Gå til innhold

Æsj! Har det mellomrommet mellom magemusklene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjente på magen min for ble litt nyskjerrig av noen tråder her inne, om trening av magemuskler etter fødsel, og jeg kjenner at magemusklene IKKE er samlet midt på. Det kjentes skikkelig ekkelt ut. Et mellomrom mellom liksom......

Hva gjør jeg for å få dem sammen igjen? Det er snart 9 mnd siden jeg fødte. Burde de ikke grodd sammen igjen?

Kan legge til at jeg IKKE har trent magemuskler for tidlig eller noe sånt. Har omtrent ikke trent magemusklene fordi jeg har hatt problemer med bekkenbunnen og bedt om å være forsiktig med sit ups pga det.

Men hva kan jeg gjøre nå liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle som opplever at de går sammen, dessverre.

Min datter er født med delte muskler, og jeg er spent på hvordan det vil gå den dagen hun får barn.

Jeg hadde det i svangerskapet, men hos meg trakk de seg fort sammen. En venninne av meg har fortsatt delte, mange år etter fødsel. Så hun vil nok alltid ha dette.

Det heter Diastasis Recti. Der finnes operasjon, men den får en først dekket om der blir problemer med brokk i dette området.

Skrevet

Er det det som gjør at magen ikke blir flat igjen, men buler som om man fortsatt er gravid?

Skrevet

Hvordan kjenner man etter dette... Heh... Jeg ble gravid igjen 3 mnd etter fødsel.. hvis magemusklene ikke er trekt sammen igjen, kan det by på problemer da???

Skrevet

Magen min ser helt normal ut. Litt ekstra kg er det jo, men huden er stram altså...

HI.

Skrevet

Du kjenner det om du legger deg på rygg på gulvet, og så løfter du hodet og skuldrene slik som du gjør ved en situp. Mens du holder slik, kan du lett føle om der er et mellomrom fra brystbeinet til skambeinet, eller deler av dette området.

er der mellomrom, så er det mykt mellom musklene, og du kan plassere en eller flere fingre mellom musklene.

Skrevet

Æsj, hehe...

Hm, synes det er vanskelig å kjenne jeg.. har litt ekstra magefett rett over navelen, så det jo litt mykere der enn mellom brystbeina og nedover da...

hmm.. er det det som er mellomrom da?

Skrevet

Hva kjenner man om det er normalt da? er det helt hardt i hele området der?

Skrevet

Jeg får helt flat og stram mage etter hver fødsel. Og mine muskler er delt. Til og med når jeg er gravid kommenterer jordmødrene jeg har stramme muskler.

Gravid med nummer 4 og trener lite.

Skrevet

Ja, det er hardt om alt er samlet:) Du kjenner om de er delt, for å si det sånn.

Skrevet

Da er det bare de ekstra kiloene mine som gjør at det buler da ;)

Er det noen fare forbundet med delte magemuskler? Brokk etc?

Skrevet

Ja, det er vel brokk som er faren.

Skrevet

skjønte ikke om hun damen i videoen var gravid eller ikke ?

Skrevet

vet ikke om jeg har det likevel når jeg så den videoen der, for jeg får ikke mer enn 1 fing i mellom, og det sa hun ja var normalt. Men at de som hadde delte muskler fikk 2 fingre eller mer i mellom.....

HI

Skrevet

Hæ?? Er det snakk om mellomrom på langs eller på tvers??

Skrevet

skjønner ingenting jeg.

Skrevet

Der går en "dal" fra brystbeinet til navlen eller til skambeinet, som er myk om en har dette. Eller bare under navlen og til skambeinet. Dette deler sixpacken på midten, slik at der er "3-pack" på hver side av magen;) DET er delte magemuskler. Så det går på langs, ikke på tvers.

Det er en svekkelse i hinnen som holder musklene samlet til vanlig.

her er et bilde av musklene i kroppen. følger du "stripen" fra halsen til tissen, så ser du hvor i magen jeg mener;) Dette er av en mann, men vi ser da ganske like ut inni;)

http://www.trimform.no/images/anatomi-mann.gif

Skrevet

På den tegningen der, så er det jo et lite mellomrom mellom. Det er normalt med litt mellomrom eller?

Skrevet

Ja, der er et lite mellomrom, og der er det stramme ligamenter(sener) til vanlig som holder dem tett samlet(det er de som lager sixpacktegningene på en veltrent mage). Det er disse ligamentene som er svekket ved delte magemuskler.

Slike ligamenter er det som holder alle muskler i kroppen på plass:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...