Gå til innhold

Når begynte dere med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

helt ærlig! Det virker nesten som om de på helsestasjonen mener man skal vente lengst mulig.. Samtidig står det fra fire måneder på endel av grøtpakkene... Jeg kjenner mange som begynte med grøt lenge før de sa det var greit på helsestasjonen.... Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 mndr. Da var matlysten for stor for mme alene. Derfor ble det velling 2 ganger om dagen. Sånn kan det gå :P Har en UTROLIG matglad gutt. Nå er han 13 mndr og kan spise 2 brødskiver til frokost ;) Men det er jo ikke anbefalt pga av at tarmer ofte ikke er godt nok utviklet før de er 6 mndr. Og dermed takler de ikke fast føde, men vi fikk tillatelse fra HS og lege til å begynne med velling i prøveperiode fordi han krevde så mye mme, og det kan ødelegge nyrene.. Så vi hadde jo ikke så mye valg, men ville helst ha ventet til han ble 6 mndr ;)

Skrevet

Vi begynnte med prøvesmaking fra han var ca 4 mnd. Men han likte ikke 4 mnd grøten, så vi måtte pent vente til han kunne begynne med havregrøten ved 6 mnd. Den derimot elsker han og han spiser den ennda til kvelds selv om han er 1,5 år.

Har prøvd alt som fins av grøt ink hjemmelaget risengrøt, men han nekter. Kunn havregrøten som er god nok;)

Skrevet

Eldste min fikk MME. Og det var grenser for hvilke mengder hn kunne få av dette. Så da grensen ble overskredet ved 2,5 måneder, så supplerte jeg med litt tyyyyyyynn grøt om kvelden. Da ungen var 6 mnd hadde vi 2 grøt måltider + frukt. Da sa til og med HS at vi måtte begynne med middag; "ungen trenger jo mat", sa hun;)

Mitt morsmelkbarn fikk grøt først 6 måneder gammel. Ville ikke ha før det, og veksten var OK til dess:)

PS! begge var like store da de var 12 måneder gamle;)

Skrevet

Det går nok bra å begynne ved 4 mnd. MEN det er ikke optimalt for barnet. Hvorfor sånn hast? Vent til barnet er 6 mnd med mindre barnet ikke tar til seg nok næring. Alle foreldre vil pushe alt fremover. Jo tidligere jo bedre. Dette er på _foreldrenes_ premisser, ikke barnas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...