Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Jeg har alltid lurt på hva det menes med at noe, feks en ferie suger. Og hva menes egentlig med "få ut fingeren" når noen skal skynde seg?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 Du har jo sagt hva "få ut fingeren" betyr, nettopp at den man sier det til må skynde seg. At en ferie suger betyr at vel at den ikke er gøy..
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Ja, men hvordan skynder man seg ved å få ut fingeren? Hvor er den fingeren? I nesa? I r###va?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 Hi Vet at suger=dårlig. Men hvorfor ordet suger? Og ja.. Fingeren ut av hva?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Hvorfor ikke suger? Kommer vel fra ordet "sucks" som betyr nettopp suger. Fingeren ut av det du holder på med.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 Utrykket: få ut fingeren, kommer av utrykket "å stå å klø seg i ræva", når noen ikke gjør noe i det hele tatt feks når andre jobbe og personen bare står å ser på. Altså "få fingeren ut av ræva!" Det e et gammelt nord-norskt utrykk.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Takk for svar. Var forklaringen jeg lurte på :-) Og om suger kommer fra sucks, lurer jeg fortsatt hvorfor det er et uttrykk. Trodde menn fx forbinder suger med noe positivt hehe..x
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå