Gjest Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Var på restaurant for et par uker siden og spiste biff. Bestilte gjennomstekt, min mann bestilte medium. Biffen min virket godt stekt, men den var en anelse rosa i midten. mannen sin derimot var langt mer rosa/rød i fargen. I dag spiste vi biff, og biffen lå panna i sikkert 30 min. Den var nær å bli tørr. Men da jeg kuttet i den hadde den den samme rosafargen innerst i kjøttet. Jeg spiste den jo, fordi den hadde stekt i evigheter. Men hvordan skal egentlig en gjennomstekt biff se ut? Brun fra ytterst til innerst? Jeg har hatt toxoplasmose før, men er bekymret for listeria.
Neverstill Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 toxoplasmose får man vel av katter...hehe:) men hvis du knytter neven din, uten og stramme og trykker på "kjøttet/huden" mellom tommel og pekefinger på siden. huden/kjøttet er da slapt og mykt...på samme måte som en biff er før den er stekt, sammenlign og se... men om en biff er gjennomstekt så kjennes den lik ut å trykke på som hvis du knytter neven og strammer til. da er kjøttet/huden på handa mellom tommel og pekefinger stramt og litt hardt. skjønnte du det...??? da slipper du å skjære i kjøttet så det blir seigt.og tørt. stek med mye smør på relativt høy varme og se alltid etter litt tynne biffer... hilsen en som er datter av en kokk og også liker biffen gjennomstekt
Neverstill Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 toxoplasmose får man vel av katter...hehe:) men hvis du knytter neven din, uten og stramme og trykker på "kjøttet/huden" mellom tommel og pekefinger på siden. huden/kjøttet er da slapt og mykt...på samme måte som en biff er før den er stekt, sammenlign og se... men om en biff er gjennomstekt så kjennes den lik ut å trykke på som hvis du knytter neven og strammer til. da er kjøttet/huden på handa mellom tommel og pekefinger stramt og litt hardt. skjønnte du det...??? da slipper du å skjære i kjøttet så det blir seigt.og tørt. stek med mye smør på relativt høy varme og se alltid etter litt tynne biffer... hilsen en som er datter av en kokk og også liker biffen gjennomstekt
3 er nok! Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 cille-3pp; man kan få toxoplasmose av rått kjøtt også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå