gerd Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Hva gjøre dere? Holder helt borte fra all melk? Bruker vanlig melk i mat - type pannekaker og risgrøt, men lar de ikke få drikke melk? Bruke bare laktoseredusert melk? Det er jo ikke en allergi, men en intoleranse for store mengder laktose... Jenta mi blir forstoppa av mye melk...
hurra1234 Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Vel, JEG har laktoseintolleranse. Fikk det først da jeg var ca 20. Men jeg har altså blitt veldig mye mer tollerant for melkeprodukter etter at jeg holdt meg borte fra melk i nesten et helt år. Dvs ALT med melk. Men tror ikke det er nødvendig å være så "flink". Poenget er at hvis dere er forsiktige en god stund kan man begynne å introdusere melkeprodukter igjen sakte. Det er mye det ikke er så mye laktose i. Yoghurt f.eks går ofte veldig bra. Det samme gjør hvit ost, type norvegia. Det som er fyfy, er melk, særlig varm melk, fløte, iskrem, brunost og prim er helt forferdelig. Og pass på posesupper osv, særlig fra Knorr. Disse er faktisk tilsatt laktose. Mange produkter har laktose i som "søtningsmiddel". Beste råd er igrunnen å lese innholdsfortegnelsen. Men råd er altså å være veldig flink og avholdende et halvt års tid, også begynne med små mengder. Ellers vet du kanskje at det finnes tabletter du kan kjøpe på apoteket som inneholder det enzymet som spalter melkesukkeret? Disse kan poden tygge i seg før hun får is eller annet i bursdag og sånt. De smaker ganske nøytralt.
gerd Skrevet 1. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2009 takker.... Jeg har ei veldig kresen jente så det sitter litt langt inne å være så flink skjønner du.... men skal prøve. Hun har jo ingen diagnose, men jeg føler det er dette som er årsaken til hennes forstoppelse...
hurra1234 Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Det kan man teste. Når hun blir litt eldre kanskje. Men når jeg tenker meg om så er det litt rart at hun får forstoppelse. Det vanligste problemet er nemlig det motsatte.... http://no.wikipedia.org/wiki/Laktoseintoleranse Hvis hun spiser prim kan du teste med det. Spiser hun en skive med prim uten å få vondt i magen er det nok ikke laktose som er problemet.
Gjest amandine Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Signerer hurra, ikke forstoppelse her heller, stikk motsatt og forferdelig vondt! Ellers har jeg samme erfaring som deg, holde seg helt unna hjelper. Nå spiser jeg yoghurt og gul ost, men fytte katta om jeg prøver meg på brunost...Det er gift i min mage..
Gjest amandine Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Og det er ikke egentlig noe problem i hverdagen, soyamelk er godt og det blir en vane;)
gerd Skrevet 1. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2009 Det er diare som er vanlig ja, men i prinsippet kan alle tilstander som gir diare også gi forstoppelse... - ikke spør om hvorfor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå