Gå til innhold

lurer på en ting ang adopsjon... (samme som adopsjon siden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er overraskende mange her inne på bim som vil adoptere bort barnet sitt, ikke det at jeg har noe i mot det på noen måte, jeg kjenner jo ikke deres historie. Nå er det jo sånn at Norge i gjennomsnitt har under 5 adopsjoner i året (ikke utenlandsadopsjoner), og i følge barnevernet er de fleste av disse stebarnsadopsjoner. De sier også at det i gjennomsnitt er 1 eller færre adopsjoner ved fødselen i Norge.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har bestemt seg for å adoptere bort barnet ved fødsel og så ombestemt seg? Og når ombestemte dere dere? Før eller etter barnet ble satt i beredskapshjem? hvordan var prosessen for dere, har dere angret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du de tallene fra?

At det kan være 5-10 innenlandsadopsjoner i året stemmer ganske bra, men det er langt flere stebarnsadopsjonser årlig - så jeg er ikke et øyeblikk med på at "de fleste av disse" nevnte fem er stebarnsadopsjoner.

Skrevet

Jeg hørte det fra en som jobbet med adopsjonssaker i buf etat. For en stund siden så jeg også et program (på NRK tror jeg) som også sa at det var en eller færre adopsjoner ved fødsel i Norge. Programmet fulgte en som ville og gjennomsørte en adopsjon ved fødsel.

Skrevet

Ja, jeg betviler ikke at det er få innenlandsadopsjoner som ikke er stebarns-, det vet jeg.

Men jeg personlig kjenner flere enn fem som stebarnsadopterte i fjor, og det er temmelig usannsynlig at jeg skulle kjenne dem alle. Så jeg tror ikke stebarnsadopsjoner har noe i de tallene å gjøre. =)

Skrevet

Er det så lett å få adoptere stebarna sine at du kjenner så mange som har gjort dette?

Skrevet

haha, ja det skulle vært rart om du kjente dem alle. Jeg vet ikke om tallene om stebarnsadopsjon stemmer, men det er jo bare et gjennomsnitt da. Kan jo hende jeg misforstod også, men tallet om adopsjon ved fødsel vet jeg at er riktig fordi vi diskuterte saken lenge og fordi jeg husker programmet så veldig godt.

Det må være en vanskelig prosess å gjennomføre og tror det er mange som ombestemmer seg

Skrevet

Det er relativt lett om man har planlagt barnet sammen og kan dokumentere at det er unnfanget ved donor på en klinikk, ja. Langt vanskeligere om barnet allerede har en kjent biologisk forelder.

Skrevet

For å si det sånn, omtrent alle innleggene her på bim der folk vil adoptere vekk, er folk som aldri kommer til å gjøre det. 99,99% ombestemmer seg når barnet er født.

Skrevet

Det kan hende jeg har misforstått, men vil ikke du også adoptere bort barnet ditt? Tror du at du kommer til å gjennomføre det? Er du forberedt på at du kanskje kommer til å ombestemme deg? Jeg dømmer deg ikke på noen måte altså... og beklager om jeg har misforstått eller blander deg med en annen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...