Lillespire ღdesemberbabyღ Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Hei. Vi har bestilt tur til Kreta den 28 aug, og er veldig i tvil om vi bør dra. Jeg tror Hellas er på listen over land man ikke bør reise til hvis man ikke må, men jeg bare lurer på om det er noen som vet om det er "vedvarende lokal smitte" også på Kreta? Jeg har jo veldig lyst til å dra, men vil jo selvfølgelig ikke risikere at noe skjer med lillebabyen i magen:/ Håper noen vet!!
lykkelig-mamma:-) Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Vi har avlyst vår tur til kreta pga svineinfluensa....hysterisk sier noen, men jeg tenker at hvorfor skal vi ta sjangsen å dra akkurat nå som jeg er gravid...kommer jo mangen flere muligheter... legen min mente det var et fornuftig valg...
Lillespire ღdesemberbabyღ Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2009 Takk for svar! Vi har bestemt oss for å avbestille, vi og. Jeg tror ikke det hadde blitt en avslappende tur, akkurat. Hvis noe hadde skjedd hadde jeg nok ikke klart å leve med meg selv i ettertid! Som du sier, så kommer det jo mange muligheter senere:)
hormonia&alienimagen3 Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 broren min og kompisene han ligger i karantene og har mest sannsynelig fått det alt... DE HAR IKKE VÆRT UTE AV LANDET ENGANG...heller ikke på noe høy risk sted eller sånt,vet brodern har lavt immunforsvar men ellers det ingenting spesielt de har gjordt annet en og være utenfor døra og på jobb.... De bor i moss.........
Ouagadougou Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Hei Vi skal reise 22.august, og tror vi skal dra. Er for å feire min svigermors 60 årsdag, så det er litt ekstra kjipt å avbestille. Skal ta det opp med legen min i løpet av uken, og om hun anbefaler oss å bli hjemme blir vi selvsagt det. Skal be om å få ta med Tamiflu. Vi skal bo på et hus litt oppi fjellene, og kommer stort sett til å være der og på stranden. Tror derfor ikke det er så stor smittefare. Har også sjekket Hellas- de hadde ca 560 tilfeller, mot 417 registrerte i Norge. Med tanke på hvor mange flere det bor i Hellas virker smittefaren liten. Har også sett at de har noen temperaturmålere på flyplassen på Kreta- her blir de som kommer inn i landet sjekket for kroppstemperatur for å oppdage mulig smitte. Såvidt jeg har skjønt er det mor som er mest utsatt, ikke barnet i magen (bare en kommentar til at du skrev at du ikke vil at noe skal skje med lillegutt) Men synes det er et vanskelig valg. Men pr i dag synes ikke smittefaren noe større enn hjemme.
lykkelig-mamma:-) Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Har ikke bare med smittefaren og gjøre mener jeg....når en først blir smittet er det trygt og godt å være i sitt eget trygge hjemland..
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Vi drar til Alcudia på Mallorca nå fredagen. Legger ved en link til et kart over spredning. Fordi om Hellas er på listen, så er det ikke dermed sagt at det er stor smittefare på Kreta. Jeg velger å reise fordi jeg er i bra form ellers, og man må jo leve om man er gravid synes jeg. MEN det er opp til hver enkelt!!! Jeg kommer til å bruke antibac og ha god håndhygiene, og håpe på at det er så tidlig enda for svineinfluensaen at den ikke kommer før i høst.... Lykke til, vet at det er vanskelig å bestemme seg...
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 http://ecdc.europa.eu/ Glemte linken i forrige mld..
Ouagadougou Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Ja, det har jeg tenkt på også. Men, strengt tatt er det vel kanskje bare en følelse av at vi er best her hjemme- hvorfor skal ikke greske leger være vel så kompetent som norske? I tillegg vil norske/danske leger fra forsikringsselskapet bli koblet inn (og de stoler jeg på, har jobbet i det forsikringsselskapet selv), samt at jeg har mye famile rundt meg (da vi er mange som drar ned dit). Men som sagt, så skal jeg snakke med legen min om det nå til uken. Reiser ikke dersom det øker smittefaren og setter oss i fare.
Enitsirk79 Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Vi valgte å avbestille turen til Kypros, fikk attest fra legen som vi sendte til reiseselskapet og reiser heller til Gran Canaria. Sørg for "antibac" servietter om du reiser, og paracet i tilfelle du får feber.
Eioli Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 Gikk det greit å få dekket turen for hele reisefølget på reiseforsikringen? Har fotballtur til Manchester siste helga i august, litt usikker på om vi skal reise... Har endt opp med å se det an når avreise nærmer seg... Noen andre som har planer om englandstur? Tanker om det?
Enitsirk79 Skrevet 2. august 2009 #12 Skrevet 2. august 2009 Reisefølget vårt besto kun av meg+mannen min og vår datter. Pengene kom 3-4 dager etter at vi sendte inn attesten. Eneste som ble trukket var 300 kr pr pers for administrasjonsgebyr.
Eioli Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 Ok, har lurt litt på om avbestillingsgrunn vil være gyldig for både meg om samboeren, siden vi ikke har felles forsikring/i samme firma, men håper på det går fint, om vi ikke kan reise. Er bedre å avbestille enn å være bekymret og stressa hele ferien i grunn...!
Mive Skrevet 10. august 2009 #14 Skrevet 10. august 2009 Vi har bestilt tur til Kreta 20. aug, og vi kommer til å reise. Mange hundre nordmenn dør av vanlig influensa årlig, og ekspertene sier at svineinfluensaen er en enda mildere form for influensa enn den vanlige influensaen. Kommer selvfølgelig til å være svært påpasselig med hygienen. Gravide blir ikke lettere smittet av influensaen enn andre, men dersom man blir smittet, og blir veldig syk, forekommer større komplikasjoner. Jeg tror jeg har like stor sjanse for å bli smittet her hjemme i Norge som på Kreta. Den største risikoen vil nok være på flyet/flyplassen. Mye folk på et lite sted.
satser & vesla Skrevet 10. august 2009 #15 Skrevet 10. august 2009 Hei. For meg er smitterisikoen samme her som i utlandet. Par kolleger på jobben min har fått svineinfluensa. Banker 3 ganger i bordet for at jeg slipper unna. Har handlet inn paracet, fikk beskjed av legen om å holde feberen nede hvis jeg skulle bli smittet og evt ta tamiflu for å dempe forløpet (må taes innen 48 timer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå