Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Er det sånn at man ikke kan spise egg som gikk ut på dato for vel en uke siden, eller går det bra? Takken for å reise på ferie er å ikke ha noe særlig i kjøleskapet når man kommer hjem...
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 for 2 år siden ca satte prior ned holdbarhetsdatoene sine med nesten 3 uker. så de eggene vi nå kaster ville vi for 2 år siden latt ligge i flere uker til. så de eggene som er gått ut kan du trygt spise. du lukter og smaker om egg er blitt dårlige. visste duforesten at first price egg er fra prior?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Takk for svar. Ja, jeg lukter det vel hvis det er en dårlig idé å spise eggene, he he Jeg visste ikke at First Price-egg er fra Prior. Hvorfor vet du det? Hihihi.. HI.
Gunner Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 Har "lært" det samme som anonym. Var på et kurs en gang og da var det ei som lærte oss diverse ting med mat og slikt, og hun fortalte det samme som h*n over meg. ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Det er bare å ta vann tikset på egga dine. Fyll opp et litersmål med vann,og hvis egget synker helt ned til bunn så virker det. Når egget begynner å bli gammelt dannes det gasser inni det,og da flyter det opp litt i vannet.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 Egg holder seg leenge! Så ingen fare å bruke "gamle" egg. First-price egga kommer inn og blir pakket på samme sted som prior egga. Det samme gjelder med kyllingfilet. Helt sant. Hilsen ei som jobber i Prior.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Jeg har hørt at hvis plommen henger sammen når du kakker det og heller det ut i et glass e.l. så er egget bra, men hvis plomma bare flyter ut så er egget dårlig. Jeg har også hørt at egg blir sunnere å sunnere, helt til det blir gammelt.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Egg har ingen "holdbarhet", ett egg er friskt til det er dårlig, men bakeevnen avtar etter hvert som egget eldes og hviten blir seigere. Derfor gjelder følgende regel: Knekk egget i en kopp. Lukter det vondt (det har du INGEN problemer med å kjenne!) er egget dårlig og kastes (da er det synd om du har blandet det med andre varer, derfor koppen...), ellers er det bare å bruke det. Datomerkning av egg er et skrivebordspåfunn av EU-byråkrater, ikke noe som har med virkelighetens verden å gjøre, akkurat som datomerking av salt(!!). Skulle jeg stole på "datomerking" på egga var jeg temmelig hjelpeløs. Egga her kommer nemlig direkte fra et nærleggende lite hønseri og hønsa der verper ikke egg med dato
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå