Gå til innhold

Forventer dere servering når dere er på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller bare når dere er invitert til noen?

Jeg spør om besøkende vil ha noe å drikke, men ikke mat hvis vi ikke har avtalt det på forhånd. Hvis besøket blir lenge eller kommer langveisfra blir det noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skikk og bruk her er at man serveres kaffe/te og "noe", men ikke noe avansert mat (litt havrekjeks med sylteøy, et knekkebrød med ost, et påsmurt rundstykke med skinke....) temmelig snart om man får et besøk som stopper i mer enn 3 - 4 minutter, slik at man slipper å drikke kaffe/te på tom mange. Blir man værende "lenge" (utover en times tid) kan det være aktuelt med "mat", ikke bare "litt å tygge på". Kommer en del an på tid på døgnet.

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke, jeg spør dersom jeg har lyst på noe. Jeg drikker ikke kaffe så bruker å bli at jeg spør etter vann dersom jeg er tørst. Men det er sjelden jeg har besøk uten å tilby noe, faller meg naturlig når noen først kommer innom.

Skrevet

Forventer det ikke nei. men jeg selv synes at det er vanlig skikk og bruk, og om ikke annet, servere kaffe/te/brus, og noe ved siden av...om jeg har.... føler meg faktisk ille om jeg ikke har "kaffebrød" eller noe....

Skrevet

Nei, jeg forventer ikke servering når jeg kommer noen plass. Pleier ikke alltid tilby noe heller, spørs hvilken type besøk det er, og tid på døgnet. Spør gjerne ettermiddags besøk om de vil ha kaffe eller saft, serverer sjelden noe til.

Skrevet

Nei, jeg forventer aldri servering hvis vi kommer uanmeldt eller bare stikker innom. Bare hvis vi er invitert på et eller annet..

Men selv serverer jeg alltid et eller annet ved siden av drikke. Blir folk som kommer uanmeldt lengre enn en time så setter jeg et eller annet på bordet. Drikke serverer jeg alltid når vi setter oss.

Skrevet

Forventer aldri noe servering selv nei, selv om jeg tar gjerne imot et glass vann (siden jeg ikke drikker kaffe) :).

Får vi besøk serverer jeg helst et eller annet, alt fra påsmurte boller til kake om jeg har eller kjeks osv man tar hva man har :)). Vafler er alltid populært :).

Tenker at det sosiale er det viktigste og en hyggelig prat.

Skrevet

Det kommer an på. Vi bor ganske usentralt, så når vi har kjørt i 1 1/2 - 2 timer (som regel ikke uanmeldt) synes jeg godt vi kan få noe om vi er lenger enn bare innom en tur.

Jeg setter alltid frem eller lager noe om det kommer langreisende besøk. Enten det er planlagt eller et svært sjeldent plutselig besøk.

Og blir de lenge får de middag el. så får vi dele det som er.

Men når jeg er hos naboer eller de som bor her rundt om, så forventer jeg ikke noe. Men synes godt de kan tilby drikke. Kaffe, te, saft, juice, brus eller noe.

Og samme hvis det er naboer som kommer bort på en kaffe eller en luftetur så er det kaffe eller brus. Kanskje kjeks eller noe hvis jeg kommer på det eller har lyst på selv.

Skrevet

Nei jeg forventer ikke servering, men de fleste tilbyr jo iværtfall kaffe eller annen drikke og det gjør jeg jo selv også. Ikke alltid man har noe å tilby til kaffen, men det er heller ikke nødendig.

Skrevet

Tja. Dersom jeg er på uanmeldt besøk, forventer jeg egentlig ikke mer enn kanskje et tilbud om et glass vann eller noe lignende. Forventer ikke noe etende i hvert fall.

Skal imidlertid være ærlig og si at dersom jeg er invitert bort til noen, så forventer jeg litt mer servering, om enn ikke treretters middag akkurat;)

Skrevet

Her gjer ein som det er avtalt på førehand. Som regel når eg treffer veninner er det på dagtid med barn. Då pleier vi å ete lunsj saman. Blir vi lenger enn planlagt får/serverer vi middag og.

Vi har ofte besøk, men utruleg sjeldan uventa, veit ikkje heilt kva eg gjer om det skjer. Prøver vel å grave fram noko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...