midgard Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Hei:) Lurer på en ting jeg nå, for jeg leser så mye om disse kynnerne.... Mulig jeg lever litt i tåkeheimen men, jeg er 39 uker på vei - har 14 dg til termin (førstegangsfødende) og kan ikke si at jeg har hatt kynnere.... eller har jeg kanskje det.... hvordan føles det??? er jeg unormal som event. ikke har hatt det??? Moren min fødte boderen min på 4t og meg på 2t, så er jeg litt lik henne så kan dette gå fort (og det er heller ikke bra har jeg hørt). Håper noen kan svare meg:)
s82 Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 Jeg hadde ikke kynnere 1.svangerskap, men har en del nå de siste ukene. Livmoren som trekker seg sammen og magen blir hard..
icls Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Jeg leser også masse egentlig.Å alle steder jeg har lest,så har jeg lest at ikke alle kjenner disse kynnerne.Har lest at kynnere ofte er smertefri,uregelmessige og endrer seg når du skifter stilling eller beveger deg. Tror nok ikke du er unormal iallefall...er flere som ikke kjenner de.. 2 t har jeg hørt ikke er så bra,men det går jo som oftest bra da...det er en såkallt styrtfødsel det....om det skjer så bare vær obs på at barnet kan bli stiv i nakke og rygg og da skal visst manuell terapeut være superbra.
Kongeørna Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 ALLE gravide har kynnere! Fra uke 12 omtrent. Mend et er ikke uvanlig at førstegangsfødende ikke kjenner så mye til det.
gutt06&09 Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Første gang ble magen ofte hard som en tja, kanonkule? Spes på ettermiddagen/kvelden og rett etter jeg hadde spist. Startet alltid oppe ved ribbeina og gikk ned. Kunne nesten skimte hvordan pjokken lå gjennom magen siden livmora dro seg så sammen... Ugh. Nå er det ikke like intenst og starter nede. Hele magen blir ikke steinhard. Tenker ikke så mye på det som sist:) Heldigvis, det var ganske plagsomt...
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 Er også førstegangs. Har hadd kynnere bare de siste ukene,er i uke35 no. Er ikke noe jeg merker så masse av og jeg visste faktisk ikke at det var kynnere før jeg leste om det=) Er at magen strammer seg, blir helt hard.
♣ Christiane ♣ Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Har 14 dager til termin og merker ikke en dritt til kynnere jeg heller ( er førstegangs) Kan en sjelden gang kjenne at magen strammer seg i noen få sekunder, ikke noe vondt eller annet ubehag og så forsvinner det like fort som det kom. Har hverken murringer/stikninger ,nedpress, eller noe annet heller så begynner nesten å lure på om jeg er helt unormal.
icls Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Jeg har lest at kynnere får man oftest fra uke 30.Var ikke uke 12 veldig tidlig da....jeg vet ikke jeg bare spør,og lurer ettersom der jeg har lest så står det som oftest fra uke 30. Jeg har heller ikke kjent noe spesiellt før nå i det siste.De gjør ikke vondt,men kjenner at det er noe.Ja,men kynnere er ikke det da magen strammer seg litt da..noen kjenner det bedre enn andre. Du Christiane fødeklar,du er nok ikke unormal.Tror du og jeg har det ganske likt der.Jeg har heller ikke vondt eller ubehag...:-)
Gjest Skrevet 31. juli 2009 #9 Skrevet 31. juli 2009 jeg har ikke hatt kynnere i mine to tidligere svangerskap.. Men i dette har jeg hatt mye siden uke 35..
Gjest Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 smug titter fra 2.tri jeg har hatt kynnere nå i et par tre uker er nå i uke 16. hadde endel sist også men merka ikke noe til de før i uke 24-25. denne gangen er de sterkere også rett å slett plagsomme til tider. men er jo bra å kjenne at kroppen fungerer
<3tregutter<3 Skrevet 31. juli 2009 #11 Skrevet 31. juli 2009 Tenk deg at du strammer bicepsen din - litt den samme følelsen, bare "ufrivillig". Litt dårlig sammenligning, men det nærmeste jeg kommer. Magen blir knallhard, og det føles som om alt strammer seg. Du som har en mamma som fødte raskt skal være litt obs på kynnere. Jeg fikk forrige i styrtfødsel på 2,5 timer, og hadde massssssse kynnere i forkant. På sykehuset mente de at kynnerne hadde gjort at jeg hadde gått med åpning i flere dager, og at det da egentlig hadde vært i gang ei stund uten at jeg visste det. Når det er sagt så var det en intens og vond, men likevel god opplevelse! Tar gjerne en slik til fordi det var så fort overstått!!
Kongeørna Skrevet 31. juli 2009 #12 Skrevet 31. juli 2009 ivls: Du må nok skille på når man får og når man kjenner. Kynnere er øvelser livmoren gjør, og dette er ikke viljestyrt. Alle gravide har det som sagt, og det starter omtrent i uke 12. Men det er stor forskjell på når man kjenner det! For meg, som er tredjegangs, er det direkte plagsomt innimellom, og har vært det en stund.
icls Skrevet 31. juli 2009 #13 Skrevet 31. juli 2009 Hei Bidleba2 gutter+jente i magen... Tipper du mener meg, som er ICLS: Hehe....må skille mellom på når man får og kjenner??? Jeg vet at kynnere er øvelser livmoren gjør,og at det ikke er viljestyrt.De bearbeider livmorenhalsen.Jeg vet at man ikke kan styre det selv,og at det kommer av seg selv...:-) og jeg vet at alle gravide har det,bare at alle ikke kjenner det like godt. Men jeg har ikke lest noen steder at det starter i uke 12,det var derfor jeg spurte,ingen jeg har snakket med heller ..... hverken venninner som er 1,2,el 3.gangs el jordmor har sagt noe om det så tidlig heller. Har både lest og hørt at det som oftest kjennes da i uke 30 og at de ikke er så vonde for mange,mest som menssmerter,at de er uregelmessige og kan stoppe etter en stund. Men men...noen kjenner og noen ikke da kanskje.:-)
Kongeørna Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 icls:) Ja, riktig. Sakset dette etter et søk på "kynnere" på disse sidene. Det er veldig forskjellig når man begynner å kjenne kynnerne. Noen kjenner dem allerede i uke 12, mens andre kan gå gjennom et helt svangerskap uten å kjenne det. De aller fleste kjenner dem tidligere når de er flergangsgravide enn man gjør den første gangen. Kynnere er livmoren som trener seg til fødselen. Den veier 70-80 gram før du blir gravid og så ved termin veier den 1 kg. Den er 90 % muskel og må derfor trene seg kraftig opp. Riktig lykke til videre! Vennlig hilsen Jordmor Siri von Krogh
icls Skrevet 1. august 2009 #15 Skrevet 1. august 2009 Ok....den er grei.....da er det vel sikkert sånn da. Første gangen jeg har lest det...hehe. Ja,man lærer så lenge man lever og lærer noe nytt hver dag. Det er jo noe nyttig man lærer her da,men ikke alt som er like viktig....dette er jo noe av det som er greit å vite. Tusen takk skal du ha..:-) Ha et fortsatt strålende svangerskap :-)
Kongeørna Skrevet 1. august 2009 #16 Skrevet 1. august 2009 Ja, herregud, alle kan vel ikke vite alt bestandig, og her inne er det jammen masse å lære av hverandre hele tiden. Kos deg videre i svangerskapet, kanskje vi ses igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå