Gjest Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Arg og forbannelse! Jeg håper jeg nå ikke støter noen, men jeg fikk altså valgkort til kirkevalget dumpende ned i postkassa mi i dag. Der står det så pent, på første side - først mitt navn og min folkeregistrerte adresse, og deretter "født [fødselsdatoen min] er oppført i Den norske kirkes medlemsregister med stemmerett i [bygdenavn] valgkrets" Jeg er ikke døpt, jeg er ikke konfirmert, jeg har aldri vært inn- eller utmeldt av den norske kirke eller hatt noen som helst befatning med dem. HAR DE LOV TIL Å GJØRE SÅNT? Jeg er lyn hakke forbanna over å oppdage at de har tjuvet seg til å føre meg opp i medlemsregisteret sitt, og har aller mest lyst til å ringe noen høyt på strå i kirkespetakkelet i morra og fortelle dem hvor David kjøpte ølet... Men aller først har jeg tenkt å finne ut om de i det hele tatt har lov til å tvangsinmelde folk på den måten, for dersom det er lovstridig tar jeg ikke fem sure sild for å troppe opp på lensmannskontoret over helga og anmelde dem. Jaggu meg ta, snike seg til statsstøtte på min bekostning! Forbanna brødgjøker! -og igjen, jeg beklager så mye om jeg nå støter noen, det er ikke religionen eller kirkens medlemmer jeg er sinna på, bare den overmåte freidige politikken bak å skrive meg inn i medlemslistene etter at både mine foreldre og senere jeg selv bevisst har valgt å IKKE la meg døpe/konfirmere og dermed meldes inn i kirken fordi jeg faktisk ikke ønsket det.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 alle blir automatisk medlem av statskirken, uansett om du døpes eller ei. That's just the way it is
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 Selvom du ikke er døpt eller konfirmert står du i statskirken - til den dager du aktivt selv melder deg ut. Så lenge du ikke har gjort det, er du å regne som medlem av statskirken.
Renesmee Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 Etter så jeg har forstått så er det sånn at så lenge en av foreldrene (eller begge såklart) er medlem, blir automatisk barnet det. Er en ganske enkel sak å melde seg ut. (I teorien ihvertfall, tok litt tid for meg. Fikk ikke bekreftelse på utmeldingen. Måtte purre på ikke mindre enn 7 ganger for å få dem til å faktisk melde meg ut.) Hvis du går på Human Etisk Forbund sine hjemmesider finner du skjema for utmelding
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Jeg fikk også det. Blir så irritert. Snakk om medlemsjuks på høyt plan når det er snakk om statskirken. Jeg er utmeldt 2 ganger!!!! Og det enda jeg aldri har vært medlem... Men fortsatt så står jeg der.
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Stå på! Prinsipper er til for å kjempes for. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Snikinnmeldt-i-kirken-897857.html
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #7 Skrevet 30. juli 2009 Hva ER det for politikk da? Da skal jeg i sannhet sende dem en skriftlig utmelding av både meg selv og datteren vår i morgen den dag! Hva i all verden er dåpen til da, strengt tatt? Bare en symbolsk greie som har ingensomhelst praktisk betydning ut over at man får gaver og får spist litt kake? *fortsatt sinna*
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. juli 2009 #8 Skrevet 30. juli 2009 Dåpen er ikke "innmelding" til statskirken nei.. Det er vel noe av poenget med statskirke - alle blir automatisk innmeldt fordi vi har en statskirke, i hvert fall så lenge en av foreldrene står der. Jeg ønsker å skille stat og kirke, men er allikevel medlem av statskirken. Foreløpig...vurderer utmelding, men har med meg en barnetro jeg ikke helt slipper taket i..men men..ikke noe store saker jeg tenker på til daglig, så det får stå sånn en stund til ;o) Send skriftlig utmelding du.
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #9 Skrevet 30. juli 2009 Jeg sitter nå og leser meg opp på kirkeloven, og ser der at barn der en eller begge foreldrene er medlem i kirken, regnes å høre inn under den norske kirke. I følge §5 pt. 3 heter det videre at "Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke." Så, jeg skulle ALDELES IKKE, i en alder av 26 år, stå i noe medlemsregister!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. juli 2009 #10 Skrevet 30. juli 2009 Nei, det er sant. Jeg kan ikke lovteksten, men der står det jo. Vet kirken ofte skylder på feil i medlemsregisteret, men nå vet jeg også at dette er første gangen alle registrerte medlemmer (feilaktig eller ikke) får tilsendt noen form for skriv fra kirka. Det oppfordres jo nå til at alle som IKKE skal stå i statskrika melder fra, når de får valgkortet de egentlig ikke skulle ha hatt. Får håpe alle er like ordentlige som deg og melder fra )
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #11 Skrevet 30. juli 2009 hehe, melder i fra du... jeg sendte medlemsregisteret en mail om at jeg ikke akter å melde meg ut av noe jeg på ingen måte har samtykket til å melde meg INN i, og at jeg anmelder dem på mandag. Hah! ...det hjalp litt på agressjonen i alle fall, haha Og jeg akter å la stemmekortet ligge på kjøkkenbenken til jeg kommer hjem fra helgetur på søndag, bare så jeg virkelig kan koke over igjen søndagskvelden og ha MASSE futt til å gidde å kjøre på med anmeldelse og full pakke på mandag
frk.velandre Skrevet 30. juli 2009 #12 Skrevet 30. juli 2009 sendte mail til kirka idag å spurte om medlemskap, og at vi bli innmelt igjen å igjen når man melder seg ut. fikk følgende svar: det er din selvsagte menneskerett å ikke tilhøre kirken eller noe annet livssynssamfunn. Så, nei du blir ikke automatisk registrert i Den norske kirkes medlemsregister fordi du ikke har meldt deg inn noe annet sted. Den feilen ble gjort engang på slutten av 1990-tallet da Stortinget bestemte (mot Kirkens vilje) å legge Folkeregisteret til grunn for opprettelsen av det første elektroniske medlemsregisteret, for så å slette alle som ikke skulle være med, tilhørte andre livssynsssamfunn etc... Det var en svært unøyaktig overføringsmetode med store feilkilder, og førte til at mange som ikke skulle være medlemmer ble registrert fordi de ikke sto oppført andre steder. Førte også til dobbeltregistreringer av folk som var medlemmer i andre trosssamfunn. Videre falt flere tusen døpte medlemmer i Dnk utenfor registeret. Dette har ført til så mye merarbeid og dårlig omdømme for kirken det siste tiåret - det er ingen som ønsker at den feilen skal gjentas! Dersom du meldte deg ut av Dnk i løpet av de siste ukene, vil du likevel motta valgkort for kirkevalget i posten. Dette gikk til trykk før utmeldingen ble registrert.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. juli 2009 #13 Skrevet 30. juli 2009 Beklager, men å være så innmari forbannet hjelper vel ikke? Det har vel ikke skadet deg nevneverdig å stå innmeldt? Jeg forstår frustrasjonen rundt prinsippet at man ikke skal stå innmeldt på bakgrunn av lovteksten og at du ikke er døpt, men at du blir så sinna har jeg ingen forståelse for. Men den er du vel for så vidt ikke ute etter heller ;o) Du får "kose deg" med anmeldelsen.
olla Skrevet 30. juli 2009 #14 Skrevet 30. juli 2009 det svaret likte jeg, ller, likte og likte, men det var informativt, og viser faktisk at det ikke har noe med kirken å gjøre, men politikk....STATS-kirke, vet dere....
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2009 #15 Skrevet 30. juli 2009 Kirkens medlemsregister har sugd i mange år, men for første gang ligger det jo faktisk an til at det vil bli gjort noe med det - i og med at alle som er feilaktig medlem nå faktisk får beskjed om det uten å spørre, og dermed kan melde seg ut/forlange seg fjernet.
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 WF: Jeg er rimelig fast i mine prinsipper når det kommer til religion, og når jeg først har bestemt meg for å ikke støtte opp om noe (eller noen), faller det meg rimelig tungt for brystet å bryte dette prinsippet uansett årsak. I alle år, helt fra tidlig barndom, har jeg vært stolt av IKKE å tilhøre noe bestemt religiøst samfunn, da på tross av at jeg er svært usikker på om jeg tror på noe mer enn det man ser og ikke ser. Hovedårsaken til dette er at jeg mener at OM det skulle finnes en Gud, så mener jeg at dersom vedkommende fordømmer de som velger å stå utenfor et "lukket" samfunn med gitte regler og masse retningslinjer for hvordan du er en god "troende" så er ikke dette en Gud det er verd å vise sin hengivenhet til. Jeg mener fast og bestemt at tro og religion er så personlig at man ikke skulle trenge mer enn å vite med seg selv hvem man er lojal til. Hele kirke- og menighetskonseptet er en stor egotripp som fører til at mennesker urettmessig dømmer og fordømmer andre på vegne av en Gud som - dersom h*n finnes - sannsynligvis er veldig godt i stand til å gjøre den jobben selv! Jeg mener dernest at det er respektløst så det holder å være medlem i en religion man ikke egentlig tror på, av hensyn til de som faktisk tror, og som aktivt har VALGT å være med i kirkesamfunnet. Jeg har selvsagt ikke kommet utenom noen turer i kirken oppigjennom; i dåp eller konfirmasjoner, men jeg føler meg ubekvem der fordi jeg føler at jeg blir uglesett dersom jeg velger å IKKE være med på alle de "obligatoriske" høytlesningene av Fader Vår, med "amen" etter prekener osv- men det føles som ren blasfemi å stå der og si høyt at jeg tror på både det ene og andre når jeg VET at jeg da lyver så det renner av meg. Og på samme måte synes jeg faktisk det er HELT feil å være medlem av kirken- av hensyn til å bevare dens integritet som religion for de som faktisk er troende. Dernest synes jeg det er feil å si at "det er jo bare å melde seg ut" - for det argumentet hadde du jaggu ikke kommet langt med om et idrettslag eller en bokklubb valgte å melde inn annahver innbygger på landsbasis og så bare vagt oppfordre folk til å melde seg ut selv... Og til syvende og sist gjør det meg SINT så det holder, å vite at de har tatt seg den ubestridelige frihet å melde meg inn i et kirkesamfunn som jeg har vært stolt av at jeg IKKE tilhører. Det gjør meg sint fordi jeg ikke på noe som helst vis synes det er riktig å frata meg min "stolthet" som religionsuavhengig, og fordi det rett og slett er et stort tramp inn i mitt privatliv! Jeg velger SELV hva jeg tror på, takk! ...og ja, jeg skal kose meg med anmeldelsen, i den grad man kan kose seg med noe sånt... Det er vel mer et utslag av min prinsippfasthet på dette punktet enn det er for "kosens skyld", strengt tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå