjemmesiden) og de sender deg GJERNE et program!

Sosialist er en som har tro på Karl Marx' ideer om hvordan et samfunn bør innrettes, men i tillempet form og foreta endringen gjennom demokratiske endringer (de som vil gjøre bruk av ideene uten endringer er kommunister, som regel vil disse gjennomføre endringene fra dagens samfunn gjennom "væpna revolusjon").

En kapitalist er grunnleggende en som eier kapital (av noe betydning), altså en som har det som er nødvendig (ofte av penger, kan være av andre ting) for å etablere en arbeidsplass for seg selv og ofte også andre. Ordet brukes også som "skjellsord" av kommunister/sosialister i forhold til dem som ikke er det.

Partier sorteres ofte langs en tenkt linje fra mørkerødt (kommunistiske partier) til mørkeblått (partier som i svært liten grad vil la staten påvirke, men overlate så mye som teknisk mulig til "markedskreftene", altså at tilbud og etterspørsel bestemmer om dette (f eks barnehager) skal tilbyds og til hvilken pris). Ytterpunktene i Norge regnes også som alliansen "Rødt" (kommunistisk) og FrP. Partier som ligger mellom ytterpunktene kalles alt fra "røde" (sosialistiske), via "grønne" (og til dels "gule", som Venstre/Krf/Sp til (lyse)blå (typisk Høyre).

Men mye av dette skulle du ha hørt om i samfunnsfag i ungdomsskolen. Forsømte DU deg, eller forsømte LÆREREN seg :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen :) Det var snilt av deg!!

For min del kan eg svare at eg har bodd i utlandet hele skolegangen og fikk ikke mye innføring i norsk politikk desverre. Har en del hull der som må tettes igjen, og det er eg i ferd med å gjøre nå!

ha en fin kveld!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...