Gå til innhold

Sove på samme rom...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i disse ferietider melder det seg et lite problem for meg... Det er mulig det er bare jeg som er vanskelig, men kunne tenkt meg å høre hva andre gjør.

 

Sover dere på samme rom som stebarn i ferien? -jeg tenker på situasjoner som hotellferie og sånt... For meg er dette nemlig et problem, for jeg synes det er ubehagelig og ubekvemt å skulle sove på samme rom som min stesønn på 13 år. Vi har han bare annenhver helg (pluss ferier og sånt), og iløpet av de årene jeg har vært sammen med barnefaren har ikke jeg og stesønn klart å knytte noe nært bånd. Vi går veldig fint overens og liker hverandre, men noe voldsomt nært forhold har vi ikke. Det er ikke sånn at vi gir hverandre klem eller noe sånt... Hverken jeg eller barnefar har snakket med stesønn om dette, for til nå har vi klart å unngå problemet, men jeg i mitt stille sinn tenker jeg som så at for en gutt på 13 år må det vel være litt ubekvemt å skulle sove på samme rom som sin stemor som han ikke har noe særlig nært forhold til.

For min sin del gjelder ikke dette bare stesønn, det hadde vært det samme om det var min nevø på 12 år eller min lillebror på 15 år, men mine egne barn har jeg ikke noe problemer med å dele rom med...

 

Er det jeg som er vanskelig, eller er det andre som ikke føler seg vel med denne situasjonen? Og hva gjør dere i så fall, bestiller dere et helt eget hotellrom til stesønn, eller unngår man hotellferie så lenge stebarn er så "små" at de er med på ferie?

-vil jo gjerne ha han med på ferie, men som sagt, akkurat dette med å sove på samme rom når han er blitt så gammel (pluss det at vi ikkje er så nære) er vanskelig for meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

 

Forstår deg svært godt. Føler meg også ubekvem med å skulle sove på samme rom som stedatter (også 13 år).

 

Vi leier hus/hytte (f.eks. Danmark), eller besøker familie med nok soverom :-)

 

De voksne skal også få lov til å ha FERIE og slappe av.. Om mulig sover helst vårt felles barn (2 år) også på eget rom :-)

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke at det er så rart om du ønsker at stesønnen skal få eget rom. Det er ett eller annet som skjer når stebarna har tippet 11-12 år, både for jenter og gutter. Alt er egentlig lettere når de er mindre synes nå jeg... Til og med nakenhet føles mer naturlig når barna er mindre enn når de plutselig er tenåringer og opptatt av kropp selv...:-)

 

Jeg alene lå på samme rom som stedatteren (13 år) min nå i ferien, og selv om vi er av samme kjønn føltes det litt ubehagelig allikevel. Jeg merket at jeg tok av meg t-skjorta under dyna. Før så brydde jeg meg egentlig katta om stebarna så meg kun i truse, da jeg tenkte "dette har de jo sett før"...men nå derimot føles det veldig unaturlig...

Om jeg setter meg inn i din situasjon med en gutt på 13, så hadde jeg nok følt det på akkurat samme måte som deg...

Skrevet

Veldig godt å høre at det ikke bare gjelder meg:)

Det er jo noe med det å kunne klare å slappe av (værtfall om natten) når man har ferie...:)

Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt an på hvor lang ferien er også, hvor mange netter det er snakk om å dele rom. For to år siden dro mannen min, stesønnen min (som da var 12) og jeg på Legoland-cruise, altså to netter på båten og to netter på hotell, da delte vi båtlugar og hotellrom hele tiden, og det gikk veldig fint. Jeg hadde nok dristet meg til å gjøre det samme igjen for en så kort periode - forutsatt at gutten selv ville - men noe særlig lenger vil jeg nok ikke satse på å dele rom.

En ungdom i denne alderen vil jo ikke alltid synes det er aktuelt å dele rom med verken foreldre, steforeldre eller søsken selv heller, da bør vel nesten turen være veldig attraktiv for at de skal ville være med.

Vi har som regel ikke dratt på hotellferie med stesønnen min, men leid feriehus/hytte, leilighet e.l. Da står man også friere i forhold til bostedet, man kan f.eks lage mat selv, sove så lenge man vil uavhengig av frokosttidene osv, så jeg liker den ferietypen best :-)

Jeg kan jo også legge til at jeg har et veldig godt forhold til stesønnen min, men om vi hadde delt hotellrom hadde jeg nok skiftet på badet, og sovet med en t-skjorte på meg. Man trenger jo ikke presse sin egen nakenhet på ungdommene heller, jeg tviler på at de er så mye mer komfortable med det enn vi selv er.

Skrevet

Har ingen løsning på problemet ditt, gan i stor grad forstå deg til og med.. Men jeg stusset på noe annet;

...du har vært sammen med faren til dette barnet i flere år...

...du gir ikke stebarnet klemmer

...dere har hittils klart å unngå slike problemer

 

Altså har du i løpet av flere år klart å unngå å gi din stesønn en klem??? He he... her må jeg ha misforstått noe:-D

Skrevet

ÅÅåååjjjj, hehe:p Den der har jeg ikke sett selv nei...;p Problemet vi har klart å unngå til nå, er det å sove på samme rom;p Ikke å gi hverandre klemmer... Hehe:p

Altså, vi klemmer jo der det sier seg selv, men ikke noe sånn "hade-klem" eller "hei-så-kjekt-å-se-deg-klem" liksom;) Ikke fordi at jeg har noe problemer med det, men vi har rett og slett ikke det nære forholdet, og jeg tror han hadde følt det som ubehagelig om jeg drev og klemte i hytt og pine. Værtfall har han virket litt utilpass de gangene jeg har forsøkt å gi han en klem når han skal dra herifra og sånt... Derfor blir det jo (desverre) til at jeg ikke prøver så aktivt å gjøre det.

 

-uff, får håpe det ikke er mange som har lest her inne, og trodd at det var sånn jeg mente det...;p

Skrevet

Forsto hva du mente ang klemmen :)

Jeg tenker som ei annen at det kommer an på hvor lenge man evt skal dele rom. For ei natt eller to går det bra da man kan skifte på badet og sove i t-skjorte. Men flere netter tror jeg nok det hadde vært mest aktuelt å ha vær sitt rom. Ikke fordi det er stebarn, føler det likedan med egne barn, men fordi tenåringer på lik linje med voksne vil ha litt privatliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...