Gå til innhold

Hvor lang tid brukte dere på bleislutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har storebror som blir tre år i oktober gått uten bleie etter barnehagen nesten hele uka. Han har hatt ett bæsjeuhell ellers ingen ting, men det har jo bare vært 2-3 timer hver dag. I dag når han sto opp spurte han om å få ha på seg truse og det fikk han selvfølgelig. Når han skulle i bhg ville han ikke ha på bleie igjen så vi gikk av gårde med truse på og ekstra skift i bagen:) Nå er jeg veldig spent på hvordan det har gått i bhg. Her hjemme "maser" jeg på han hele tiden og spør om han må tisse, som regel sier han at han skal gjøre det etterpå. Til slutt har jeg sagt at han må gå å prøveå tisse litt og da kommer det alltid.

Hvordan har dere gjort det? Og hvor lang tid tok det fra dere begynte dotreningen til dere var "avslappa" og ikke trengte vokte på barna lenger? :) Og hvordan har dere gjort det i bil? Har de brukt bleie i bil etter at de har vært bleiefrie hjemme?

Håper noen kan dele litt erfaringer og tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vil fortelle litt?

Det hadde gått bra i bhg i dag. Hadde vært uten bleie hele dagen og tissa seg ut tre ganger. Hadde ikke regna med noe annet så vi hadde tatt med fire ekstra skift;) Nå går vaskemaskinen sånn at vi er klar for nok en bleiefri dag i morgen.

Skrevet

Har en jente som også blir 3 i oktober. hun har sluttet nå i ferien. prøvde et par ganger tidligere, men da gikk det mye galt.. Men nå er hun klar. Jeg spør hun av og til om hun må på do, hvis hun svarer nei, så stoler jeg på det (litt vanskelig i begynnelsen) men har merket at hun sier faktisk ifra selv nå når hun må på do. Bruker ikke bleie i bilen heller, men vi går på do hver gang før vi går ut. Har ikke prøvd i barnehagen enda, hun begynner igjen på mandag, så spent på hvordan det går da! Har vært bleiefri i 2 uker hjemme nå, og hatt 3 tisseuhell og 1 bæsjeuhell tilsammen. ingen uhell siste uken. Så jeg vil si det har gått ganske knirkefritt. Nå maser jeg ikke på hun i det hele tatt mer, men lar hun styre det selv. Bruker bleie på natten enda da, er litt usikker på når jeg skal ta av den..

Skrevet

Storesøster var akkurat blitt 3 år da hun sluttet med bleie og det gjorde hun på en helg. Det var 2-3 uhell uka etterpå, men så var hun tørr både på dagene og nettene.

Skrevet

Storebror var 3 år og 4 mnd da han sluttet, og da var han tørr på dagen.

Minsta blir 3 år i november, og vi har gjort som deg MtG, at hun går uten bleie når vi er hjemme. Har gjort det et par uker. Og det er hun selv som plutselig ville begynne med truse.

Det er en del uhell, så jeg er usikker på om hun egentlig er helt klar enda. Men, truse vil hun ha, og det er jo fin trening.

Jeg maser nok også en del på henne, for hvis jeg prøver å stole på at hun sier fra, så går det som regel galt. Men, tar jeg henne på do, så kommer det som regel tiss.

Har ikke turt å la henne gå uten bleie i bhg enda. Men, kanskje hun burde få lov til det? Så hun venner seg til å gå på do der og? Eller bør jeg vente med det? Hun trenger tett oppfølging med å gå på do, og det er jo ikke alltid de i bhg har mulighet til å følge opp.

Skrevet

Jenta mi er 2 år i dag og har gått uten bleie i to uker, men må fortsatt passes litt på. Men hun sier fra og, bare det at hun sier fra i det det nesten er for sent så vi rekker akkurat ikke frem. Regner med det kommer snart. Reiser ingensteder før det har kommet tiss og da holder det til vi er fremme så vi tar ikke på bleie for det.

Jeg jobber i barnehage og mener det kan være litt forvirrende å noenganger gå uten bleie og andre ganger skal en ha det på. Derfor følger vi alltid gladelig opp bleiesluttere så jeg synes du som lurte hvertfall kan spørre hvordan de stiller seg til dette. Jeg jobber på småbarnsavdeling og der er det ofte flere som slutter samtidig, pluss en haug med pottetrenere. En persom kan nesten bli opptatt med det hele dagen til tider. Det krever ofte et par-tre uker med tett oppfølging i denne fasen. Det er tross alt en viktig del av barns utvikling og hverdag, derfor mener jeg det er veldig viktig å støtte opp om det:-)

Skrevet

Vi har begynt med dotrening i første omgang sånn at han blir vant til å gå på do. Han får gå når han vil og nå er det kun om kvelden. Han er bare 2år, så vi regner ikke med at han blir bleiefri enda, men syns det er greit at han venner seg til å gå på do likevel. Vi merker allerede at når han sitter på do, så konsenterer han seg og tisser og presser med vilje og det kommer stort sett noe.

Nå er det neste å få han til å gå oftere på do hjemme og la han prøve det i barnehagen også, så tar vi av bleia når han går så ofte på do at sannsynligheten for at det blir uhell er så liten som mulig.

Har du fortalt i barnehagen at han ofte må på do selvom han sier nei? For da kan de jo ta han på do av og til selvom han sier nei sånn som du har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...