Gå til innhold

Inkontinens(ekkelt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid med nr3.. i uke 27. Jeg er allergisk mot pollen og nyser følgelig en del og det kommer alltid litt tiss...:( Selv om jeg knep godt med nr1 &2 og kniper enda. Jeg klarer ikke knipe igjen når jeg nyser eller hoster. Var litt sånn da jeg var gravid med tvillingene også men det var ikke før på slutten.. Er så pinlig, føler at jeg snart kommer til å tisse meg ut :( Hva kan jeg gjøre? Iblant når jeg nyser gjør det også vondt i det det "kommer" ut og det kommer blank utflod.. Føler meg så ekkel at jeg ikke tør ha sex

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det finnes en egen dvd for trening av bekkenbunn op www.corewellness.no.

Prat med legen din, har du problemer etter fødselen også så er det en enkel og grei "operasjon" du kan ta.

Føler du deg usikker i hverdagen, bruk et tynt, lite bind fra Tena. De tar opp mye væske slik at du ikke får lekkasje til tøy.

Skrevet

Hei, tusen takk for svar.

Jeg har en sånn bekkenbunnstreningsvideo og jeg trener faktisk med kulerm en det hjelper ikke. Finnes det virkelig en operasjon som kan fikse det? Føler meg så ekkel :(

Skrevet

Utstyr til inkontinens får du på blå resept:)

Det KAN være at du har fremfall av urinblære etter flere graviditeter. Og da er det ikke helt hjelp i knipingen. Der finnes operasjoner, men det er først etter at du er ferdig med alle barna du skal ha(helst).

Det at det gjør vondt, er nok mer at du holder så igjen, for du vet det kommer. Og så kommer det litt vanlig utflod med.

Sexen kan du bare ha. Det er god trening av bekkenbunn. Tror neppe det kommer tiss ut da:)

Skrevet

Ja, som den hun andre skriver så kan det mange typer inko opereres. Søk feks på inkontinens eller stressinkontinens. Da vil du få opp de forskjellige typene - se hvilke type du har, og hva som kan gjøres.

Lykke til - det er vanlig og kan fikses! Og leger er vant til slike sprm. De vet nødvendigvis ikke alltid så mye, men be om henvisning til en ekspert eller utredning.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å spørre lege (eller andre med oversikt i din kommune) etter fysioterapeuter med spesialkompetanse på bekkenbunn. Om man har slike problemer som du beskriver, er det ofte ikke nok å bare følge instruksjoner fra dvd e.l. Fysioterapeuter med ekstra kursing/utdanning innenfor feltet kan med hjelpemidler (biofeedback m.m) hjelpe deg til å "få tak" i riktig muskulatur, noe som er en forutsetning for å kunne trene disse. Mange steder finnes det også bekkenbunnsgrupper hvor man trener under veiledning, sammen med andre i samme situasjon.

Lykke til - inkontinens er absolutt noe man kan gjøre noe med, som regel uten operasjon! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...